Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:26

Als ik het kon betalen om een goede kwpn'er met aanleg voor dressuur te kopen en die vervolgens te stallen op een pensionstal met voldoende weidegang, grote stallen, binnenbak, buitenbak, wasplaats met warm en koud water waar voor je gevoerd en gemest wordt dan kwam dat paard er liever nog vandaag dan morgen.

Helaas kost de enige beschikbare stal in mijn omgeving die daaraan voldoet meer dan 300 euro.

Dus nu heb ik een verzorgpaard die goed is in dressuur en waar ik een binnenbak tot mijn beschikking heb.

Natuurlijk zou ik ook een goedkoop paard met minder mogelijkheden kunnen kopen en die dan 24 uur per dag op een weiland neerzetten.
Of op een stal met alleen een kleine buitenbak waar je zelf moet mesten en voeren.

Maar dat wil ik absoluut niet.

Ik heb helemaal geen zin om elke dag verplicht naar mijn paard te moeten omdat hij anders niet te eten krijgt of in een vieze stal staat. In bovenstaande situatie kan je af entoe een dagje overslaan.

Ook heb ik geen zin om mij te moeten behelpen in kleine modderige bakken waarin je met slecht weer geen kant op kan. Of erger nog helemaal geen bak. Moet er wel bij zeggen dat ik in een omgeving woon waar je als je wil buiten rijden langs de weg moet. Woon je vlak bij een mooi natuurgebied dan wordt het natuurlijk heel anders.

Paarden die nooit verder komen dan L niveau (Hoewel het nog maar de vraag is of ik dat zelf wel kan )

Andere mogelijkheid die ik op bokt vaak voorbij zie komen is het kopen van een kleine pony Shetlanders en dergelijke want daar kun je zo leuk mee gaan wandelen en mennen en als je vervolgens het rijden mist topics plaatsen als kan ik nog op mijn shetlander. Ik wil voor geen goud gezien worden op een pony waar mijn benen ver onderuit steken. Op een wat groter paard rijd het nou eenmaal echt veel fijner.

Kortom ik verzorg en rij liever een goed paard op een luxe stal die niet van mijzelf is. Dan dat ik allerlei concessies doe en een paard heb wat dan wel van mijzelf is maar de rest van de omstandigheden niet ideaal
zijn. Daarbij rij ik ook liever in de manegelessen dan alleen maar rondjes te hobbelen in een weiland op een verzorgfjord. ( Niet naar bedoeld tegen de fjordenliefhebbers ik weet dat buitenrijden ook leuk is en ik weet dat er fjorden zoals taco bestaan)

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:39

ik ben ongeveer van hetzelfde gedacht, maar mijn situatie is wat anders
ik heb geen geld voor een goed paard, en noch voor een goede stal
ik heb wél 4 verzorgpaarden.

we hebben 2 stallen, 3 van de paarden staan vastgebonden, de andere staat in de andere stal
overdag gaan ze gewoon op het land.
er is een kleine buitenpiste op 10 minuten stappen, maar er zijn wel plannen om een vrij grote paddock aan te leggen waarbij het mss ook mogelijk zou zijn om in te rijden.

de paarden:
een 10 jarige belgisch trekpaard, vorig jaar zelf ingereden, gaat vrij goed in de piste, maar is geen dressuurpaard. is voor het moment hoogdrachtig en kan ieder moment bevallen.

een boulonnais van bijna 3, ongelooflijk lomp, loopt goed oor de koets, en wordt nu voorzichtig onder het zadel genomen, wil totaal niet werken en heeft geen respect, is wel een knuffelkont. er zit wat potentie inze zou het allemaal kunnen, maar ze wil het gewoon niet en is een gevaar voor mens en dier, en auto...

een fries van bijna 3 jaar, wordt nu voorzichtig gelongeerd
heeft heel wat potentie, is erg lief, leert erg vlug, zit wl toekomst in!

een shireveulen van 8 maand
is pas kort bij ons, totnu toe valt ze erg goed mee, maar ik kan er nog geen beeld opplakken

voor het moment is mijn situatie dus verre van ideaal, maar ik maak er het beste van

nairtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:51

Als je een paard 24uur p/d op het land heb staan, dan kan je juist een dag overslaan om te gaan. Het paard krijgt tenslotte zijn beweging.
Als je een paard op een luxe manege zet, wil dat nog niet zeggen dat hij eruit komt. Dus een dagje overslaan zit er dan niet in hoor. Ook moet je zeker een paar uur er voor uit trekken om dagelijks je paard beweging en aandacht te geven.
Ook vond ik zelf mesten altijd het fijnst. Dan kan ik er zelf voor zorgen dat hij altijd in een schone stal staat. Zelf voeren is ook ideaal. Weet je ook precies wat je paard binnen krijgt.

