wat zijn dit voor stiften/kalkoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wat zijn dit voor stiften/kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:41

hoihoi

mijn pony heeft weer stiftgaten,
nu zei mn hoefsmid dat ik er ook stiften in kan draaien zodat het gat schoon blijft en je die er ook weer uit kan draaien en dan kunnen de gewone er weer in met wedstrijd, maar wat zijn dit voor stiften? hoe heten ze en waar kan je ze kopen? hoe bevestig en verwijder je ze dan als je ze er gewoon in kan laten?

bedankt alvast.

groetjes

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:10

Volgens mij heb je een soort 'gewone' schroeven die je er met een schroevendraaier in kunt draaien.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:17

je hebt toch ook van die korte dopjes? Als je ze idd indraait zijn ze even gelijk aan je hoefijzer. wel 1 nadeel, je raakt ze vrij vlot kwijt.

katrienh

Re: wat zijn dit voor stiften/kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:23

er bestaan idd van die zwart, plastieken dopjes die er je er met een bepaalde sleutel in kan draaien. heb er geen ervaring mee

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:53

weet iemand waar je ze kan halen? of zijn het maar ondingen en kan je beter gewoon het gat schoonmaken op dag van de wedstrijd?

merrieveulen

Re: wat zijn dit voor stiften/kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:04

veel ruitersportzaken hebben ze, en ik heb hier ook een complete set. als je ze goedkoop wilt proberen, PB maar. mijn paarden hebben geen ijzers, ze lagen hier al toen ik hier op stal kwam, en de persoom waarvan ze waren zei dat ze ze niet meer nodig had, dus ja...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:06

die dopjes vind ik zulke ondingen..... je raakt ze snel wkijt, of krijgt ze er juist niet meer uit.... erg irritant dus..

ik zou ze gewoon schoonmaken een dag van te voren ofzo, en dan gewoon wat vet of olie in je kalkoengaten smeren, dan blijft het meeste vuil er niet zo makkelijk in zitten.... of wat sommige mensen doen : vette watten erin stoppen en de volgende dag eruit halen....

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:22

ja die rubberen dopjes bedoel ik ook niet, die kreeg ik er niet meer uit!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:24

ow nou van stiften die je erin kan laten heb ik persoonlijk nog nooit gehoord hoor ! lijkt me ook een beetje lastig lopen voor je paard....

Arethe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:39

Wat je ook kan doen zijn van die gele oordopjes erin doen..
Die dingen die ze gebruiken bij concerten (tegen het harde geluid) of tegen snurken (het geluid dan)..

Zijn niet duur, kan je bij elke drogist zo ong halen en blijven goed zitten..

je moet ze dan even "draaien" tussen je vingers tot ze erg dun zijn, erin doen en dan zetten ze weer uit en blijven ze goed zitten..
Laatst bijgewerkt door Arethe op 27-03-06 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:40

Ik heb ze ook!!
In het gras seizoen stop ik ze erin en ben er in een seizoen hooguit één kwijt geraakt. Het zijn echt geweldige dingen. Nooit meer gezooi met slechte schroefdraad of vuil!
Het zijn metalen schroefjes die je er met een schroevendraaier inen uit draait. Zie foto:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.easystift.nl

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:12

oosterhoff schreef:
Ik heb ze ook!!
In het gras seizoen stop ik ze erin en ben er in een seizoen hooguit één kwijt geraakt. Het zijn echt geweldige dingen. Nooit meer gezooi met slechte schroefdraad of vuil!
Het zijn metalen schroefjes die je er met een schroevendraaier inen uit draait. Zie foto:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.easystift.nl

thanx
die bedoel ik ja!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:42

die heb ik nog nooit eerder gezien waar kun je die krijgen en wat kosten ze?

