2 tot 3 jaar, paar vraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

2 tot 3 jaar, paar vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:09

Heey,

Ik heb wat probleempjes met 3, 2 tot 3 jarige paardjes.

1e probleem: Als je het paardje (rosco genaamd van 2/2,5 jaar) uit de stal wil halen, rent ie als een gek weg. En je houdt hem echt niet! Het is een ruin, een hackney. Wat kan ik hier het beste tegen doen?

2e probleem: El-Savari en Sparkling Diamond (alle twee 2 tot 3 jaar oud) willen wel keurig mee lopen aan een touwtje, lopen dan ook netjes naast je. Maar zo gauw ik wil dat ze draven, aan een touwtje dan. Gaat dit niet lukken.. Hoe is dit het beste op te lossen?

Verder is het puur dat ze nog aan een aantal dingetjes moeten wennen zoals poetsen, overal aanraken etc.

En wanneer mag ik beginnen met longeren? De een zecht 2,5 tot 3 jaar? De ander zegt pas met 3 jaar. Wat is het nou

Ik weet dat ik het ook aan de eigenaar kan vragen, maar bij Rosco is het zo dat hij zecht: Hij moet aan jullie wennen ((straks krijgen we ongelukken ) En bij El-Savari en Sparkling Diamond, is het probleem dat ik de eigenaar nooit zie Ze staan bij de eigenaar van me oude verzorgpony die helaas in mei 2005 is overleden Hun hebben niet zo heel veel verstand van paarden, en op dat gebied eigenlijk niks En tja hun mogen wel beslissen wie er wat met de paardjes doet, en heoveel voer ze krijgen etc.

Dus als jullie tips hebben hoor ik het graag, en ik wil graag weten hoe jullie het oplossen! Ik ga nog een aantal boeken doorlezen, en nog info op internet zoeken (als iemand site's heeft, mogen die site's hier wel neergezet worden).

Groetjes, en alvast bedankt

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:23

1: het heel hard uit de stal rennen kan komen doordat hij zich misschien een keer heeft gestoten tegen de rand van de stal, dat je hem vervolgens niet kan houden kan ook een dominatieprobleem zijn, dat hij geen respect voor je heeft. Probeer er voor te zorgen dat jij altijd als eerste de stal in en uit loopt ( ook met de wei in en uit gaan ) Hij moet jou als leider gaan zien en jou dus gaan volgend.

2. Dit is ook een kwestie van een vertrouwensband opbouwen, een paard dat vertrouwen in je heeft en je maatje is wil graag bij je blijven en zal dan uit zichzelf met je meedraven omdat hij bij je wil blijven. Als ik jou was zou ik eerst tijd gaan besteden aan het opbouwen van een band d.m.v. poetsen, overal aanraken, voetjes geven, langs "enge" dingen lopen.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:24

Ik zou er iemand met ervaring in de jonge paarden bij halen Dit ga je niet in je eentje oplossen als je geen ervaring hebt

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:24

En longeren kan met 2,5 jaar wel mits je het met beleid doet, dus bijv. 2 x in de week 5 tot 10 minuten en dan op een grote cirkel.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:36

Oke bedankt voor de reactie's.
@ Clara: Ik wil iets zeggen over dat vertrouwen (vergeten erbij te zetten.. ) Maar als ik bv. in de wei ren (expres, van ze weg) dan rennen ze me vrolijk achterna etc. En draven ze ook gewoon naast me mee, maar zo gauw ik ze een touwtje heb willen ze alleen stappen

Dus ik kan al wel vast beginnen met longeren, 1 keer in de 2 weken ofzo? Een paar rondjes, en stoppen.

