Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raposa

Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 23:37

Ik weet niet of het hier hoort, sorry daarvoor als het verkeerd is, dan mag het verplaats worden

Het valt me op dat vrijwel iedereen op bokt voor een zachte hand is? Ik bedoel er was net ook een toppic over een paardje die over iemand heen liep.. en de verzorger van dat paardje mogt het paardje niet slaan (oke nu was het een 2 jarige) en moeten ze vertrouwen krijgen in de mens, maar ik heb dat meisje gepm't en ze pm'de terug dat het paardje vol vertrouwen in mensen zit. Altans ze gedraagt zich bijna net zo als een volwassen/ouder paardje Nu zegt iedereen dat ze het paardje niet mag slaan, maar ik denk.. in de kudde gaat het toch ook niet al te zuinig aan toe ?

Ik ben van mening dat een paard (jong of oud) gerust een keer een tik kan hebben hoor, sommige paarden meoten echt op hun plaats worden gezet anders gaat het echt fout!

Als het paard nou erg bang is, dan zou ik het niet doen.. Als die bv. uit angst wegrent o.i.d. dan zou ik hem/haar juist niet afsraffne. Maar als het is uit klieren juist weer wel!

Hoe denken jullie erover? Volgens mij is iedereen er voor dat je een jong paardje niet een keer een tik mag geven. Ook als ze echt totaal niet mee willen lopen, gewoon alsware staken. Dan denk ik zo, geef ze maar een tik o.i.d. (op de kont, als aanwijzing van lopen) Dan leren ze het tenminste!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:56

FZ -> VMR

o0o_Jade_o0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:59

Ik weet ook niet wat ik er allemaal van moet denken...
lees tegenwoordig heel veel maar alles door elkaar is zo VERWARREND...

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:06

het paard moet weten waar zijn plaats is en als een paard over je heen loopt heeft hij geen respect voor je. ik heb een paard (ruin) die af en toe een beetje druk kan zijn en dan voor me uit wil rennen en harder dan ik wil gaan (aan de hand) en dat mag gewoon niet. ik heb het geprobeert op de natural horsmanship manier geprobeerd (met een touw voor zijn neus rond zwaaien want dan doe je een staart van een ander paard na) maar dat werkte echt voor geen meter....op een gegeven moment is mijn geduld ook op en dan krijgt hij een ruk aan het halstertouw en als dat niet helpt een tik. ik weet dat dat niet de beste manier is maarja dat is het enige wat werkt. in de kudde gaat het er ook hard aantoe.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:10

Ik ben heel makkelijk: paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief.

En ja, hij heeft wel eens een tik gehad. Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

kels

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:13

Ik ben het helemaal eens dat een paard wel is een tik mag krijgen! natuurlijk wel als het aan het klieren is en niet uit angst.. Maar dat is mijn mening, als mijn pony over me heen wil lopen dan ga ik niet "foei" zeggen, maar da krijgt ze toch wel een tik en zeg iets met harde strenge toon.

Daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:16

IK heb dat ook als hij weer spoken ziet dan geef ik ff een klein porretje met sporen(als ik erop zit) en dan let hij wel weer op maar verder jah als hij met naar bak brengen of wat anders over je heen wil walsen dan gefe ik ook gerust een tik en dan wete die van mijne ook echt dat hij fout zit maar als hij dan braaf is dan geef ik hem weer een klop op z''n hals dat hij goed hebt geluisterd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:18

Ik ben daar heel makkelijk in!
Mijn twee en een half jarige is een donder eerste klas.
In zijn overenthousiasme wil hij wel eens vergeten dat ik de baas ben en daar treed ik meteen en daadkrachtig op!
En ja.....zo gebeurt het ook wel eens als hij dan de tik negeert, hij een schop onder zijn buik krijgt van me.
Nu hoor ik alweer veel stemmetjes....."ahhhh, sieligggggggggg".
Vergeet dan aleen even niet dat ze onderling in de wei hardere klappen (opvoeding) krijgen als dat ik ooit met mijn voet zou kunnen doen.
Al met al is hij in de anderhalf jaar dat ik hem nu heb een scheet van een pony geworden ,die dondersgoed weet waar zijn grens ligt, maar er uit balorigheid nog wel eens even overheen probeert te gaan.
Mijn mening daarin is dus ,opvoeden houd is, belonen en bestraffen.
Een paard heeft nu eenmaal duidelijke aanwijzingen nodig, want je kan er niet de discussie mee aan gaan.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:20

verootjoo schreef:

En ja, hij heeft wel eens een tik gehad. Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

Ben ik het helemaal mee eens.
Auk is niet zo'n bruut, maar moet af en toe nog wel eens op zijn plaats gezet worden, want een Friese kerel van pak en beet 700 kg tegen je is niet wat we willen he.