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:08

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:12

Ja en dat blijken ondingen te zijn.
Ze kunnen gaan roesten en er dan niet meer uitwillen enz..
Ik koop die dingen nooit weer.
Ik maak een dag van te voren de gaten schoon.
Pak een plukje watten, doe er wat vaseline op.
Prop het in het gat.
Haal ze eruit op de wedstrijd en draai de proppen er probleemloos in!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:18

daantjuhhh schreef:
Ja en dat blijken ondingen te zijn.
Ze kunnen gaan roesten en er dan niet meer uitwillen enz..
Ik koop die dingen nooit weer.
Ik maak een dag van te voren de gaten schoon.
Pak een plukje watten, doe er wat vaseline op.
Prop het in het gat.
Haal ze eruit op de wedstrijd en draai de proppen er probleemloos in!

Heb je precies deze dingen gebruikt?de kans dat ze gaan roesten is namelijk nogal klein. Ik gebruik ze een heel seizoen door en nog nooit problemen mee gehad. Het is namelijk van een bepaald soort legering gemaakt waardoor de kans op roesten heel klein is!!!!!
Kijk als je die dingen er twee weken in laat zitten kan ik mij voorstellen dat zevast gaan zitten door het zant wat er tussen kan komen te zitten. Maargoed in het zomer seizoen heb ik zeker 4 a 5 keer per week da tik met stiften rijd en dus nog nooit problemen mee gehad. Ze hebben wel andere stiftjes gehad die inderdaat gingen roesten.
Je kan ze volgens mij bij iedere ruitersportzaak kopen en op bovengenoemde site ook, daar kan je ze bestellen.

saden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:16

Ik heb ze ook. Ze bevallen super. Ze roesten niet zolang je ze er maar regelmatig uit haalt en je moet er niet mee over de weg gaan rijden. Wat ook makkelijk is im ze voor dat je ze er in draait even wat vet op smeren. Ik heb ze een keer gekocht bij De Stal in marum voor 9,95. (geloof ik )

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:46

Ik heb ze ook maar gebruik ze niet,
ze zijn dus evt. te koop

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:46

oww die had ik idd ook nog nooit gezien haha, lijken me ergens wel handig, zolang je ze er ook maar weer goed uit krijgt.....

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:48

ik zou gewoon de dag voor de wedstrijd even het schroefgat-ding schoonmaken.. scheelt je een hoop geklo0i

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:37

OemmiejO schreef:
ik zou gewoon de dag voor de wedstrijd even het schroefgat-ding schoonmaken.. scheelt je een hoop geklo0i

het is dus ook vooral erg handig als je meer dan twee keer per week die dingen moet gebruiken. ik rijd in het zomer seizoen elke training op gras. Dan is dit wel de ideale oplossing. Als het maar een keer per week hoeft voor de wedstrijd dan is dit niet extra handig en kan je er inderdaat net zo goed watjes in proppen.

Overigens vind ik het een stuk minder geklooi dan met watjes want dat heb ik ook tijden gedaan. Zul je net zien dat er een uit is gegaan en dat je als nog moet tappen. Het hangt ook wel van je paard af. Bij mijn paard heb ik niet graag op wedstrijd nog een tap erin. veel tegevaarlijk.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:10

Ik haal al jaren met het stiften draaien even met zo'n ding het zand uit het gat, draai de stift erin en klaar. Nooit problemen mee gehad (een enkele keer een steentje en dan duurt het iets langer, maar die enkele keer dat dat voorkomt)

Ben altijd binnen 5 minuten klaar met stiftendraaien, dat gedoe met watjes en dergelijke heb ik een jaar of 8 geleden al afgeschaft

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Ik stop er vaak halve oordoppen in (die gele) Ze blijven goed zitten en kost niks.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:28

RUBYWHITE schreef:
je hebt toch ook van die korte dopjes? Als je ze idd indraait zijn ze even gelijk aan je hoefijzer. wel 1 nadeel, je raakt ze vrij vlot kwijt.

Of je krijgt ze er niet meer uit!!!

(heb er laatst een uur op zitten kl*ten! sindsdien heb ik ze niet meer ingedaan, gewoon de schroefgaten open laten. Dan heb ik er binnen een kwartier 4 schroeven inzitten).

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:30

ik twijfel nog steeds wat ik doe... die dopjes wil ik ook echt niet hebben!! en die schroeven twijfel ik over..