Ik denk dat je gewoon niet aan een eigen paard moet beginnen als je er ook niet dagelijks voor wilt zorgen. Of je moet het samen met iemand doen.

Leoni_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:54

Naar mijn idee ben je gewoon verwend..
Je wilt alleen maar rijden met je paard.
Je wil je paard niet voeren of de stal uitmesten.

En je ziet je zelf al hoog in de dressuur.

Maar wat ik nu niet snap wat is nu precies je vraag..

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:57

Ik herken het wel.
Ik rijd (naast het hebben van een eigen pony van 1,50) al een aantal jaren op andermans paarden. Er zitten voor en nadelen aan, maar als ik moet kiezen een paard voor mezelf erbij en dan goedkoop moeten stallen en geen wedstrijden rijden en niet fijn kunnen trainen vanwege slechte faciliteiten, of een paard van een ander bijrijden op een fijne luxe stal, met goede verzorging en genoeg beweging voor het paard en geld overhouden voor goede lessen en wedstrijden, dan is dus duidelijk dat ik voor het laatste ga.

De adressen waar ik rijd hebben vaak ook geen fantastisch luxe faciliteiten, uitgezonderd bij Fardau, maar dan is het niet het type paard waar je ver de sport in mee kan komen, dus het is wel aanpassen. Maar in elk geval heb ik dan niet de kosten van die paarden en dat maakt een hoop goed.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:59

Eenvoudig is de vraag:

Een eigen paard, maar dan een minder goed paard omdat je hem anders niet kunt kopen en minder luxe stalling omdat dat te duur is

Of:

Een goed/sportpaardje bijrijden op een luxere stal, maar dan is hij dus niet van jezelf.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:02

Paardrijden is duur genoeg, je moet er uiteindelijk plezier aan beleven. Als het ploeteren in de regen en in de modder je niets lijkt, en je liever op een luxe pensionstal staat met alle faciliteiten of als alternatief liever helemaal geen paard hebt, dan is dat een keuze die je zelf maakt. Maar dat betekend niet dat je niet goed voor je paard kunt zorgen of moet zorgen. Je besteed bepaalde dingen uit als je op een stal staat zoals mesten en voeren, daar betaal je dan ook voor. Dat kan ook betekenen dat je er voor betaald dat het paard op de dag dat je niet kunt of wilt uit zijn box komt, stapmolen of paddock oid, maar meteen roepen dat je een dag niet hoeft omdat hij verzorgd is: telt beweging er bij jouw dan niet bij?

Ik heb gewacht, en noodgedwongen moeten wachten tot ik 33 jaar was voordat ik mijn eigen paard kon kopen, om hem uiteindelijk op een goede stal met goede begeleiding neer te kunnen zetten. Ik had vroeger veel ambities om het ver te schoppen in de sport, en die heb ik niet meer. Ik had vroeger heel veel durf, kon elk paard aan, en ook dat heb ik niet meer, omdat ik me ben gaan realiseren dat er zoveel mis kan gaan. De jeugdige onbevangenheid ben ik kwijt. Vind ik dat jammer? Ja. Ik had erg graag dat eigen paard gehad, in de regen geploeterd en maffe dingen met hem gedaan, geprobeerd om de sport in te gaan. Die tijd is voorbij, en komt ook niet meer terug.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:03

Pffff wat een luxe allemaal hier.

Ikzelf heb al die luxe niet. Heb mijn paardje lekker goedkoop op een wei staan en 's-nachts wordt ze binnen gezet door mij of mijn opa. Wij doen de standaard verzorging die ze iedere dag moet hebben samen.

Maar bij mij was het dat als ik een paard zou kopen dat ik er het liefste ook zoveel mogelijk zelf mee wil doen. Het fijne van een eigen paard op zo'n plaats is dat je alles zelf kan doen. Je krijgt een heel andere band met je paard (tenminste dat idee heb ik).

Ik rij altijd in een wei en sinds kort kan ik met mijn paard naar een binnenbak dicht in de buurt. Maar ik heb het 3 jaar buiten gedaan. Ik hecht niet zoveel waarde aan de luxe, ik hecht meer waarde aan alles wat ik met mijn paard kan doen en ik kan daar super van genieten.

nairtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:10

Het lijkt mij dat je met je eigen paard veel beter zelf kan beslissen hoe je hem gaat doorrijden. Ook hoef je behalve dan met blessures niet bang te zijn dat het van de ene op de andere dag over is.

De eerste 2,5 jaar stond ik met Lennon op een vereniging. Zeker geen luxe stal. We hadden ook alleen een buitenbak, maar wel een hele goede. Zelfs met het slechtste weer was deze bak nog goed. Kon dus iedere dag trainen.