Ik probeer het in eerste instantie altijd zo rustig mogelijk op te lossen, maar er is natuurlijk een grens he.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:24

Een paard wat mij bijt, krijgt een mep terug.
Een paard wat mij schopt, krijgt een schop terug.

Bijna altijd ongeacht de reden. Zelfs als een paard bang is en het niet uit woede oid doet. Een paard dat bang is moet alsnog rekening houden met mij, zo werkt dat gewoon. In de kudde kan een bang paard het ook niet maken om de leider een schop of knauw te verkopen, daar staat ook een flinke schop terug tegenover!

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:24

verootjoo schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:26

Raposa schreef:
Als het paard nou erg bang is, dan zou ik het niet doen.. Als die bv. uit angst wegrent o.i.d. dan zou ik hem/haar juist niet afsraffne. Maar als het is uit klieren juist weer wel!

Mijn verzorgpony was eerst als ik mijn hand omhoog deed al bang. Maar alstie iets deed kon die toch zeker wel een klap of trap verwachten! Als je weet dattie bang is daarvoor, doe je het natuurlijk minder hard. Ook al is dat beest bang, dan moettie evengoed nog weten dat hij iets fout gedaan heeft. Al is bij sommige paarden(zoals deze in het begin) je hand opheffen al genoeg. Dan straf je hem dus ook, alleen zonder hard uit gedrukt 'geweld'.
idd: paard lief > ik lief, paard niet lief > ik ook niet.

Onassa schreef:
Mijn mening daarin is dus ,opvoeden houd is, belonen en bestraffen.
Een paard heeft nu eenmaal duidelijke aanwijzingen nodig, want je kan er niet de discussie mee aan gaan.
Helemaal mee eens!! Ook met WildWings

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:26

Het liefst geef ik mijn pony helemaal geen tik.
Maar er zijn grenzen en zodra ze die overschrijd dan kan ze van mij rustig een tik verwachten, zo hoeft ze me niet omver te lopen, zo hoeft ze mij ook niet te trappen of te bijten.. dit alles met opzet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:29

Ik ben van mening dat je een paard nooit over je heen moet laten lopen maar altijd baas moet zijn. Uiteindelijk hebben ze gewoon te luisteren. En bestraffen hoort daar soms bij. Ik heb mijn jaarling 1x te pakken genomen toen hij stijgerend op me af kwam als jong veulen van een paar weken. Sindsdien is het helemaal duidelijk hoe de verhoudingen staan. Het zelfde geld voor die andere muiters hier op stal. Er wordt altijd gezegd dat ik zulke brave paarden heb, misschien juist wel omdat ze allemaal al eens kennis hebben gemaakt met mijn rechtervoet op het juiste moment.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:31

Vooral bij een jong paard is het erg belangrijk, dat die goed mee krijgt wat die absoluut niet moet doen. En als die dat toch iets doet wat niet mag, mag je hem idd best afstraffen. Maar als die dan iets goed doet, moet je hem ook belonen!
Ik geef ze niet snel een tik, meestal doe ik het eerst vooral met me stem.
Het paard mag best weten, als die iets niet goed doet. Maar het paard mag ook weten, als die iets wel goed doet.

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:44

Ik ben het helemaal eens met iedereen. Het paard/pony moet ook zijn grenzen kennen en daarvoor zul je soms wel een moeten optreden. Maar daarentegen als je paard het dan wel goed doet laat het hem dan ook weten.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:53

persoonlijk denk ik dat het beter is om als een paard iets doet wat hij niet mag, meteen alle hoeken van de bak te laten zien. dan doet hij het nooit meer en hoef je hem verder niet meer te straffen. Bijvoorbeeld mijn kat sprong vroeger op het aanrecht en dat mag hij niet, ik heb hem echt alle hoeken van het huis laten zien en hij heeft het sindsdien niet meer gedaan.
x