@ Verootjoo: Er is soms ook wel iemand bij die er ervaren is (zo 3 keer in de week) maar dus niet altijd, omdat die gene dus zelf ook met de paardjes zit etc. Maar goed, ik vroeg dus ook eigenlijk naar heo jullie het oplossen En evt. tips hebben. Iig bedankt voor je tip Maar die is er al dus

(sorry voor de vele editten )

Melia

Re: 2 tot 3 jaar, paar vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:18

1e probleem: proberen te zorgen dat je er voor gaat staan, en hem tegenhoud, ga met je lichaam (met je kond) tegen de voorbenen van de pony staan zodat hij niet verder kan lopen, drukt hij je dan omver? dan zorg je dat je met je hand z'n neus dicht knijpt (klinkt misschien streng) maar 'je' paard mag dit absoluut niet doen zo, en anders gaat hij altijd een loopje met je nemen, dus goed proberen aan te pakken

2e probleem: oefen je dit dan in de bak (weiland) of langs de weg in het bos of op straat? en wil de pony dan niet voorwaarts, gaat hij stil staan of sleept de pony jou mee ipv jij hem? als hij stil gaat staan zou ik proberen te zorgen dat je een zweepje bij je hebt, en evt. hem aan te leren met stemhulpen (drrrrraf) dat hij wel gaat (is hij te snel, dan zorgen dat je ervoor gaat staan (beetje hetzelfde verhaal als bij probleem 1 )

Longeren weet ik zo eigenlijk niet wanneer je daar mee mag beginnen (rond 3 jaar denk ik )

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:23

Dankje Rieks
1e probleem: dan gaat hij stijgeren.. en ja dan wordt ik bang, voelt hij dit aan.. dus het is echt een probleem..

2e probleem: het is dat ie dan gewoon alleen maar blijft stappen, heel sloom.. Terwijl dat ze zonder touwtje heel vrolijk en speels zijn etc. ?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:32

_Marinke_ schreef:
2e probleem: het is dat ie dan gewoon alleen maar blijft stappen, heel sloom.. Terwijl dat ze zonder touwtje heel vrolijk en speels zijn etc. ?

hmm dat is vervelend, probeer te zorgen dat als je in de bak (weiland) met hem stapt en dus wilt draven dat je een zweepje erbij houd, als hij dan niet vooruit wil geef je hem een tikje desnoods helpt iemand anders je om de pony vooruit te krijgen door misschien de pony van achteren een beetje voorwaarts te 'drijven' (tikken) en idd proberen de pony stemhulpen te leren (als die het nog niet kent)

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:34

Op zweepje o.i.d. reageren ze niet met longeren ben ik vandaag mee begonnen.. (even ene paar rondjes) en ik merk toch echt dat ze stemhulpen niet kennen.. ga dus flink oefenen op stemhulpen (is zobiezo beter, voor straks als je erop gaat zitten etc.)

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:57

ja dat is heel moeilijk, onze verzorgpony had dat dus ook, die snapte niet dat die bij de zweep harder moest gaan (erop reageren) en het longeren snapte ze ook al niet, ze ging stilstaan en telkens tegen je aan enzo en stemhulpen kende ze niet maar wij wandelen veel met haar en gebruiken met longeren altijd een zweepje en we longeren haar altijd met z'n tweetjes en dat werkt heel goed want ze reageert nu op de stemhulpen

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:59

Hahaha thanx, tja jullie hebben ong. net zoveel verstand als ik ervan.. dus schiet niet erg op .. maar we helpen elkaar wel aan dingen herineren waar diegene zelf nog helemaal niet aan gedacht had

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:01

het beginnen met longeren en zadelmak maken van een paard is bij elk paard anders. een arabier is bijvoorbeeld laat rijp en word ook vaak pas vanaf 4 - 5 jaar zadelmak gemaakt. een kwpn word vaak al op 2,5 jr zadelmak gemaakt. belangrijk is dat je het geleidelijk opbouwt en het paard nietr te veel belast. een klein btje mag best. en probeer ook te kijken naar hoe het paard er op reageerd... de een vind het werken leuk en is vrolijk, de ander vind het werk niet leuk heeft pijn en heeft zijn oren naar achter....

