Alleen of wennen aan anderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Alleen of wennen aan anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 15:02

Hallo bokkers!!

Ik zit met een dringend vraagje. Wij hebben de stallen enzo aan huis, en twee ( imo ) best grote stukken weiland. Ze kunnen er in ieder geval lekker rennen als ze dat willen. Op dit moment staan alleen onze 2 paarden er, maar over een tijdje komt er een merrie bij, en nog 3 andere paarden. Dit gebeurt pas als de nieuwe stallen af zijn. Mijn paardje vind het heerlijk om op de wei te staan, ik zie hem genieten. Maar hij staat altijd alleen omdat hij elk ander paard dat in "zijn" weiland komt net zolang achterna rent, schopt en bijt tot dat die in de sloot ligt of gewoon halfdood is. We hebben het meerdere malen geprobeerd, met verschillende pony's/paarden, maar hij wil er ECHT geen ander bij. Nu hoor ik van links en rechts: paarden zijn kuddedieren, moeten een maatje en al die dingen, maar mijn paard WIL het gewoon niet! Zo lijkt het althans. Moet ik het nu zo laten, en hem alleen laten staan? Of moet ik het langzaamaan opbouwen en kijken of er een paard is waar hij aan kan wennen en mee kan staan?

Het is namelijk wel zo dat als Vladimir ( het andere paard ) in de ene wei staat, en hij in de andere, dan staat hij steeds naar vladimir te kijken en te hinniken!

Ik heb zelf ook wel het gevoel dat het leuker is als ze met meerderen staan.. Maarja, als hij dit elke keer doet. De eerste keer dat ik het zag schrok ik me kapot!

En het gekke is, een tijdje terug stonden hier nog twee andere paarden, en daar heeft hij heel vaak mee in de wei gestaan en ook in de paddock. Ging altijd goed.. Maar toen gingen die paarden weg en heeft hij er heel veel alleen in gestaan, en nu accepteerd hij niet echt anderen meer.. Ik weet niet precies wat er in hem om gaat, maar ik denk vooral aan dat hij dit stuk land als zijn eigen beschouwt?

Ik vraag me dus af, alleen laten staan of wennen aan een ander?

En als jullie voor het wennen gaan, hoe doe ik dat precies? Hetzelfde geld trouwens niet alleen voor in de wei, ook voor in de paddock.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:46

Misschien kan je eerste het groepje paarden een tijdje in het weiland zetten met hem er naast en na een paar dagen hem erbij zetten.
Dan komt hij meer bij de andere paarden in het land dan die andere paarden in zijn land.
Snap je?

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 16:00

Anouar15 schreef:
Misschien kan je eerste het groepje paarden een tijdje in het weiland zetten met hem er naast en na een paar dagen hem erbij zetten.
Dan komt hij meer bij de andere paarden in het land dan die andere paarden in zijn land.
Snap je?

Dat zou best eens een oplossing kunnen zijn ja..

Het is namelijk zo dat de twee weides ver van elkaar af liggen, het erf, huis en de stallen zitten ertussen, maar onze Paddock ligt wel aan een van de weides vast! Dus als we dan de anderen in de wei zetten en hem in de paddock ofzo? Ja dat ga ik maar eens proberen.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:31

Mijn pony kan ook niet bij anderen, gaat ook helemaal mis. We hebben tussen de 2 merries een lijntje in zodat ze niet kunnen vechten, maar wel 'bij elkaar' staan.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:33

Mijn paardje kan ook niet zo goed met anderen. Met zijn maatje gaat het goed, dit is een jongere en vrij onderdanige ruin. Maar als hij bij een ander paard in komt blijft ie maar vechten en doen.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:18

Verder nog iemand tips?