Dus een luxe stal zegt niet veel over hoe ver je met je paard kan komen.

Een meid bij ons op stal reed ZZ licht.

Als je het geluk heb dat je echt op paarden in de topsport rijden van een ander. Dan heb je heel veel geluk, maar die keuze is niet groot hoor.

Je moet doen wat je eigen hart je ingeeft, als dat het beste is voor een paard!!!

Mijn paard staat nu iedere dag buiten en 's avonds in een grote loopstal. Hij geniet er duidelijk van en ik ook.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:18

Ik sta op een stal midden in de polder. Ik ben zelf niet van suiker, dus een beetje regen vind ik niet erg, maar als de wind er dan ook nog bijkomt en je het gevoel hebt dat je paard zich onder je in de wind moet gooien om nog enigszins vooruit te komen, dan is dat niet prettig rijden. Met die wind dan de regen in je gezicht of het gezicht van je paard is ook niet leuk, en met hagel, vrieskou of sneeuw ben je snel uitgereden. Gelukkig krijgen we binnenkort een binnenbak, zodat je wel door kunt rijden. Ook al train je niet voor wedstrijden, en heb je in de winter niet de mogelijkheid om je paard lekker buiten te hebben, ze moeten er toch uit en hun beweging hebben.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:20

Ik denk dat als jij het talent hebt en het paard het talent heeft dat je zelfs met het in een wei rijden goed kan komen. Bij mij op de ponyclub zat een meisje wat haar pony thuis had staan en lekker in de wei haar proefje oefende, maar ook met gemak in het M2 is gekomen (en verder als ze niet te groot werd voor die pony), en ze reed alleen maar in de wei.
In de winter ging ze heel soms naar een binnenbak, maar niet veel.

Ik denk niet dat het talent van paard en ruiter in een luxe stal liggen hoor

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:22

Zelf heb ik misschien niet de meest luxe stallen, maar ik heb mijn paardjes wel lekker bij huis. Ze staan elke dag buiten (ook in de winter) en 's avonds kunnen ze naar binnen (in de zomer kunnen ze ook 's nachts naar buiten). Ik denk persoonlijk dat als je een eigen paard hebt, dan je het er dan ook maar voor over moet hebben om elke dag met je paardje bezig te zijn.
Zelf ben ik ook heel veel tijd bezig met voeren, mesten, verzorgen, rijden en noem alles maar op. Maar juist doordat je zoveel tijd ermee bezig bent (en niet alleen op die tijden dat je wilt rijden, maar verspreid over de hele dag) krijg je ook een hele bijzondere band met je paarden.
Een dagje overslaan zit er voor mij ook echt niet bij, natuurlijk kan ik mijn ouders weleens vragen of als ik op vakantie ga een vriendin ofzo, maar ik vind zelf dat als je voor een eigen paard hebt gekozen, je er ook voor moet staan. Je kunt toch niet de verantwoordelijkheid voor je paardje bij een ander neerleggen? Althans, dat zou ik zelf niet willen.

@Solide: helemaal mee eens. Je kunt alles nog zo perfect voor elkaar hebben, zonder talent van paard en ruiter kom je nog nergens.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:26

Ik moet wel een beetje lachen om je eerlijkheid eigenlijk. En zo te horen heb je nu de perfecte oplossing voor jezelf gevonden

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:30

ellenlouise schreef:
Ik moet wel een beetje lachen om je eerlijkheid eigenlijk. En zo te horen heb je nu de perfecte oplossing voor jezelf gevonden

Ik heb meer het idee dat mevrouw heel graag alle luxe heeft en echt mega prestatiegericht is dan dat ze echt lol met haar paard kan hebben. Heel erg verwend klinkt dat allemaal.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:37

ik ben het wel met je eens, mijn verzorgpony staan ook op een luxe/goede/leuke/gezellige stal maar ik zou bijv. niet elke dag naar mijn paard heen kunnen denk ik, dat zou ik niet redden, dus daarom vind ik het wel fijn dat ik verzorgpony's heb want dan zorgen de eigenaren er ook voor!

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:39

Een verzorgpony is ook heel makkelijk. En voordat je een eigen paard koopt moet je er ook de tijd voor over hebben. Ook als het een keer slecht weer is of je jezelf niet lekker voelt.

Gisterenavond heb ik een feestje gehad en vanmorgen ben ik speciaal voor mijn paard even opgestaan om haar te voeren en zodat ze lekker naar buiten kan. Je moet het er voor over hebben.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:41

@ Wan: ja, maar dan zeg je zelf ook al dat je geen tijd hebt om elke dag naar je paardje te gaan, en dat je het daarom nu zo fijn voor elkaar hebt. Dan heb je toch zelf al de keuze gemaakt dat je beter niet aan een eigen paard kunt beginnen en dat is heel verstandig. Want het vreet gewoon tijd en energie, dat zal iedereen kunnen beamen denk ik.

