hoe bit aan kaptoom bevestigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

hoe bit aan kaptoom bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 17:01

Ik heb sinds vvandaag een kaptoom. Leek me erg handig met longeren met pessoa. Dat ik dan de longeerlijn op de neus klik. En de pessoa door het bit aan de longeersingel. Nu weet ik dus niet hoe ik het bit aan de kaptoom moet bevestigen. Zijn daar riempjes voor te koop?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:40

Er hoort toch juist geen bit in een kaptoom?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:45

Dat is ook wel een beetje mijn idee.

Een bit in combi met een kaptoom word niet vaak gedaan.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 17:46

Naar mijn weten heb je ook kaptooms waar je een bit aan vast kan maken.

Hoe bevestig ik zonder een bit een hulpteugel?
Ik longeer 1x in de week met pessoa. En mij leek het zo handig dat alleen de pessoa aan het bit zit. Heeft ze geen druk van mij in de mond (als ze even wegschiet). En alleen de druk van de pessoa als ze eronder uit probeert te komen.

RUBYWHITE

Re: hoe bit aan kaptoom bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:57

Die kaptoom die ik heb zaten bij aankoop 2 soort en met van haken, daarin kun je het bit klikken en vastmaken aan de kaptoom. Zo kan je paard wennen aan het bit, zonder dat je hem met longeren aan de mond zit.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:00

Maar als ze nu weg zou schieten heeft ze wel van 2 verschillende kanten druk.
1 van de pessoa op het bit, en 2 van jou op haar neus door de kaptoom.
Alles foto's die er over het longeren met pessoa zijn, zijn naar mijn weten met een hoofdstel. Ik denk dat je uit moet kijken om die druk op 2 kanten te hebben dan.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:06

Ik heb het ooit ergens gezien dat iemand met kaptoom en bit longeerde. En dat zag er best vriendelijk uit. Geen getrek in de mond. Dus een kaptoom is alleen handig om te gebruiken zonsder hulpteugels.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:09

Er zijn twee mogelijkheden:
ofwel er zitten extra riempjes (bakstukjes) aan waaraan je het bit kunt hangen
ofwel je haalt even de neusriem van je hoofdstel en je doet de kaptoom over je gewone hoofdstel heen.

ik ben persoonlijk wel een voorstander van een kaptoom. Hoe je de longe ook aan het bit vastmaakt, hij werkt altijd heel anders in dan je eigenlijk wilt. Wat dat betreft is de methode van Lammert Haanstra mss nog wel de beste: aan de neusriem. Maar het liefst kies ik toch voor de kaptoom.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:19

beantsje schreef:
Er zijn twee mogelijkheden:
ofwel er zitten extra riempjes (bakstukjes) aan waaraan je het bit kunt hangen
ofwel je haalt even de neusriem van je hoofdstel en je doet de kaptoom over je gewone hoofdstel heen.

ik ben persoonlijk wel een voorstander van een kaptoom. Hoe je de longe ook aan het bit vastmaakt, hij werkt altijd heel anders in dan je eigenlijk wilt. Wat dat betreft is de methode van Lammert Haanstra mss nog wel de beste: aan de neusriem. Maar het liefst kies ik toch voor de kaptoom.

Ja precies dat dacht ik ook. Ik had het idee. Dat het tegenstrijdig is. En de longeerlijn aan het bit en de hulpteugel.
Ik hoopte dat als ik de longeerlijn aan de kaptoom vast klikte dat het dan iets beter zou werken.
Maar jij gebruikt zelf ook een kaptoom met hulpteugel? Mag ik vragen wat voor hulpteugel je gebruikt en hoe je die gebruikt?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:30

Eerlijk gezegd ben ik weleens te lui om de hele kaptoom er weer op te knuppen...
Maar ook als ik een kaptoom gebruik, longeer ik met een touwtje.
Een dik nylonkoord van ca 6 meter, die knoop ik in het midden onderaan de longeersingel, vervolgens door de bitringen (van binnen naar buiten) en dan door de laagste zij-ringen van de longeersingel en dan vast.
Sinds kort heb ik een gogue en ook die zal ik wel met kaptoom gaan gebruiken. Heb ik nog niet geprobeerd.
Deze manieren van bijzetten werken voor mijn paard goed omdat ze ontspannend werken en ik er met mijn tinker goed op moet letten dat ze niet te kort wordt in de hals.
Hoe dan ook: de touwtjes moeten natuurlijk over de kaptoom lopen, niet eronder door! Dus eerst hoofdstel eraan, dan kaptoom en dan bijzettouwtjes.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:35

Een kaptoom wordt vooral gebruikt bij jonge paarden om ze aan het hoofdstel en ander dergelijk tuig te laten wennen. Je belast nog niet de ´jonge´paardenmond, maar het paard leert al wat longeren...
Dan kun je evt... zo´n bit erin doen dat het paard aan het bit went...
Maar tja ik denk toch dat je met een pessoa beter aan het normale hoofdstel kunt bevestigen, dan aan een kaptoom...
Ik moet je wel zeggen dat ik nog niet eerder met een pessoa heb gewerkt, wel met andere teugels...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:43

Hulpteugels maak ik gewoon aan de zijringen van het kaptoom vast, daar zitten die ringen nou speciaal voor Niks bit, kaptoom is juist voordeel dat het zonder bit gebruikt kan worden, en daarnaast dat je de longeerlijn niet alsmaar hoeft te veranderen bij van hand veranderen

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:51

jep precies

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:13

Sommige kaptooms hebben riempjes, maar je kunt ook gewoon losse bakstukken gebruiken, bijvoorbeeld die waarmee je een trenshoofdstel kunt veranderen in een S&T hoofdstel.