hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberS

hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:48

wanneer een hengst vruchtbaar?

kan je een jonge hengst gewoon bij merrie's zetten in de wei?
word tie dan niet het weiland uitgetrapt?

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:05

nou het lijkt mij niet verstandig.. daar kunnen toch veulens uitkomen?

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:07

jah dat dacht ik dus ook! maar de eigenaar zegt dat het wel kan..... hij zegt dat een hengst pas rond 2 a 3 jaar vruchtbaar word..
of hij wil stiekem veulens haha..

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:08

maar ik vind het wel een voordeel dat kan ik hem hem hengst laten.. maar als die door de merrie's het weiland uitgetrapt word.. is dat ook geen goed idee,,

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:10

Een hengst is rond de 1,5 jaar al vruchtbaar, dat wil nog niet zeggen dat ze al bovenop een merrie zullen springen, maar ze zijn dan al vruchtbaar en het is dan echt maar een kwestie van tijd.....

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:12

hmm oke.. dan is het zijn eigen risico haha.. hij houd maar vol dat het makkelijk kan..

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:12

amberS schreef:
jah dat dacht ik dus ook! maar de eigenaar zegt dat het wel kan..... hij zegt dat een hengst pas rond 2 a 3 jaar vruchtbaar word..
of hij wil stiekem veulens haha..

Lees mijn topics hieronder maar eens

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:14

Hengst kan met een half jaar al vruchtbaar zijn. En als de merries niet willen, krijgt hij dat duidelijk te merken. Willen ze wel, dan mag hij zijn gang gaan.
Ik weet niet van wie de hengst is, en of men hem hengst wil laten, maar ik zou zelf als eigenaar van de hengst niet willen dat hij doorkrijgt wat een merrie is. Niet als ik hem wil ruinen, en ook niet als ik hem hengst wil laten.

amberS

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:18

Cassidy Bericht Onderwerp: Re:Geplaatst: 26 Mrt 2006 11:14

Locatie: Purmerend Hengst kan met een half jaar al vruchtbaar zijn. En als de merries niet willen, krijgt hij dat duidelijk te merken. Willen ze wel, dan mag hij zijn gang gaan.
Ik weet niet van wie de hengst is, en of men hem hengst wil laten, maar ik zou zelf als eigenaar van de hengst niet willen dat hij doorkrijgt wat een merrie is. Niet als ik hem wil ruinen, en ook niet als ik hem hengst wil laten.

hoezo....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:23

Omdat een ruin, als hij weet wat een merrie is en later in zijn leven in een gemengde groep staat, altijd de merrie's zal blijven bespringen en zal willen dekken. Daar komen dan geen veulens van, maar als het paard ijzers onder heeft kan de rug van de merrie beschadigen, als de ruin bij de schoft van de merrie zich vastbijt kun je daar heel lelijke wonden van krijgen en ben je voorlopig uitgereden. En als merrieeigenaar loop je toch het risico dat door een dergelijke dekking "op niets af", je merrie infecties oploopt en daardoor verminderd of moeilijk drachtige te krijgen is. Als je voordat je gaat dekken eerst moeten spoelen, dan een maand moet wachten, ben je zo twee maanden verder. En het dekseizoen is al zo kort.

Een hengst die je hengst wil laten, hoort naar mijn mening eerst opvoeding te hebben genoten voordat hij naar de merrie mag. Als een hengst in een weiland heeft geleerd dat hij alleen maar naar zijn hormonen hoeft te luisteren, en naar niemand anders, moet je dat er maar uit zien te krijgen op het moment dat jij er naast staat en er een hengstige merrie langs komt. Wedden dat je niets in te brengen hebt?

amberS

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:31

ja hij is van mij...

dus geen goed idee? vond het juist wel een goede oplossing omdat ik hem dan lekker hengst kan laten..

maar zijn houding zal dan wel idd veranderen..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:41

Je moet het helemaal zelf weten. Ik zou hem inscharen in een groep hengsten als ik hem nog even hengst zou willen laten. Is daar geen mogelijkheid voor, laat hem dan ruinen. Wil je hem hengst laten, en bij die merries zetten, moet je weten dat een gerichte en verkeerd aankomende klap van een merrie je paard zijn been kan breken, en dat ook een hengst infecties kan oplopen door een niet schone merrie, en deze infecties door kan geven. Sommige infecties bij een hengst kunnen er dan later ook voor zorgen dat deze nooit meer voor de dekdienst ingezet kan worden.

Het is jouw feestje. Ik zou het wel weten.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:46

0ke bedankt voor je info!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:40

Cassidy heeft ook al alles mooi verwoord, maar nog een ding als je een dierenliefhebber bent laat je hem gewoon ruinen. Zijn al genoeg van die papierloze veulens die bij de slacht belanden. Dus als jou hengst merries dekt krijgen ze geen papieren. Deze veulens maken gewoon veel minder kans.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:42

Dat vind ik dan ook weer erg cru geformuleerd. Misschien is het wel een paardje met capaciteiten als dekhengst binnen het Welsh Stamboek? Maar dan moet je daar ook naar handelen, en niet denken: lekker makkelijk en als hij dekt zien we het dan wel weer.
Ook als hengsteneigenaar behoor je verantwoordingen te nemen.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 12:50

jah hij is van high flown viper.
maar ruinen wil ik als laatste optie...

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:21

Ik bedoel het niet cru, maar aangezien het een veulen is zal hij nog niet goed gekeurd kunnen worden dus daar is nu niet over te spreken.
Het is in het algemeenheid niet tegen de TS, maar ik zou hem of gewoon laten ruinen of in de opfok gooien met hengsten als je hem hengst wil laten.

[edit]Nog een keer mijn vorige reactie nagelezen. Ik had het misschien wat anders moeten formuleren, maar kwam net uit een topic van iemand die zijn kat zomaar naar buiten gooit om te laten dekken en op het moment komt mij het hier en daar fokken een beetje tot hier, maar het is mijn persoonlijke mening.
Wat je doet moet je uiteraard zelf weten[/edit]