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:13

Je kan dit zeker niet zonder hulp van anderen nu hoor. Sorry dat ik het zeg, maar dat paardje dat zomaar wegrent heeft echt geen respect voor jou. Hij weet dat hij sterker is dan jij, en als je er niks aan doet gaat hij je nog wel op meer dingen uitproberen. Je moet echt heel consecent zijn en pas stoppen met iets oefenen als hij gedaab heeft wat JIJ wil en dus niet zijn zin krijgt.
Dus als dat paard wegrent haal hem gewoon terug naar stal en als het ook maar iets beter gaat belonen dan snapt hij de bedoeling!
En pas stoppen met terug halen als het ook beter gaat anders snapt hij er niks van de volgende keer dat je hem terug haalt.

En dat draven aan een touw, mijn verzorgpaard wilde dat ook niet, dat is toch best logisch ? als jij ineens aan een touw gaat trekken om hem mee te trekken terwijl hij net heeft geleerd rustig mee te lopen, snapt hij daar niks van. Ik heb het eerst zlef geprobeerd, dat lukte niet meteen iemand gehaald die achter hem ging lopen gewoon zonder zweep, maar gewoon met dr tong klikken en op zijn kont kloppen ( niet slaan, hij moet niet bang worden van iemand achter hem ) als hij ook maar bijna draaft of ook maar een paar passen draaft meteen Braaaaaf ( zodat hij de bedoeling snapt)!!! en dan alleen betere dingen belonen daarna.

En longeren, zou ik nog maar even mee wachten. Zou er eerst maar voor zorgen dat hij netjes meeloopt en aan de dingen went zoals poetsen. Dat is nu veel belangrijker, longeren en rijden komt wel zorg nou eerst maar dat JIJ de baas bent.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:18

Vogel schreef:
het beginnen met longeren en zadelmak maken van een paard is bij elk paard anders. een arabier is bijvoorbeeld laat rijp en word ook vaak pas vanaf 4 - 5 jaar zadelmak gemaakt. een kwpn word vaak al op 2,5 jr zadelmak gemaakt. belangrijk is dat je het geleidelijk opbouwt en het paard nietr te veel belast. een klein btje mag best. en probeer ook te kijken naar hoe het paard er op reageerd... de een vind het werken leuk en is vrolijk, de ander vind het werk niet leuk heeft pijn en heeft zijn oren naar achter....

Zoals ik al gezegd heb moet ze eerst maar controle over haar paard hebben anders word het zowiezo niks. En dat een paard zadelmak gemaakt word hangt niet alleen van het ras af hoor, mijn Kpwner is nu 2,5 daar wil je echt nog niemand op zetten hoor ! we weten zelfs nog niet zeker of hij er op zijn 3de al klaar voor is. Je moet dus gewoon naar het paard zelf kijken niet naar de leeftijd. En als ik dit zo hoor kan je beter samen met iemand die er verstand van heeft gaan inrijden want je kan je paard en heel erg verpesten nu.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:20

Jaa saskia heeft helemaal gelijk..
Dus ik zal het maar even helemaal anders gaan aanpakken

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:22

Over Rosco, is een probleem. We zijn echt bezig dat ie goed mee-loopt.

Bij El-Savari en Sparkling Diamond, trek ik helemaal niet. Juist niet! Als ik iets harder gaat lopen lopen ze normaal ook wat harder, maar aan het touwtje blijven ze gewoon heel sloom lopen. Dat is toch ook weer niet de bedoeling?

Dat Rosco geen respect heeft kan best, aangezien wij hem nog maar 3 weken verzorgen.. (en ong. 2 keer in de week komen, soms vaker). Daar zijn we dus mee bezig. Dat hij aan ons went, en respect krijgt.