@ Solide: helemaal mee eens!!

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:43

Hoihoi,

Ik kan mij er zeker iets bij voorstellen!
Het maandelijkse geld voor een duur paard in pensionstalling heb ik nog niet, omdat ik nog studeer.

De afgelopen jaren is mij het rijden altijd wat tegengevallen, ik heb geen talent, en had ik dat wel, was ik alsnog nergens gekomen zonder geld en daar heb ik mij bij neergelegd.

Ik heb meerdere bijrijdpaarden gehad, maar altijd zaten de eigenaren me in de weg, nooit ruzie gemaakt hoor, maar ik wilde zo graag bepaalde die dingen die ik niet zomaar kon, ik wil naar mijn paaard kunnen op de dag dat ik dat wil, als ik vind dat de manen korter moeten, wil ik die korter maken

Op bokt heb ik nu de vraag gesteld naar wat voor een paard ik nu kan zoeken, ik wil namelijk wel door de modder ploeteren haha.
Dat verhaal van het shetje heb ik ook over nagedacht, maar ik realiseer me wel dat ik het rijden toch zal missen, al is het maar voor 1 keer in de week.

Ik zou misschien ook wel liever een luxe paard in een luxe stal hebben van iemand anders, maar dan betaal ik diegene als nog 60 euri in de maand. Daarvan zet ik liever een shetje in een modderwei

Bij wijze van dan hea...

QueJira

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:47

lindsey schreef:

Ik heb helemaal geen zin om elke dag verplicht naar mijn paard te moeten omdat hij anders niet te eten krijgt of in een vieze stal staat.

Dan ben je geen paard waard,sorry dat ik het zeg.Jij kiest voor een dier,dan zul je er ook voor moeten zorgen,ook als je een dagje geen zin hebt.Jij hebt voor het paard gekozen niet andersom.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:48

Haha! Ik snapte eerst ook geen snars van dit topic...Maar het is me nu duidelijk.
Tja, ieder zijn eigen keus he? En de ts is gewoon heel eerlijk in wat zij vindt.

Dat ze voor geen goud door de modder ploetert op een te klein paard...tja, dat doe ik wel. En ik vermaak me toch een partij!
Die perfecte omgeving en mijn perfecte paard, daar kom ik vanzelf omdat ik dat wil. En voor nu leer ik gewoon ontzettend veel van mijn eigen paardjes in de modder...

ellenlouise

Re:

Solide schreef:
ellenlouise schreef:

Ik heb meer het idee dat mevrouw heel graag alle luxe heeft en echt mega prestatiegericht is dan dat ze echt lol met haar paard kan hebben. Heel erg verwend klinkt dat allemaal.

Misschien wel. Daarom is het ook maar goed dat ze geen eigen paard heeft. Voor mij staat mijn paard centraal, en niet het hele gebeuren er omheen.

Solide

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

QueJira schreef:
lindsey schreef:
Ik heb helemaal geen zin om elke dag verplicht naar mijn paard te moeten omdat hij anders niet te eten krijgt of in een vieze stal staat.

Dan ben je geen paard waard,sorry dat ik het zeg.Jij kiest voor een dier,dan zul je er ook voor moeten zorgen,ook als je een dagje geen zin hebt.Jij hebt voor het paard gekozen niet andersom.

Hahaha, zo dacht ik dus ook, maar had even wijselijk mijn mond gehouden. Maar ben het dus helemaal met je eens. Een paard kan niet voor zichzelf zorgen, dat moet je toch echt zelf doen als je voor een paard kiest.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:50

Femskie en jij en je paardjes hebben heel veel plezier terwijl TS misschien constant op haar paard zit te mopperen omdat ie het niet goed genoeg doet ze wil talent hebben.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:53

Het kan aan mij liggen hoor, maar mijn hemel, wat klink jij verwend!

Je hebt niets over voor je paard. Laat me raden, van uitmesten word je vies?

Ik heb alles behalve luxe, maar ik heb wel mijn eigen pony's waar ik blijer mee ben dan een paard van een ander te rijden. Dan sta ik maar in de blubber, dan ben ik doorweekt als het regent. En heb ook nog eens geen bak..

Helaas, zulke mensen als jij bestaan er ook. Arm toekomstig paard.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:56

LovingTweety schreef:
Het kan aan mij liggen hoor, maar mijn hemel, wat klink jij verwend!

Helaas, zulke mensen als jij bestaan er ook. Arm toekomstig paard.

Haha inderdaad