vraag voor mensen met een niet-standaart maat bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

vraag voor mensen met een niet-standaart maat bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:12

Hoi,

als het goed is heb ik over een klein jaartje de kans om een paard aan huis te houden (boerderij). Nu zal er dus ook een bak moeten komen. Omdat ik die graag dicht aan de boerderij wil hebben en ik helaas niet zo maar een stuk van het land bij kan pakken (sloten) zal het moeilijk worden en 20x40 bak te maken.
Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn met hetzelfde 'probleem' en die dus een kleinere bak hebben gemaakt? Wat zijn jullie maten en welke maten vinden jullie nog om te doen?

Ik moet er wel bij vertellen dat ik niet zwaar ga dressuren of springen in de bak, maar gewoon elke dag wat basis dressuur zal doen, zo nu en dan eens een sprongetje en 1 keer per week longeren. En verder gaat het ook niet om een paard van 1,85m , maar om een fjord van 1,48 Buiten de fjord zullen er geen andere paarden in de bak lopen.
Verder ben ik ook niet van plan een luxe bak weg te laten leggen, maar om de zwarte en gele zandlagen om te laten wisselen en dan regelmatig te slepen.

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:14

volgens mij is 20*35 ofzo ook nog te doen op de manege lopen we soms op 15*25 gaat ook maar is klein

saden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:32

je kunt als snel rijden in een bak. maar waar ik zelf een keer op een manege mee heb gezeten was dat ze de bak te lang hadden in verhouding tot de breedte. dus het is handig voor dressuur als je hm bv 25 bij 30 maakt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:42

ik heb een bak van 17 x 35 is prima te doen maar als e ook wil uitstrekken en met jongere paarden dan is ie toch vaak wat aan de kleine kant.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:42

een leerling van mij heeft hetzelfde probleem. hun weiland is zo een beetje vaag qua formaat en daar kan een bak van 20X 40 ook niet. nu willen ze er eentje aanleggen van 15 bij 20, maar vermoed dat dit niet echt gaat werken als je echt lekker wil rijden.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:43

Ik heb altijd met Amo gereden in en 15 x 30 bak. Was qua grootte redelijk te doen, maar omdat er een hele slechte bodem in lag rij ik er niet meer.
Amo is 1.52 en het was prima te doen, maar je moet geen groter paard hebben, dat past niet.

TCS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:51

Bij ons op de manege hebben ze een binnenbak van 16 bij 32 meter. Dit is ook prima te doen.

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:53

Onze bak is 30x35m maar dat is opzich prima te doen. Alleen met proefjes oefenen kom je vaak niet helemaal uit.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:02

15x30 kan makkelijk hoor.. bij veel maneges zie je daar 10 paarden in lopen.. als dat kan, kan 1 fjordje zéker.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:13

Ik heb gelest op een manege die eerst alleen maar een bak had van 16x32. Niet ideaal, maar de situatie was toen nou eenmaal zo. Daar reden we gewoon met een heleboel paarden in en we deden zelfs springwedstrijden. Gewoon kwestie van goed sturen.
In jouw geval lijkt me dat prima haalbaar qua afmeting.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:15

aisie schreef:
Onze bak is 30x35m maar dat is opzich prima te doen. Alleen met proefjes oefenen kom je vaak niet helemaal uit.

Ik ben dan niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, maar toch lijkt het me fijn dat de kleinere afmetingen nog in verhouding kloppen. Dus bijv. 15x30 (20x40) of 15x45 (20x60) of eventueel 15x40. Het probleem zou wel in de breedte maat zitten. Dus misschien kan 40 lang nog net wel, maar dan maar enkel 12-15m breed. Moet nog nagemeten worden!

Zou 15X30 de kleinste maat zijn waarin nog lekker te rijden is? 10x20 lijkt me wel erg klein!!! En ik wil niet de hele tijd het gevoel hebben dat ik 'opgesloten' zit en geen fatsoenlijk figuur kan rijden. Zijn er meer mensen die in een bak van 15x30 rijden of mensen die in een kleinere bak dat dit rijden????
Laatst bijgewerkt door Vayo op 27-03-06 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska1989

Re: vraag voor mensen met een niet-standaart maat bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:16

Ik rijd in een 17 bij 27.

Dat is heel goed te doen, met verruimen en uitstrekken. Wijken lukt ook. *o/*

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:26

10x20 is echt te klein hoor, dat is maar 1/4e van het oppervlakte van een normale bak. Dat is in mijn ogen geschikt voor longeren of losgooien, maar ook niet meer dan dat. Bedenk dat als je dan een "grote" volte zou rijden, je eigenlijk al gelijk volte halve baan rijdt, met alle extra belasting voor de benen van je paard van dien.
15x30 lijkt mij echt het kleinste dat verantwoord blijft om in te rijden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:36

15 x 30 is meen ik zelfs de minimale FNRS maat.
Ik geef les in een soort vierkant van 16 x 18m en dat gaat ook , hoor. Variatie in je oefeningen is het sleutelwoord.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:41

Waarom onderzoek je de mogelijkheden niet eens om een sloot dicht te gooien? Misschien met een dikke rioolbuis zoadat het water gewoon kan blijven stromen? En waarom moet die bak per se dicht bij de boerderij zijn? Liever 200 meter lopen naar een fatsoenlijke bak dan dichtbij zo'n klein ding!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:42

Akke schreef:
Waarom onderzoek je de mogelijkheden niet eens om een sloot dicht te gooien? Misschien met een dikke rioolbuis zoadat het water gewoon kan blijven stromen? En waarom moet die bak per se dicht bij de boerderij zijn? Liever 200 meter lopen naar een fatsoenlijke bak dan dichtbij zo'n klein ding!

De sloot mag niet dichtgegooid worden, ook niet met rioolbuis eronder. Dit hebben ze al veel eerder geprobeert zodat ze een stuk land erbij konden trekken en dan een groter oppervlak hebben van 1 blok land.
En om verderweg de bak aan te leggen is geen optie! Om de boerderij heen ligt allemaal landbouwgrond dat gebruikt wordt. Dus daar kan zowiezo de bak niet komen. Nu zou de bak in de 'tuin' komen. Misschien dat ik dan nog probeer om aan één kant een klein stukje landbouwgrond bij te trekken. Maar daar moet ik dan nog goed met mijn vriend over overleggen (= zijn bedrijf en grond namelijk).

De kleinste bak die ik eigenlijk zou willen en geschikt vind is 15x30. Als dit niet mogelijk is ga ik misschien tegen die tijd eens in de buurt kijken of er op rijafstand een bak is waar ik tegen een leuke prijs dagelijks mag rijden. Alleen lijkt mij het leuke van een paard aan huis dat je ook een bak aan huis hebt en niet afhankelijk bent van andere paarden in de bak, lessen e.d.

Maar goed meer reacties (+ eventueel een foto van de bak) van mensen die in een kleine(re) bak rijden of tips e.d. zijn nog erg welkom!!!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:03

Zolang je die breedte maar op 20 meter houdt is er al veel goed. Als je niet meer rechtuit kan rijden op de korte zijde is dat niet fijn. De lengte van de lange zijde maakt niet zoveel uit.