Natuurlijk zijn bij de jonge-paarden iemand bij die er ervaring mee heeft! (Anders zou ik het echt niet doen )

En zo gauw ze iets goed doen, beloon ik ze uitermate. Ik heb zelf geleerd dat je slecht gedrag beter kan negeren, en goed gedrag heel erg moet belonen. DAt doe ik ook. Behalve dan als ze totaal niet luisteren en gewoon hun eigen gang gaan, dan krijgen ze wel even op hun donder hoor (niet slaan o.i.d. maar stem verheffen)

Ik ben trouwens nog geen eens bezig met een bit of zadel! Dat doe ik pas als ze 3 zijn.. of ouder.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:23

met Saskia ben ik het ook (gedeeltelijk) mee eens.. vooral goed belonen als hij/zij het goed doet (was ik vergeten te zeggen ) maar ik vind dat je een pony best kunt leren draven terwijl je ernaast loopt, is toch niks mis mee?
en de pony neemt idd een loopje met je, goed proberen aan te pakken

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:24

marielle787 schreef:
Jaa saskia heeft helemaal gelijk..
Dus ik zal het maar even helemaal anders gaan aanpakken

Tja, ik zei dat ik nog boeken ging lezen, en nog info op i-net ging zoeken. En dan gelijk negatieve reactie's zoals die van Saskia, daar kan ik dan wel wat mee! Maar aan jou reactie heb ik niet veel, ik weet zelf ook wel dat het anders moet. Daar krijg ik hulp bij, maar ik vroeg naar hoe jullie het zouden doen! Ea ls jullie evt. goede site's weten en boeken etc.!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:25

Het zijn trowuens niet dezelfde pony's!! Rosco is een heel ander geval, dan El-Savari en Sparkling Diamond. Alle-twee ook heel anders opgevoed..

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:31

Tsja, als mijne slecht gedrag vertoont dan straf ik het juist wel af, gewoon eeh eeH! en als hij hapt een duwtje tegen zijn neus. Een paard moet juist weten wat hij aan je heeft en je moet natuurlijk niet alles afstraffen dingen die hij nog niet kent mag je absoluut niet afstraffen maar net als happen of gewoon over je heen lopen als hij het zat is word zeker afgestraft. En tja die respect moet je dan gewoon krijgen door consequent te zijn als hij iets niet mag dan mag hij dat gewoon niet klaar.

En ik ben nu wel al bezig met zadeltje opleggen met bitje in lopen en peesbeschermers dan hoeft dat niet allemaal als hij ingereden word dat vind ik dan te veel in een keer. Maar in jouw geval zal ik eerst de belangrijkere dingen maar eens oplossen inderdaad en als dat voorelkaar is eens beginnen daarmee

@ wan: Ik heb niks gezegd over niet draven hoor

Saskia_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:34

Ik vergeet nog te zeggen dat je nooit te lang moet oefenen tenzij je pony niet doet wat je wil dus niet zijn zin geven.
Maar jonge paarden kunnen na 5 of 10 minuten hun concentratie al kwijt zijn. Als jij je paarden beter leert kennen zal je ook wel gaan merken wanneer hij zijn concentratie kwijt is.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:37

Saskia_ schreef:

En dat draven aan een touw, mijn verzorgpaard wilde dat ook niet, dat is toch best logisch ? als jij ineens aan een touw gaat trekken om hem mee te trekken terwijl hij net heeft geleerd rustig mee te lopen, snapt hij daar niks van.

maar dit heb je wel gezegt en dat heeft er dus ook mee te maken
enne, ik wou ook even zeggen dat de TS niks heeft gezegt over zadelmak maken

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:54

ja dat was alleen om uit te leggen dat het helemaal niet zo gek is dat hij niet meedraaft. Ik probeer me altijd in te leven in een paard, waarom hij iets niet doet waarom hij iets eng vind. en dan kijk ik wat ik ga doen.. maarja daar denken sommige mensen anders over blijkbaar

En met dat zadelmak reageerde ik alleen op iemand anders zijn post die weer kwam van de leeftijd om te gaan longeren.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:56

Saskia_ schreef:
Ik probeer me altijd in te leven in een paard, waarom hij iets niet doet waarom hij iets eng vind.

dan ben je niet de enige hoor

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:57

Nouja.. je snapte mijn reactie niet dus echt inleven doe je dan niet naar mij idee ...

Maarja zullen we maar ff ontopic blijven ?