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:04

Hum ja ik straf een paard wel eens maar geloof ook in andere oplossingen. Ik denk dat als je vanaf het begin duidelijk tegen je paard bent en je een dominante uitstraling heb er geen slaan bij nodig is. Een paard in zijn mond straffen doe ik al helemaal niet dat vind ik ronduit ziek. Dat zie je wel eens paard loopt door de hulpen heen mens trekt het bit door zijn waffel en zet hem tegen de muur. Ook de buik van een paard raak ik niet te hard aan omdat ik daar te dicht bij al zijn ingewanden zit. Maar een tik op zijn hoofd ben ik niet geheel tegen alhouwel het bij mij niet nodig is. Join-up en T-touch is erg leuk voor de rangorde en band met je paard. Dus ja je mag me gerust een softie noemen. Maar ik heb liever een band die vast zit met begrip en rangorde dan bestraffing en slaan. En já voor rangorde is af en toe een tik nodig zoals dat in de natuur ook gaat.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:30

Als 1 van me paarden me bijt bijt ik terug..schoppen net zo...!!Actie reactie...

Kasmir...

Hoe pak jij t dan aan met Join Up of T-Touch, als een (jong) paard je bijt, trapt of voor bij je gaat aan de hand? Hoe straf jij hem dan?

Mijn jonge hengst had de neiging als je met hem aan de hand liep erg te showen en te draven maar dan voorbij je te gaan en kon je trekken wat je wou maar hij ging door en kon je stil gaan staan en trekken trok je hem om maar dat werkte gewoon niet...wat dat betrefte totaal geen respect...

Toen heb ik van een vrouwtje gehoord dat hij schuin achter me moet lopen aan de longe 1 of 2 meter zodat je hem kon zien wou hij voorbij me moest ik me opeens omdraaien en de me armen omhoog met de longeerlijn in me handen dat hij schrok..na 2 dagen had hij t door en loopt hij keurig achter me.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:37

Nooit trekken: als een paard eenmaal doorheeft dat hij het qua kracht van je kan winnen (en dat wint hij altijd) is het hek van de dam.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:40

ja op dat moment was hij me al te snel af en voorbij me en me halster touw was niet langer was trekken de enige oplossing. Nu krijgt hij de kans niet meer...

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:43

op bokt vind ik dat iedereen snel meteen weet hoe het allemaal moet..maar ik vind als jij eerlijk bent tegenover je paard dat jezelf het beste weet hoe je moet handelen als er iets is..

je kunt mij namelijk niet wijs maken dat er een bokker bestaat die zn paard nog nooit een onterechte tik heeft gegeven...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:40

bokt is natuurlijk ook erg voorzichtig, stel je voor dat anderen je een dierenbeul vinden of iets anders.
ik ben ook voor zacht, in de mate van, paard is lief, ik ook. als ze gaan etteren of zich misdragen, schroom ik er niet van om een mep uit te delen.
heb daar al een paar leerlingen hier een half trauma mee bezorgd geloof ik maar ja.. ik wil bijvoorbeeld niet hebben dat mijn paarden bijten,slaan, zomaar over iemand heen walsen of continue gaan draaien bij het vaststaan.

dus ja... als een paard hier bijvoorbeeld zijn been zomaar optilt om zich te verplaatsen aan de ring. dan krijgt die een flinke mep.
loopt ze iemand omver, een ruk aan het touw en een mep op de boeg.

ik heb hier oa een grote Tinker staan, die door 7 jarige beginners wordt bereden en verzorgd, ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als ze niet opgevoed waren en opgevoed bleven. paarden zijn zeker niet doodsbang voor mensen of kopschuw of wat dan ook, ze accepteren het en weten dat ze dan fout zijn.

en onderscheid tussen een dier van 10 maanden of een 17 jarige heb ik hier niet, voor allemaal gelden dezelfde regels.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:44

Als een paard niet lief is ben ik ook niet lief, dus ja ik deel wel 'ns een tik uit. Maar ik zou NOOIT op het hoofd slaan of expres op andere gevoelige delen!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:50

Jus_dOrange schreef:
Als een paard niet lief is ben ik ook niet lief, dus ja ik deel wel 'ns een tik uit. Maar ik zou NOOIT op het hoofd slaan of expres op andere gevoelige delen!

Ik heb dan zoiets,, paard stout? > slaan/trappen waar je raken kan Paard moet weten dattie fout is geweest. (vooral bij trappen/bijten dan wel)