speciaal paardengraszaad??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dirke

speciaal paardengraszaad??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 10:31

ik wil mijn weiland opnieuw laten inzaaien

maar nu hoorde ik dat er speciaal paarden graszaad is, wat beter is voor je paard en ook sterker is.

wie heeft hier ervaring mee, en weet waar het te krijgen is.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:36

Tanja

Re: speciaal paardengraszaad??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:30

En je kan er ook nog op rijden, wij hebben het hier ook gehad, is super sterk spul!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:14

Brrr, dat vind ik dus echt bocht. Ik zaai gewoon BG11 (koeien/maaigras) en daar ben ik ERG tevreden over. Na 5 jaar nog steeds geen onkruid, een volle wei en tevreden paarden.

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:14

weet iemand of het ook in omgeving hilversum te krijgen is

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:47

Ja hoor, BG11 is bij iedere loonwerker te krijgen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:20

Wij hebben sinds kort ook de horsemaster en dat bevalt prima. Zelfs hoefbevangen paarden kunnen hier langer op lopen dan op de BG11. Er schijnt minder fructaan in te zitten,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:06

Fructaan wordt aangemaakt onder invloed van weersomstandigheden had ik begrepen, dus in periodes van snelgroeiend gras heb je vaak hoger fructaangehalte. Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet goed hoe er dan in bepaald gras minder fructaan kan zitten? Heb je misschien een site van waar dat staat?

haffiesgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:21

ik heb hier geen ervaring mee maar wij moeten ook opnieuw inzaaien. Maar hoe duur kost eigelijk die speciale paardengraszaad of iig gewoon graszaad?

Lofrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:35

Hier kost het ongeveer 4.50 euro per kilo excl. 6% BTW. Je moet ongeveer 6-8 gram per m2 zaaien. Zo kun je dus uitrekenen hoeveel je kwijt bent.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:19

Maya schreef:
Fructaan wordt aangemaakt onder invloed van weersomstandigheden had ik begrepen, dus in periodes van snelgroeiend gras heb je vaak hoger fructaangehalte. Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet goed hoe er dan in bepaald gras minder fructaan kan zitten? Heb je misschien een site van waar dat staat?

Moet ik even aan het zoeken. Staat ergens in een folder. Dit zou komen door minder snelle groei van het gras waardoor minder fructaan gebruik en opslag in de plant.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:29

imker waarom vond jij dat bocht? ik bedoel, wat is het verschil met het gras waar ze nu op lopen?

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:27

Xox schreef:
Maya schreef:

Moet ik even aan het zoeken. Staat ergens in een folder. Dit zou komen door minder snelle groei van het gras waardoor minder fructaan gebruik en opslag in de plant.

Er zijn inderdaad grassoorten die minder snel groeien en een minder hoog fructaangehalte hebben. Bij graszaad voor paarden, zullen er waarschijnlijk grassoorten gebruikt worden die deze eigenschappen hebben.
BG11 is "koeiengras", dit is zo gekweekt dat het o.a. hard groeit en een hoog eiwitgehalte heeft, minder geschikt dus voor paarden.

Bij Pavo verkopen ze trouwens ook paardengraszaad:
http://www.pavo.nl/specials/paardengras ... uiden.html

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:50

Bocht vond ik het in die zin, dat er meer onkruid (lees: schadelijke kruiden) zich in het gras bevonden. Dat heb ik bij meerdere mensen in meerdere plaatsen gezien.

Mijn BG11-landje (6600m2) ligt er na 5 jaar nog stralend bij, geen onkruid, groeit prima, dus niet overdreven hard en de paarden staan er heel graag op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:25

Steefje, daarom ben ik juist benieuwd naar welke graszaden dat zijn Dat die er zijn geloof ik wel maar je hebt zoveel soorten graszaad

Overigens heb ik zelf ook een 'koeien'weiland, vnl engels raai, beetje veldbeemd en italiaans raai en roodzwenk dacht ik dat erin zit. Mij bevalt dat goed.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:11

@imker.. mijn buren hebben al 6 jaar horsemaster en daar is geen onkruid in te bekenen. Het ligt er bij als een golfterrein.
Zelf heb ik het sinds vorig jaar, en als straks de zuring dood is heb ik ook een mooie wei. (alleen die zuring...grrrrrrr.....)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:28

crazycactus schreef:
@imker.. mijn buren hebben al 6 jaar horsemaster en daar is geen onkruid in te bekenen. Het ligt er bij als een golfterrein.
Zelf heb ik het sinds vorig jaar, en als straks de zuring dood is heb ik ook een mooie wei. (alleen die zuring...grrrrrrr.....)

Ja precies. Wij hebben de wei gedeeltelijk ingezaaid met koeienzaad en de andere helft met Horsemaster. Die met horsemaster herstelt zich sneller en bevat geen onkruid en de andere helft wel

Maya: De folder ben ik aan het zoeken

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:07

Denk dat ik maar eens naar die pavo graszaad ga kijken, of is dat weer onbetaalbaar?

EDIT: Die Horsemaster waar kan je dat dan krijgen en wat kost dat ongeveer? En akn je dat ook in kleine hoeveelheden krijgen

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:35

Ik heb ook graszaad van Pavo besteld......95 euro voor een zak van 15 kg.
Je hebt per hectare ongeveer 45-65 kg nodig.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:45

Wij hebben ook Horsemaster in ons weiland. Eerst zit er zuring in, maar na een paar keer maaien is dat weg.

Voordeel van dit gras is dat het niet hard groeit, waardoor het eiwitgehalte laag is. Bovendien is hier de zode behoorlijk stevig, ik kan er ook gewoon op rijden. En ondanks dat het 's winters behoorlijk blubberig is, komt er in het voorjaar toch altijd weer gras op.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:07

Ieder zo zijn eigen voorkeur, lees ik wel. Op mijn weide kan ik ook prima rijden, de paarden doen het er goed op, dus ach, waarom dan veranderen?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:14

Pavo is dus neit te doen, ik heb echt een klein weitje dan heb ik maar heel weinig nodig vind het een beetje zonde om dan 95 euro daar voor te betalen, weet iemand of je die Horsepower in kleine hoeveelheden kan kopen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:35

Ik heb dit graszaad:
http://www.hofmanap.nl/paardenwei.html

Voor 1 wei heb ik het graszaad met kruiden geprobeerd maar die zijn er voor een groot deel na een jaar weer tussenuit (tenminste bij mij) alleen de wilde peen zit er nog goed in. De andere wei heb ik met het speciale grasmengsel ingezaaid en daar ben ik heel tevreden over, trouwens over het gras in weide 1 ook. Het gras herstelt zich heel snel en de mat is binnen het jaar al sterk genoeg om op te rijden.
Het graszaad heb ik gewoon bij hun besteld en dan wordt het thuisbezorgt, makkelijker kan niet!

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:21

hoe lang mag je je paarden er dan niet zetten?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:44

Ik kan horsemaster gewoon per kilo bestellen bij mijn fouragehandel. Kost het wel iets meer dan een grote zak maar goed je hoeft dan ook niets weg te gooien.