discussie bandages of peesjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

discussie bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 08:46

Hallo,

Ik denk dat hier al veel topic's over zijn geweest maar ik wil het toch even plaatsen.

Er zijn mensen die rijden altijd met bandages, persoonlijk ben ik hier geen voorstander van omdat het de pezen slap maakt. Af en toe rijd ik wel met bandages maar bijna altijd met peesjes.
Ook springen met bandages, ik denk niet dat het de pezen optimaal beschermd, omdat ze de klap niet goed opvangen...
Wat vinden jullie?

groetjes Kimmy

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:55

Ik ben voor peesbeschermers, omdat die beschermen en dat is toch wel heel belangrijk. Bandages zijn meer voor de mooi. En springen met bandages lijkt me heel gevaarlijk, doe dan niks om de benen van je paard

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 08:57

Ja, ik voor ook altijd peesjes en af en toe dus voor de plezier 4-kant in de bandages of alleen voor. Maar dat doe ik niet vaak.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:29

ik spring zowiezo altijd met peesbeschermers en springschoenen voor en strijklappen achter.
met dressuur wisselt het vaak af ik vind bandages netjes staan bij een setje maar ik heb geen tijd om elke dag te bandageren

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:33

ik bandageer met de Tinker altijd en met de C pony gaan er altijd peesbeschermers om.
heb nog nooit meegemaakt dat het bandageren iets negatiefs heeft voorgebracht. en verzwakken... ik geloof het wel, zie de logica ook wel,maar vergeet niet dat je paard nog 23 uur per dag zonder bandages loopt en dus dat verzwakken tijdens het rijden prima kan worden opgevangen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 09:35

@Lowara: als je paardje buiten loopt, loopt het natuurlijk 23 uur per dag op eigen benen, als het dan altijd buiten staat.
Maar stalpaarden die dus 23 uur per dag op stal staan, en dat uurtje eruit komen om te rijden en dan 4-kant in de bandages, daar krijgen ze volgens mij wel slappe pezen van..

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:36

@lowara met jou ga ik mee.
want dat lijkt mij ook zo.
mijn verzorgpony heeft niks om,maar dat is ook een boerderij pony die hoeft niet mooi te zijn want dat si ze al .
en bandageren kan ik niet zo goed ben ik bang dus daarom ook.

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:50

Ik ga voor peesjes.
bandages zijn alleen voor de mooi, en beschermen niks.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:00

Ik ben ook voor peesjes, maar bandageer ook weleens..
Gewoon omdat ik het leuk vind en chique. Mn paardje staat van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds buiten dus het is niet zo dat ie nooit op zn eigen pootjes kan lopen.

Ik bandageer trouwens NOOIT tijdens springen, buitenrijden of als het heel warm is, dan kan het vocht van de benen niet goed weglopen en bandages 'krimpen' dan en dan gaan ze knellen..

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:03

Ik ga voor helemaal niks.
Alleen met springen peesjes. Een paard moet op eigen benen kunnen lopen in de meeste gevallen.
Bandages heb ik mijn mening al vaak over gegeven word 9 van de 10 keer fout gedaan.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:05

Ik gebruik peesbeschermers. Houd niet echt van bandages, heb ze misschien 1 keer geleend voor een 4-tal rijden, maar verder... Ik heb niet eens bandages...

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:07

Ik gebruik peesjes. Veel makkelijker. Heb wel bandages, maar dat zijn reisbandages, die krijgt ie dus om in de trailer.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:15

emmaatjuh schreef:
Ik ga voor peesjes.
bandages zijn alleen voor de mooi, en beschermen niks.

helemaal mee eens.

beccieloeken

Re: discussie bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:17

ik gebruik ze beiden maar ben er wel van overtuigd dat peesjes beter beschermen...

daarom gebruik ik peesjes als ik een buitenrit doe en tijdens het springen omdat de pezen dan meer belast worden , maar als ik dressuur rijdt doe ik meestal gewoon bandages om...

bij mij op stal staat er een paardje dat ook op de weide en soms op stal bandages opheeft... >;)
Wat daar het nut van is zou ik niet weten want volgens mij worden daar de benen toch wel slap van, en de eerste volgende keer dat dat paardje dan zonder bandages de weide opgaat en een beetje gek doet loopt het mank...voor de eigenaar de reden om weer bandages om te doen...beetje vizueze cirkel als je het mij vraagt en niet echt positief voor het paard dan...

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:17

OemmiejO schreef:
Ik ben ook voor peesjes, maar bandageer ook weleens..
Gewoon omdat ik het leuk vind en chique. Mn paardje staat van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds buiten dus het is niet zo dat ie nooit op zn eigen pootjes kan lopen.

Ik bandageer trouwens NOOIT tijdens springen, buitenrijden of als het heel warm is, dan kan het vocht van de benen niet goed weglopen en bandages 'krimpen' dan en dan gaan ze knellen..

dat klopt inderdaad, ga ik helemaal mee mee.

