Extreme Make- Over van een wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Extreme Make- Over van een wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:31

Zoals de titel al aangeeft, zouden wij graag onze wei eens duchtig willen opknappen.
Nu wou ik jullie vragen hoe je dat nu het beste aanpakt...

We zijn dus echt van plan om te zaaien en te bemesten, want de wei ligt er nu echt rampzalig bij...
Kunnen we dan best eerst ploegen en dan zaaien?
We hebben van een boertje het nogal vreemde advies gekregen om na het zaaien de paarden een paar dagen op de wei te laten zodat het zaad goed de grond in gaat, maar dat lijkt me nogal een vreemde werkwijze.

Maw, we zijn leken op dit vlak, iemand suggesties?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:32

Ik zou ploegen, bemesten en dan zaaien, daarna een hele periode de paarden er NIET op zetten. Welke grassoort had je willen zaaien ?

Rosaly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:39

Hmm, eerst bemesten en dan zaaien? Moet er niet eerst iets zijn dat je kan bemesten?
Van grassoorten ken ik niets, maar daar zorgt bovengenaamd boertje voor... (Hij is de grootvader van een meisje dat bij ons op stal staat.) Hij heeft het altijd gewoon over weidezaad.

Hoeveel tijd moet je er eigenlijk laten overgaan voor de paarden opnieuw op de wei mogen?

Bar

Re: Extreme Make- Over van een wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:40

De PAVO verkoopt graszaagmengsels speciaal voor paardenweiden.
Van weidebeheer heb ik helaas geen verstand.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:14

Ik zou: ploegen , bemesten, zaaien en zodra er gras staat eerst een periode schapen erop.
Schapen zijn realatief licht met kleine klauwtjes die de grasmat mooi "aandrukken" zonder het land kapot te lopen.

Houd er rekening mee dat deze hele procedure een aantal maanden in beslag neemt!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:39

een weiland op nieuw inzaaien is een duur en lang proces.
denk eerst goed na.
het weiland moet eerst bemest worden,dan geploegt worden,
gerold, zaad zaaien en daarna kan je zeker een jaar de paarden er niet op laten lopen, anders heb je alles zo weer kapot!!!
wij hebben er ook overgedacht, maar tot de conclusie gekomen dat
het erg duur en onhandig is. waar moeten je je paarden dan laten lopen, ten zij je nog een weiland hebt!
je kan een weiland ook bewerken met een roller en weidesleep,
dan heb je de zode ook redelijk vlak!
ik trap altijd de gaten dicht die de paarden hebben gemaakt,elke dag!!!
groetjes...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:40

Nou dat valt allemaal wel mee hoor dat de paarden er een jaar niet op kunnen, je moet ze er enkel niet constant op hebben lopen want dan is het idd zo weer allemaal naar de frut. Ik heb vorig jaar een landje waar ik de stalmest op had gegooid gedurende de winter om laten ploegen (waardoor de mest eigenlijk te ver onder de grasmat komt te liggen) frezen en dan in laten zaaien. Nog eens extra bemest met kunstmest (moet je aan de meststofhandelaar even laten weten hoe en wat en dan weet die wel wat je precies nodig hebt, gebruik géén stikstof op een paardenwei!)
Het beste kun je in het najaar inzaaien want dan heeft het gras een voorsprong op het onkruid tegen het volgende voorjaar en verkrijg je een betere en stevigere mat. Ik zaai echter altijd in het voorjaar in omdat dat me beter uitkomt maar in principe kan je het beter omgekeerd doen, dan sta je geen onkruid uit te trekken en kapot te spuiten (zul je ongetwijfeld moeten doen)

Op een maand of 3 (afhankelijk van het weer en maand van zaaien) zal er al wel behoorlijk wat gras op je wei staan, schapen zijn dan idd het beste om er eerst op te weiden maar die heb ik jammer genoeg nooit zo tot mijn beschikking. Gelukkig heb ik pony's die de grasmat niet zo erg vereneweren als paarden. Ik laat ze er op het oog op lopen, meestal een paar weken erop en dan weer een paar weken eraf en bemesten. het ziet er allemaal nog prima uit.

Beste tijd om in te zaaien is maart omdat april-mei toch al gauw wat droog wordt en zaad heeft water nodig om te kiemen en jong gras om te groeien. Nou was maart dit jaar wel absurd droog, uitzonderingen bevestigen de regel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:50

Loolapelooza verwoordt het goed, weinig aan toe te voegen. Al bemest ik wel met kunstmest, bij mij lopen de dieren er toch niet fulltime op, maar enkele uren in het seizoen.

Als je gaat ploegen moet je drie jaar rustig aan doen met beweiden, pas na drie jaar is de grasbodem stevig genoeg om er paarden in natte tijden op te kunnen laten lopen zonder dat de bodem beschadigd wordt.

Grasmengsels, zorg dat er Engels Raai, een zwenksoort (Riet- of Rood- bijv.) en een of andere Beemdsoort (bij voorkeur veld-, maar bos- kan ook) in zitten. Hierdoor heb je een gevarieerde grasbodem qua wortels, dat is dus steviger, plus het is smakelijekr voor de paarden.

Maart was dit jaar eigenlijk absurd nat in mijn regio

Best is eigenlijk gewoon een goeie loonwerker of bevriende boer inschakelen, die kent de regio en dus de ondergrond en wat die dus nodig heeft

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:26

wat we bij me vorige staling deden... we op de stukken waar niks meer groeide eerst het stukje omploegen dan zaaien en dan kunstmest)
op de stukken waar nog genoeg gras groeide alleen kunstmest en dan de paarden ongeveer 3 tot 4 weken er niet op en dan kunnen ze er op want het groeit als kool met kunstmest)

Poco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:03

Bel eens met een loonwerker bij jullie in de buurt, als je de wei door hun laat doorzaaien hoeft het niet geploegd te worden en blijft de ondergrond veel steviger en kunnen de paarden er veel eerder op.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:06

Mijn weide nu, hij ligt er niet dramatisch bij, maar ik heb laten:

Maaien, klepelen, bemesten, doorzaaien.