bak aanleggen welk zand tegen welke prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saden

bak aanleggen welk zand tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:17

wij willen en bak aanleggen maar nu zijn we op zoek naar geschikt zand en tegen welke prijs dat geleverd kan worden. op internet kan ik niks vinden.
alvast bedankt.

cesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:43

Ik zit met hetzelfde probleem, wij gaan namelijk verhuizen en willen dan ook graag een bak aanleggen achterhuis. dus alle tips zijn welkom!!!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:52

was daar geen centraal topic over?

saden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:10

waar dan? ben niet zo goed met internet/bokt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:12

woudzand a 9,50 per kuub en spuitzand a 8,25 per kuub.
tenminste spuitzand heb je nodig als je drainage buizen wilt neerleggen.

mariska1989

Re: bak aanleggen welk zand tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:17

Even aan je loonwerker vragen

Dit verschilt nogal per regio

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:40

Waar wil je het zand voor hebben; als ondergrond (waar de drainage enzo inkomt), of voor de laag waar je op rijdt?
Ik heb Donau-zand met houtsnippers. Dit kostte me voor een bak van 20 x 40 ong. 3000 €. (10 cm hoog) Volgens mij is het niet eens zó vreselijk veel duurder als je het van Dld. af naar jullie toe laat brengen.
(Bij interesse: stuur me maar een PBtje, dan zal ik het tel.nr. van die firma wel even voor je zoeken.)
Overgens: vorig jaar hebben ze in de VAE Donau-zand bestelt, voor de kamelen-rennen !

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:42

Als je me even pb't met de afmetingen er dergelijke kijk ik het even na, mijn vriend legt bakken aan en de prijslijsten zitten hier in de pc

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:40

JE KUNT DE BAK OOK GEWOON LATEN DIEPSPITTEN ZE HALEN DAN DE GELE GROND NAAR BOVEN...WERKT PERFECT EN IS EEN STUK GOEDKOPER!!!!!

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:41

JE KUNT DE BAK OOK GEWOON LATEN DIEPSPITTEN ZE HALEN DAN DE GELE GROND NAAR BOVEN...WERKT PERFECT EN IS EEN STUK GOEDKOPER!!!!!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:20

brekebeentje schreef:

Daar moet je wel de juiste grond voor hebben hoor, hier op kleigrond krijg je een mooi zwembadje als je het "een stuk goedkoper" wilt doen!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:34

zoet zand .... zoet plaatzand ofzo ... dat is echt perfect . jammer genoegt hebben wij dit niet maar ik zweer bij dit zand . De buurman heeft het en er staan enkel in de winter kleine plasjes waar je gewoon doorheen kunt rijden

lauwtjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:22

daar wil ik wel meer over weten...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:55

brekebeentje schreef:

Dat gaat niet altijd op, onze bak kon niet omgespit worden omdat we daar geen vergunning voor kregen omdat er een gasleiding onder door loopt van de gemeente. Terwijl wij op een zandkop zitten.

Overigens als je een beetje bak laat omspitten door een kraan ben je al snel rond de 800 euro kwijt...Als je kijkt in de telefoonboek heb je vaak ook wel bedrijven die zand verkopen. Ik weet zo niet meer wat wij er voor betaald hebben, ik meende iets van 150 of 200 kuub zand voor 900-1000euro...

Ons zand komt weg bij Oenema uit Oosterwolde en die rijden door heel nederland. Ook kun je wel eens informeren bij boeren die bijv. een loods/stal laten bij bouwen. Vaak hebben die wel wit/geel zand over.

