Last van de "warmte"??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Last van de "warmte"??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:54

Kom net terug bij Nanza. Hij is gezegend met een flinke bos manen. Ook groeien zijn manen supersnel. Was hem aan het borstelen toen mij opviel hoe warm hij onder zn manen was. Heb er maar losse vlechten in gemaakt, maar als hij het nu al zo warm heeft, hoe moet dit dan in de zomer?! Bovendien ga ik endurance rijden, dan zal hij het ook wel warm krijgen. Ik ben erg trots op zijn manen en vind het eigenlijk wel zonde om ze kort te trekken.

Zijn er meer mensen met paarden die nu al last hebben van warmte onder de manen? Wat doen jullie eraan? Is er nog een oplossing om te voorkomen dat ze het zo warm krijgen of is het eerlijker om ze kort te houden?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:57

Je kunt een hengstenvlecht maken of een aantal vlechten in de manen zodat de hals meer warmte kwijt kan. Zeker tijdens het rijden zou ik dit doen.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:58

Hij staat nu ook met vlechten in zn manen.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:02

Als je een flinke rit gaat maken (zoals met Endurance) en vooral met warm weer een hengstenvlecht of iets anders in maken zodat de nek wel vrij is voor een lekker windje.

Voor de rest kan het weinig kwaad. Zijn veel paarden (vooral shetlanders) die er last van hebben. Als het heet word lekker regelmatig helemaal afspuiten vinden veel paarden lekker en je kan ook een vlecht in houden. Moet je zelf weten.

Mijnes word in de zomer gewoon regelmatig afgespoten als het heet weer is.

Ik vind het zonde als daarvoor z'n manen korter of uitdunt maar kan natuurlijk ook.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:03

marco heeft bijna altijd een hengstenvlecht is, en tijdens endurance helemaal dan kan de warnte tenminste weg

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:04

mijn pony heeft ook van die lange manen.. ik doe dr een hengstenvlecht in..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:05

Ik zou er inderdaad ook een hengstenvlecht in doen, en vaak afsponsen .. Frits had hier ook altijd last van, kleddernat en super heet onder de manen.

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:10

Inderdaad een hengstenvlecht of losse vlechten. (mijn IJs heeft de dikke manen voor 'n hengstenvlecht, maar ik laat hem 'normaal' gewoon zo staan en als ik dan een intensieve rit ga maken of een endurance doe ik hem losse vlechten in) En inderdaad, na de rit afsponzen of afspuiten. Als het heet is spuit ik Röskur in de zomer gewoon lekker af na elke rit, als je niet die mogelijkheid hebt kan je ook met een emmertje water (of meer als je het over hem heengooit ) en een spons doen.

Verder kan ik als je paard een dikke vacht heeft scheren aanbevelen, ik scheer mijn IJs in het najaar een keer deels en in het voorjaar (nu ongeveer) en in mei helemaal behalve z'n benen en hoofd (omdat hij niet goed door zijn vacht heenkomt). Dat scheelt ook gigantisch, mijn paard is dus geschoren begin november vorig jaar en hij heeft helemaal niet een enorm dikke vacht gekregen van de winter, dus hij heeft er veel baat bij. Echter hij wordt ook chaggorijnig als ik hem niet scheer vanwege z'n vacht, hij heeft echt gauw en veel last van hitte... Als je paard duidelijk last ervan heeft dan is dat misschien ook nog 'n optie.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, in ieder geval succes en ook vast succes met de endurance!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:21

Een dikke vacht heeft hij niet. Ik maak me meer zorgen om het feit dat hij het nu al zo warm heeft en het nog geen eens zomer is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Last van de "warmte"??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:27

Ik denk dat het wel meevalt. Ik sta nu ook te puffen omdat het warm is buiten, loop zonder jas rond en zo, maar in de zomer vind ik 16 graden dus wel erg koud!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:28

Maar jij hebt geen dikke bos manen op je harige hals... Mag ik hopen tenminste.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:36

Nee, maar wel een bos lange haren in mijn nek, die ik nu ook bijzonder warm vind, en in de zomer heb ik daar amper last van.

Het is gewoon dat de overgang zo extreem is, van vorst en gure wind naar een graad of 15 en warme wind.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:37

Hengstenvlecht of gewoon lange vlechten.
Of afknippen

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:57

Afknippen doe ik alleen als hij echt veel last ervan blijkt te hebben.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:09

ik dacht vorig jaar dit probleem ook te krijgen met mijn shet... maar het rare is dat die van mij juist onder zijn manen koeler aanvoelt dan de rest van zijn vacht, gewoon omdat de zon er niet bij komt...

en voor jou: ik zou er gewoon losse vlechten of een hengstenvlecht in houden...

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:10

heb er zelf geen problemen mee.. hij heeft indd super mooie manen echt zonde als je het af moet knippen.
maar als hij er zo minder last van heeft misschien uitdunnen haha
Kan dat bij paarden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:31

Het is nu ook de overgang gewoon he. De warmte maakt niet zoveel uit, daar passen ze zich wel aan aan, maar 10 tot 15 graden warmer ineens is een flinke sprong. Maar hier onweerde het alweer toen net...

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:31

Uitdunnen doe ik al omdat zn manen onwijs dik zijn.

Hier heeft het nog niet geonweerd.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:01

Uitdunnen doe ik niet, invlechten bij warmte en bij endurance wedstrijden wel.

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:34

je kan zijn manen vlechten;-)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:58

Idd, vlechten maken. Fuur heeft ook een hele dikke bos manen en is meestal warm onder die bos haar, ook in de winter. Niet heet ofzo, maar gewoon warm. Ik de zomer krijgt ze vaak losse vlechten en als ze los hangen met rijden een hengstenvlecht. In de winter laat ik ze gewoon los.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:03

Ik vlecht altijd de manen van mijn paard in de zomer, 2 voordelen, ze kan haar warmte beter kwijt en het wordt geen klittenbos op het land..

In de zomer doe ik losse vlechten, omdat ze dan meer bescherming heeft tegen vliegen. In de winter op stal doe ik ook regelmatig een hengstenvlecht maken en wissel dat af met losse vlechten. Met het rijden maak ik ALTIJD vlechten, omdat anders het zweet echt in straaltjes onder haar manen vandaan komt.

Ik dun ze niet uit verder en wat de rest zegt: het is nu echt de overgang. Donderdag vroor het nog (althans, ik had een dikke laag ijs op mijn auto 's ochtends), gister was het hier bija 20 graden en heel nat/klammig buiten. In de zomer zijn ze er beter aan gewend omdat het dan constant warm is..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:09

Flew schreef:
Een dikke vacht heeft hij niet. Ik maak me meer zorgen om het feit dat hij het nu al zo warm heeft en het nog geen eens zomer is.

Hij heeft er nu last van omdat het een week geleden nog zowat vroor. De overgang naar warmer weer is gewoon heel snel gegaan. Als het langere tijd warm is, dan went hij daar vanzelf aan. Dat gebeurt bij jezelf ook.