(even terzijde: geef mensen iets meer dan 3 minuten om te antwoorden, beetje geduldiger zijn, mag altijd)
Goh jah, er bestaan boeken over, over wat je precies moet kennen. Onder andere delen zadel + hoofdstel, hoefslagfiguren, een paar rijtechnische dingen uitleggen: vb hoe galop aanspringen, delen van het paard... enz.
er zijn genoeg sites waar je kunt bekijken wat je allemaal moet doen kijk desnoods bij de maneges waar je je ruiterbewijs kunt halen (in jou buurt) of www.google.nl is ook een idee
In het boek staat heel veel: ook over huisvesting, voeding, giftige planten, verkeersregels, verzorging. In een goed paardenboek kan je er ook al veel over vinden of bijv. het boek "paardrijden met het ruiterbewijs", kan je gewoon bij een boekhandel kopen/bestellen.
Als het goed is krijg je een boek en daar staat alles in wat je moet weten.. Sommige maneges/verenigingen hebben theorie avonden, hier wordt alles besproken wat er in het boek staat en wat vooral belangrijk is..
Ik heb de nieuwe uitgave van het boekje van het ruiterbewijs nog niet gezien, maar in die van mij staan geen of erg weinig verkeersregels. Ik zou dus naar de theorieavonden gaan die aangeboden worden op een stal waar het ruiterbewijs behaald kan worden, en niet er van uitgaan dat je uit het boekje alles kunt halen wat je nodig hebt.