Zadel te krap bij de schoft, bredere boom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Zadel te krap bij de schoft, bredere boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:43

En nogmaals.. ik ben echt een leek wat betreft zadels

Ik hen enkele dagen geleden een zadeltje opgehaald, ontzettend mooi en leek perfect voor Auk's rug.
Maar helaas, toen we het vanmorgen gingen passen, lag het te strak op zijn schoft. Verder leek het zadel netjes te liggen.

Maar nu de vraag. Dat het zadel te strak op de schoft ligt, is dat omdat de boom dan te smal is of dat het type zadel gewoon niet bij Auk's rug past?
Want het zou erg fijn zijn als dit type zadel toch passend te vinden is voor Auk, het is echt een fijn ding..
Is het de moeite waard om hetzelfde zadel met een boommaatje groter eens te passen?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:20

Ik kan maar een ding hierop antwoorden: haal er een zadelmaker bij. De rug van je paard is te belangrijk om met een slecht passend zadel te gebruiken.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 01:22

harnessmaker schreef:
Ik kan maar een ding hierop antwoorden: haal er een zadelmaker bij. De rug van je paard is te belangrijk om met een slecht passend zadel te gebruiken.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd; zadel wat hierboven genoemd wordt, is na passen ook meteen weer teruggegaan hoor.
Ik vraag me alleen af waar het precies aan ligt als een zadel te strak ligt rond de schoft; ligt dat aan het type zadel (wat dus niet bij de rug van mijn paard past) of aan de maat van de boom?

Naranga

Re: Zadel te krap bij de schoft, bredere boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:28

Dat kan allebei. Het kan zijn dat ook een maatje groter (of juist kleiner!!) niet goed ligt, dan misschien niet bij de schoft, maar ergens anders. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Sowieso ligt een zadel vaak al weer heel anders als je er op zit en een paar minuten gereden hebt.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:18

Was het wel een zadel met schoftuitsparing?

Nouvel

Re: Zadel te krap bij de schoft, bredere boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 07:15

Als 'ie echt te smal is bij de schoft, dus knijpt aan de zijkanten, is de boom te smal.
Als 'ie aan de bovenkant op de schoft ligt is de boom te wijd, dan zakt 'ie dus te ver naar beneden aan de voorkant.

Als de boom te smal is ligt het zadel meestal ook achterover.
Daaraan kun je het dus ook zien.
En als de boom echt te wijd is ligt het zadel vaak voorover en komt het los aan de achterkant.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:35

En als de ronding van de boom / kussens van voor naar achteren niet goed is dan kan hij ook te dicht op de schoft liggen.

Of aan de voorkant en achterkant wel netjes lijken te liggen maar dan midden op de rug boven het paard blijven zweven , bridging.

Zeker met jouw paard met die diepe rug zal het niet meevallen om een goed passend zadel te vinden , een echt goede zadelmaker die zijn werk en verantwoordelijkheid naar het comfort van het paard toe erg serieus neemt is echt het beste om er goed over te oordelen , zeker met zo'n moeilijke rug....meeste paarden hebben dit model niet en daarom zijn de meeste bomen / kussens ook niet zo gevormd.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:48

Het kan aan vele dingen liggen. Een te krappe boom, te volle kussens, verkeerd gevulde kussens..... Er komt een hoop bij kijken.
Mailen mag altijd uiteraard.