Ik zit met een dringend vraagje. Wij hebben de stallen enzo aan huis, en twee ( imo ) best grote stukken weiland. Ze kunnen er in ieder geval lekker rennen als ze dat willen. Op dit moment staan alleen onze 2 paarden er, maar over een tijdje komt er een merrie bij, en nog 3 andere paarden. Dit gebeurt pas als de nieuwe stallen af zijn. Mijn paardje vind het heerlijk om op de wei te staan, ik zie hem genieten. Maar hij staat altijd alleen omdat hij elk ander paard dat in "zijn" weiland komt net zolang achterna rent, schopt en bijt tot dat die in de sloot ligt of gewoon halfdood is. We hebben het meerdere malen geprobeerd, met verschillende pony's/paarden, maar hij wil er ECHT geen ander bij. Nu hoor ik van links en rechts: paarden zijn kuddedieren, moeten een maatje en al die dingen, maar mijn paard WIL het gewoon niet! Zo lijkt het althans. Moet ik het nu zo laten, en hem alleen laten staan? Of moet ik het langzaamaan opbouwen en kijken of er een paard is waar hij aan kan wennen en mee kan staan?
Het is namelijk wel zo dat als Vladimir ( het andere paard ) in de ene wei staat, en hij in de andere, dan staat hij steeds naar vladimir te kijken en te hinniken!
Ik heb zelf ook wel het gevoel dat het leuker is als ze met meerderen staan.. Maarja, als hij dit elke keer doet. De eerste keer dat ik het zag schrok ik me kapot!
En het gekke is, een tijdje terug stonden hier nog twee andere paarden, en daar heeft hij heel vaak mee in de wei gestaan en ook in de paddock. Ging altijd goed.. Maar toen gingen die paarden weg en heeft hij er heel veel alleen in gestaan, en nu accepteerd hij niet echt anderen meer.. Ik weet niet precies wat er in hem om gaat, maar ik denk vooral aan dat hij dit stuk land als zijn eigen beschouwt?
Ik vraag me dus af, alleen laten staan of wennen aan een ander?
En als jullie voor het wennen gaan, hoe doe ik dat precies? Hetzelfde geld trouwens niet alleen voor in de wei, ook voor in de paddock.