Gezocht: info over anatomie/skelet/spieren (artikel Bit?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wishful

Gezocht: info over anatomie/skelet/spieren (artikel Bit?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:15

Beste bokkers,

Enige tijd geleden (geen idee meer hoe lang helaas) stond er in de Bit een artikel over een mevrouw die cursussen/workshops gaf over anatomie/bewegingsleer van paarden. Ze maakt hierbij gebruik van een (eigen?) paard, een schimmel die ze met speciale verf of krijt aan beide kanten beschildert: aan de ene kant tekent ze het skelet op het paard, aan de andere kant de belangrijkste spiergroepen. Aan de hand daarvan laat ze zien hoe het paard in elkaar zit en hoe het bewegingsapparaat werkt.

Nu ben ik op zoek naar dit artikel, of alleen al de naam van deze mevrouw of een cursuscentrum waarvoor ze werkzaam is zou me ook enorm helpen!

We hebben op onze school namelijk bij de vakken biologie en techniek aan een project gewerkt waarbij de leerlingen het skelet van een klein paard na moesten bouwen. Dat was érg leuk! Ik ben benieuwd of we in de aanloop naar ditzelfde project een volgende keer wat meer achtergrondinformatie kunnen verwerken in de vorm van foto's (zoals deze mevrouw maakt van haar 'voorbeeldpaard'), videobeelden of wellicht (nu ben ik heel voorbarig want is dit haalbaar met zoveel kinderen) een levend peerd. Ook dacht ik aan een bezoekje aan het universiteitsmuseum in Utrecht, volgens mij kun je daar heel wat echt 'materiaal' zoals complete skeletten of losse skeletonderdelen en lichaamsdelen op sterk water bekijken.

Om een lang verhaal kort te maken: er zijn hier vast een heleboel mensen die geschikte sites, boeken, video's, artikelen en/of foto's over de anatomie van het paard hebben weten te vinden in de loop der tijd. Voordat ik zelf het wiel ga uitvinden en uren op google doorbreng: kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?

Alvast enorm bedankt!

groetjes Merlijn

Wasilij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:18

Kijk eens op www.alana.nl . Volgens mij is dat de site die je bedoelt.

Wasilij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:19

Sorry, ik zie nu dat ik het verkeerd heb geschreven. Het is www.alona.nl. Succes bij het zoeken.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:00

Wishful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 17:27

Bedankt voor jullie reacties! Ik bedoel inderdaad Susan Harris! Ik heb meteen even de websites bekeken en inderdaad érg interessant. Ik zou haar video's weleens willen bekijken, misschien is het iets waarvan we een stukje zouden kunnen gebruiken in de les. Alleen vrees ik dat de kosten van deze video's niet in ons budget passen :-/.

Ben benieuwd of er nog meer interessante websites te vinden zijn. Wasilij en PeruaansePas in ieder geval vast bedankt!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:51

Misschien heb je hier iets aan. Ik baal, want ik heb de bron van de plaatjes niet meer.

Conditiescore van paarden:
Afbeelding

Groeiplaat (wanneer wat is uitgegroeid)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:21

OP deze site (http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBr ... ebit2.html) staan nog veel meer anatomische afbeeldingen, compleet met uitleg hoe de anatomie wordt beinvloed door het rijden.

ps de video's van Susan Harris zijn €36,50. Dat valt heel erg mee vind ik. Ik vind de banden het zeker waard.

Wishful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 09:57

Bedankt voor je plaatjes Vonnie, die groeiplaat is ook leuk om aan de kids te laten zien! Ze leren namelijk ook over groeischijven, groeispurt en dergelijke maar dan voornamelijk bij mensen dus dit is een leuke aanvulling.

@PeruaansePas: bedankt voor de link, inderdaad prachtige anatomische afbeeldingen! En ik zelf vind de prijs ook nog enigszins meevallen, maar binnen een schoolbudget vrees ik dat het (zeker niet alleen voor een project) niet gaat passen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:27

Op deze site staan röntgenfoto's van paardenonderbenen. Eentje van een pasgeboren veulen, eentje van vijf maanden oud paard en eentje van een zes maanden oud paard. Is ook leuk om te zien.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Als je de foto's orgineel wilt hebben, dan laat maar even weten. Want dan is de kwaliteit ook beter en dan staat dat "mijn album" er niet op.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:06

Ik denk dat je em al hebt, maar ik kwam dit net spontaan even tegen:

Afbeelding