Wanneer spreek je nou over een bloedpaard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Wanneer spreek je nou over een bloedpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 23:29

Wanneer mensen bij mij op de stal komen dan zeggen ze van Ulis *wat een bloedpaard* Nou voor mij is Ulis helemaal geen bloedpaard maar gewoon een af en toe luie trapzak. Schrikt dus echt niet gauw.

Volgens paardenfokken heeft Ulis een bloedpercentage van 40,62%

Een kennis van mij heeft een paard met een percentage van 28,89%

Bij dit paard zou ik veel meer zeggen wat een *bloederig ding* gewoon in haar karakter. Schrikt bijv. al van haar eigen schaduw.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:54

bloedpaardjes zijn toch paarden met veel volbloed erin??
merel wordt ook altijd als bloedpaard gezien. dat is een trein die altijd op volle snelheid overal voor gaat.
ze schrikt nergens van, heeft een karakter die vrij nuchter is. maar om te rijden, te wandelen of te longeren is ze ontzettend heet en pitig. vaderlijn is volbloed, moederlijn is kwpner.

en door iedere smid wordt ze als bloedpaardje gezien.

ik heb er verder ook geen kaas van gevreten hoor dat is wat wij altijdmaar weer te hore krijgen. we hadden haar ook al zo vaak kunnen verkopen, alleen al om haar karakter en uitstraling, dan was ze nog niet eens bereden

Tanja

Re: Wanneer spreek je nou over een bloedpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:24

Waar staat dat bloedpercentage dan voor? Als ik het zo lees als leek denk ik meteen: goh wat een zielig paard, die van mij hebben allemaal de volle 100 % bloed door hun aderen stromen maar zonder dollen, ik dacht ook dat het met het percentage volbloed te maken had. Nu hebben wij hier een kwpn-er staan waarvan de fokker melde dat het een paard is "wat hoog in het bloed staat", een bloedpaard dus, maar er zit geen enkele volbloed in voor zover ik kan zien hoor (maar ik heb er ook echt geen verstand van)
Zou het "bloedpaard" staan voor het nerveuze en bange, dan heb ik idd een echt bloedpaard

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:26

Een bloedpaard is een paard dat veel Engels Volbloed voert.
Bij de ene is het er al gemakkelijker aan af te zien als bij de ander. Mijn huidige paard is veel chiquer gebouwd dan mijn vorige, maar wel veel nuchterder en daar kan ik toch wel aan merken dat dit paard aanmerkelijk minder bloed voert.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:08

Mijne is 100% Engels volbloed, Dus een echt bloedpaard. Maar totaal niet rillerig, bang of weet ik wat.
Sommigen menen met 25 % volbloed erin al een enorm bloedbeest te hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:10

Ik heb een 100% arabier, maar niemand zou hem bloedpaard noemen.
Hij is absoluut geen heethoofd, hij is juist heel nuchter

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:23

Tja, ik ben dus die kennis van Ulissa Het paardje waar het over gaat is een Peter Pan merrie (dus niet die nu in mn profiel staat), zeer sensibel ding, uiterlijk van een 100% EV, Huidje als een perzikje, maar toch maar 28.9% volbloed. Beest kon over de flos gaan van iets wat een halve dag geleden gebeurd was, dan kon je het beste op de fluistermode overgaan. Iedereen vond altijd dat dat kwam omdat ze zo hoog in het bloed stond, nou dat valt dus -op papier- eigenlijk best wel mee.

Ik ken ook 100% AV's die echt super mak en rustig zijn.

Dus ik ben ook benieuwd waar mensen dat nou op baseren, een bloedpaardje..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:41

merel komt van beaujolais(v lucky boy)
ze heeft het uiterlijk van een bloedpaard, maar rillerig oid helemaal niet. maar tis gewoon een heet hoofd. als ze iets niet wil dan kan ze zich zo druk maken. dan gaan de neusgaten wijd open, zet ze de kop erop en rennen maar.
dan wordt ze echt super sterk en dat voor een beesie van 1.61

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:54

Paarden met veel volbloed erin... Meestal dus elegante slank gebouwde paarden. Karakter vind ik er niet echt veel mee te maken hebben. Er zijn zat paarden die heel hoog in het bloed staan maar supernuchter zijn, en andersom.
Ik heb zelf ook wel een bloedpaard denk ik. Ze is 45 % welsh en 55% Engels en Arabisch volbloed. (hoeveel daarvan weet ik niet precies,ze komen allebei voor op haar papier)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:01

Ik zit bij mijn paard in haar stamboom te kijken en daar kom ik XX bloed tegen maar ook heel veel OX of X bloed.

Zou dit te maken kunnen hebben met haar nuchtere gedrag. Mijn paard is beslist niet rillerig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:17

Lijkt me niet, arabieren en anglo-arabieren staan ook niet om hun nuchterheid bekend, wel om dapperheid

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:11

Misschien is die van mij dan wel dapper. Gaat overal opaf en is erg nieuwsgierig.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:53

lijkt me ook niet zoals ik al eerder zei, merel is vrij nuchter en haar vaderlijn is alleen maar xx

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:03

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer je nu echt van een ''bloedpaard'' spreekt. Op paardenfokken krijgt mijn paard 45% XX/OX. Het volbloed komt van moeders kant, die zijn praktisch allemaal engels volbloed. Aan mijn paard zie je al qua uiterlijk dat er behoorlijk wat bloed in zit. Ze is toch net wat anders gebouwd als KWPN'ers met minder bloed. (smal, hoge schoft etc.) Alhoewel ze absoluut betrouwbaar is ze wel wat nerveus/heet van aard. Ik zou echter nou niet willen zeggen dat ze nu zo moeilijk te rijden is. Ik vind haar juist super werkwillig, ze loopt graag voor je Ik hou wel van dit type paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:09

Ik denk ook niet dat je kunt stellen dat Volbloeds niet werkwillig zijn. De (Engelse) Volbloeds die ik heb gereden waren juist wat te overijverig. En hoe meer ze werkten, hoe meer energie ze kregen en hoe heter ze werden. Ik vond dat prettig om mee te werken.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:14

De mijne krijgt een XX/OX percentage : 37.9%, dit terwijl als je haar ziet en haar karakter meemaakt je zou denken dat ze wel 200% heeft terwijl haar buurman XX/OX percentage : 66.41% scoort, die zowel qua karakter als ook het uiterlijk niet doet denken aan een bloed paard.

Kan iemand mij ook vertellen waar XX/OX voor staat?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:24

Een volbloed is toch als je er een gaatje inprikt (maakt niet uit waar) en volop bloed uitkomt???

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:26

XX/OX staat voor het percentage volbloed (XX)/arabische bloed(OX) dat je paard voert.

Citaat:
Een volbloed is toch als je er een gaatje inprikt (maakt niet uit waar) en volop bloed uitkomt???

Hehe Zou dat het dan zijn?!

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:36

OK maar dan moet je zelf dus even terugzoeken of het engels of arabisch of mis ik nu iets......................

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:27

en dan is warmbloed dat er warm bloeduit komt en koudbloed heeft echt koud bloed?

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:46

Klopt en een halfbloed is half leeg.....
Scheelt wel weer met wonden want dan bloed het ook niet zo hard en lang

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:46

gekke_koei schreef:
en dan is warmbloed dat er warm bloeduit komt en koudbloed heeft echt koud bloed?

Ja dat dacht ik ook!