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:59

Je kan ook een achterberg bodem nemen.
Hier kun je na een dikke regenbui ook nog rijden.
Het kost wel aardig wat

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:55

Wij hebben een bak wat gewoon een stuk wei was. Het plan was om er ander zand op te kiepen maar hij blijft eigenlijk perfect droog (we hebben geluk dat onze wei hoog ligt). Mn paardje is nog niet ingereden dus de bak is gebruikt als paddock en nu een zandvlakte. Nu is mijn vraag... kun je gewoon op deze bodem rijden? Want het is een aangestampte weidebodem... is dat te hard en moeten we er toch een laag geel/wit zand op storten of hoeft dat niet?

saden

Re: bak aanleggen welk zand tegen welke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:31

Bij ons is het niet mogelijk om de bodem te keren want wij zitten op pure klei. gebruiken jullie ook drainage in de bak? hoeveel buizen en oom de hoeveel meter liggen ze dan?

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:48

Wij hebben ook een bak op klei laten aanleggen. Eeerste drainage zand met om de 3 meter drainage. Dan wegendoek en vervolgens zond met polyvlokken, kunnen altijd rijden. Voor deze bodem geld hoe natter hoe beter dus hebben ook een beregeningsinstallatie aangelegd. Kost wel wat, maar kan je wel altijd rijden.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:41

atreyuevita schreef:
Wij hebben een bak wat gewoon een stuk wei was. Het plan was om er ander zand op te kiepen maar hij blijft eigenlijk perfect droog (we hebben geluk dat onze wei hoog ligt). Mn paardje is nog niet ingereden dus de bak is gebruikt als paddock en nu een zandvlakte. Nu is mijn vraag... kun je gewoon op deze bodem rijden? Want het is een aangestampte weidebodem... is dat te hard en moeten we er toch een laag geel/wit zand op storten of hoeft dat niet?

Als ik het goed begrijp was het eerst weiland wat nu verreden is? Mijn ervaring is altijd dat je op weiland met graszode zit en een andere type bovenlaag hebt dan een aangelegde rijabak. Je zit ook met de draagkracht van de bodem. Als jullie bak zo droog is, kan dat zijn omdat jullie op een zandkop zitten?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:53

ja het was eerst weiland en er probeert nu gras te groeien
uhmm een zandkop, wat wil dat zeggen?
onze wei ligt hoger dan de (prei) velden eromheen en de "bak" ligt op het hoogste punt van de wei.
Dus qua drainage hoef ik geen bakbodem en ik vind het niet erg om niet te kunnen rijden als het vriest maar kan het kwaad om op een deze zwarte zandbodem te dressuren. Hij is natuurlijk veel harder als een gele/witte of turf/snippers etc bodem. Ik weet het gevolg van te mulle bak maar wat zijn de gevolgen van een gewone niet verende zandbodem???

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:07

Met een zandkop bedoel ik dat er onder de graszoden en het zwarte zand wit zand zit. Als dat zo is kun je het laten omkeren. Je kan wel op zwart zand rijden, alleen denk ik dat je met nat weer straks eerder kans hebt op een natte verzadigde bodem. Zwart zand heeft vaak een andere structuur dan geel zand.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:57

1 TIP: bouw je bak hoger dan normaal. veelmensen gaan graven om daar zand in de doen en zo een bak te maken. stom stom stom. natuurlijk zijn er wel bakken die droog blijven, maar lang niet allemaal. wat je moet doen is de bak op de grond leggen, dus dat je als het ware 10 a 15 cm boven de normale grond rijdt, dat zorgt voor een betere afwatering, bak is met het juiste zand dan altijd droog en berijdbaar.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:25

brekebeentje schreef:

hayhay,
Ik woon in wieringerwerf (dat heeft 100 jaar geleden nog helemaal
onder water gelegen) en bij ons is het land (als je ff door het gras
gaat graven) heel mooi en zuivel , zitten wel wat schelpjes in maar
niet veel. En binnekort komt er een bak van 20 bij 60. Alleen ik
denk dat ik het dan liever allemaal ga omspitten. Dat scheelt
me heel veel geld. En ik heb perfect zand om in te rijden dan.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:26

zuivel = zuiver Woeps foutje

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:34

bofkont haha