En niks om de benen doen zoals hier net gezegd is, vind ik toch wel link. Een paard kan altijd een gekke sprong maken (op buitenrit of gewoon bij het rijden) of zich verstappen en met zijn achterhoeven zijn voorbenen kapot trappen en dan ben je toch blij dat je peesjes om hebt.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:19

beccieloeken schreef:
ik gebruik ze beiden maar ben er wel van overtuigd dat peesjes beter beschermen...

daarom gebruik ik peesjes als ik een buitenrit doe en tijdens het springen omdat de pezen dan meer belast worden , maar als ik dressuur rijdt doe ik meestal gewoon bandages om...

bij mij op stal staat er een paardje dat ook op de weide en soms op stal bandages opheeft... >;)
Wat daar het nut van is zou ik niet weten want volgens mij worden daar de benen toch wel slap van, en de eerste volgende keer dat dat paardje dan zonder bandages de weide opgaat en een beetje gek doet loopt het mank...voor de eigenaar de reden om weer bandages om te doen...beetje vizueze cirkel als je het mij vraagt en niet echt positief voor het paard dan...

ja dat verhaal ken ik ook, paarden staan altijd met stalbandages in de zomer alleen achter, en worden altijd gereden met bandages, in de weide 4-kant in de 3 in 1 beschermers en 4-kant springschoenen.
Die paarden mogen af en toe wat rondjes aan de hand stappen zonder bescherming, maar ik ben er echt geen voorstander voor.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:22

Ik ben niet voor bandages omdat de temperatuur eronder best wel kan oplopen. Ik ben niet voor peesjes, omdat je toch hele lelijke wondjes kunt krijgen op de benen.
Ik ga voor drie-in-een beschermers, of strijklappen. En indien mogelijk, uitstappen op harde bodem na het rijden, minstens 10 minuten, en dan zonder beschermers. Daar worden de pezen en botten hard van.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:10

's zomers heb ik nooit bandages om ivm de warmte! 's winters wel regelmatig, omdat het gewoon mooi en chique uitziet.. dressuren meestal bandages trouwens, buitenrijden/springen meestal peesbeschermers, tenzij ze een keer te nat/vies zijn als ie buiten heeft gestaan...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:12

Ymmik schreef:
@Lowara: als je paardje buiten loopt, loopt het natuurlijk 23 uur per dag op eigen benen, als het dan altijd buiten staat.
Maar stalpaarden die dus 23 uur per dag op stal staan, en dat uurtje eruit komen om te rijden en dan 4-kant in de bandages, daar krijgen ze volgens mij wel slappe pezen van..

dat is typisch een broodje aap verhaal.
Daar is niks van waar

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:15

@Nancy_evita: en waarom niet dan, bij de manege waar ik iedere dag rijd met mijn pony zelf staat mijn IJslander altijd buiten, staan die paarden echt wel 23 uur op stal, komen eruit om te rijden met de bandages en gaan er weer in, dan krijgt een paard toch nooit de gelegenheid om lekker op zijn eigen beentjes te lopen. Het zal echt niet altijd zo zijn dat ze met bandages gereden worden, maar die paarden hebben heel vaak peesproblemen daar.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:17

peeskappen . Bandages vind ik niet handig, kost veel meer tijd, moeilijker schoon te maken, het wordt er sneller heet onder, en ze beschermen minder.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:22

meestal zonder.
bij de jonge fries bij het longeren durf ik wel eens bandages of pijpkousen te gebruiken (vierkant) omdat ze nog niet totaal in evenwicht is en haar benen soms zo lomp neerzet dat ze bijna op haar kwakkel gaat.
maar als ik het vergeet loopt ze gewoon zonder hoor.

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:33

Eigenlijk de meeste tijd 4kant bandages (Fleece MET onderlappen)
Gewoon omdat ik dit mooier vind.
Buitenrijden, longeren en springen doe ik ALTIJD gewoon met peesjes, springschoenen en strijklappen.
Buiten staat ze alleen met springschoenen.

Dat de temperatuur van de benen met bandages oploopt ben ik het mee eens, maar met peesbeschermers gebeurt dat óók wel.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:38

Linda_Bien schreef:
Eigenlijk de meeste tijd 4kant bandages (Fleece MET onderlappen)

Lijkt me overbodig die onderlappen... maar goed.

Voor makkelijk doen en buitenrijden peesjes en als ik zin heb bandageer ik wel. En bandages beschermen heus wel wat, maar niet zoals peesbeschermers.

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:46

Bij mij ligt het aan het paard... Ik heb een paard gereden die strijkte en tikte niet en kon ook heel goed zonder beenbescherming af. Haar heb ik wel gebanageerd (eigenlijk meer voor het mooie vanwege een setje...) Maar het paard wat ik nu rijd kan niet zonder beenbescherming omdat die echt zichzelf tikt en strijkt. Daar rijd ik dus áltijd met peesbeschermers en strijklappen, omdat ik bandages niet voldoende bescherming vind.