Wanneer weer rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx93

Wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:08

Hey,

Mijn merrie is op 17 maart bevallen van een heel mooi veulen.
Maar wanneer kan ik weer beginnen met rustig oppakken van het rijden?
Natuurlijk loopt het veulen dan wel mee.
Gewoon rustig stappen en drafen en telkens laten drinken, dat weet ik.
Maar hoe oud moet een veulen en merrie hiervoor zijn om hier weer een beetje mee te kunnen beginnen?

ChiC_

Re: Wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:29

Ik heb zelf nooit een paard gereden, waar een veulen bij stond. Maar wat ik van anderen hoor, is dat ze na 2 weken de merrie al eens weghalen bij het veulen. Dat is niet lang, maar voor 10 minuutjes ofzo. En dan steeds iets langer wegblijven. Het veulen wel laten drinken als je weer terug bent.
Het beginnen met rijden kan dan ook al vrij snel, want het veulentje kan alleen blijven.
In het begin gewoon 10 minuutjes stappen ofzo (dan is het veulentje ong. 20 minuten alleen)Daarna steeds meer uitbreiden naar iets langer stappen of een keertje draven.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:44

de mijne was bevalling midden in de lente en heb ze lekker saampjes buitengezet met nog een merrie die rond de zelfde tijd bevallen was.

Ook voor haar om lekker bij te komen. Na een maandje ben ik ze voor een korte tijd gaan scheiden, dus als ik eff ging rijden, meestal zo rond de kwartier en steeds opbouwen.

Hoorde het veulen wel steeds, maar mijn paard reageerde er niet op. Ze was blij eff weg te zijn Maar bij terugkomst op stal waren ze weer helemaal blij elkaar te zien en toen weer naar buiten de wei op

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:51

Ik heb met een merrie gereden die 3 dagen geleden was bevallen.
We hebben niet zitten zwaar dressuren ofzo, maar gwn met een los teugeltje gestapt, beetje gedraaft en gegaloppeerd ook ('t is nogal een gek )

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:55

Iklaat ze meestal een weekje samen zijn,dan ga ik toch eens beginnen met de merrie even uit stal om te poetsen,en laat het veulentje op stalstaan, en dit bouw ik steeds een stapje verder op.. vaak is het dus dat ik na een maandje vd geboortedatum weer RUSTIGAAN aan het rijden ben..
succes!!

ps mijn ervaring is dat als je heel lang wacht met af en toe te scheiden, het steeds moelijk word,maar zoasl ik zeg is dat mijn ervaring,hoeft niet bij elke merrie en veulen zo te zijn!!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:57

oke, bedankt!
Ik zal het er eens met de eigenaar over hebben

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:29

Ik zelf zou je pony wel even wat rust gunnen voor je weer aan de slag gaat.

Het is niet niks een bevalling zowel voor mensen als dieren is het heel zwaar.