voedingtips voor verwaarloosd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lunaatje

voedingtips voor verwaarloosd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 01:09

Hoi,

In de loop van komende week komt een ruin van 20 en 1m60 naar onze opvang.

Het beestje is ondervoedt en gered van de slacht door iemand. Die mensen hebben niet de mogelijkheid hem zellf bij te houden dus komt hij in de opvang te staan.

Nu is het voor ons de eerste keer dat we zo een groot paard opvangen in die toestand .. tot nu toe waren het meestal shetjes enz ..

Natuurlijk komt de dierenarts en wordt het bloed onderzocht, indien nodig spoelingen gedaan en injecteren tegen wormen .. de ontworm pasta krijgt hij nu al waar hij momenteel nog staat, maar zoals jullie wel weten is dat in veel gevallen niet altijd effectief .. bepaalde soorten wormen kunnen nu eenmaal niet zomaar met een tubeke pasta behandeld worden ..

Alles in het bloed wordt dus nagezien, ook de vitamines en alle gehaltes .. daarop gebaseerd zal de dierenarts wel de juiste doseringen voor het paard enz mee geven ..

Alles moet ook geleidelijk aan zodat hij niet opeens te veel enzymen krijgt en problemen met lever of andere dingen ..

Mijn vraag gaat eerder uit naar andere dingen .. wat ik graag eens zou weten zijn merknamen enz van produkten/voeding/vitamines, olieën die paarden doen aansterken ..

Wij wonen in Belgie

Zo wordt er vaak als verdikking gesproken over
maismeel - maisvlokken - geplette mais - versneden mais .. 4 namen voor 4 verschillende zaken? of gaat het echt enkel om maismeel en geven jullie het verschillende namen?
Als het verschillende zijn zou ik graag horen wat jullie nou het beste vinden enz

de slobber, in belgie gekend als bietenpulp veronderstel ik .. ik heb het nog nooit gebruikt maar nu ook onze eigen merrie thuis staat wil ik er mee beginnen .. ik weet dat het in water moet staan dikken, maar hoe lang precies weet ik niet .. en wat is de verhouding pulp/water?
Mijn merrie kent het niet en ook de opvangruin die komt is het niet gewend ..
Wat is een ongevaarlijk minimum om mee te beginnen? wellicht weet onze dierenarts dat ook wel, maar ik probeer me al zo goed mogelijk voor te bereiden ..
Koop je dat bij een boer? of kan dat in een tuincenter?

Omdat wij pas verhuisd zijn en we dus nieuwe winkels en leveranciers moeten zoeken zou ik graag op de hoogte zijn van een aantal merken, prijzen enz .; ook in welke verpakking jullie zo iets kopen ... bvb zakken van 25 kg of zo?

Wat ruwvoer betreft houden we het hier bij gewoon hooi .. ongeveer een baal van 10 kg voor een paard van 600-700 kg .. dit zijn de normen die de meeste Da als raad geven ..

Nu had ik ook nog een vraag over bepaalde groenvoer ..

Onze merrie krijgt wel eens onbeperkt wortelen .. soms lees ik ook dat je dat best beperkt houdt .. wat is nu het juiste verhaal? we kopen ze hier in zakken van 25 kg voor 3 euro .. ik durf zo een zak gerust mee sleuren en dan een groot deel uitkappen .. ik heb daar nooit problemen mee gehad ..
kan je een paard te veel wortel geven?
Natuurlijk doe ik dat niet bij de ruin zonder de raad van onze DA .. maar ik was van het idee dat wortelen eigenlijk geen grenzen hadden voor gezonde paarden ..

voederbieten ..
zelfde vragen als voor de wortels . ..

oooh ja, nog eentje .. kan iemand me vertellen wat malas is ? want dat is een onderdeel van wat de ruin nu krijgt bij die mensen (mais - gerst en malas)

Sorry voor de vele vragen hoor ..

groetjes

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:39

Ik zou beginnen met voldoende ruwvoer en vitaminesuplementen en een liksteen (verkrijgbaar bij ruitersportzaak). Ik denk dat je beter niet kan beginnen met eiwitrijke voeders, omdat hij dit waarschijnlijk niet gewend is en zijn maag-dam stelsel daar niet op in is gesteld.
Voor je begint met slobber wortelen etc zou ik toch even het advies van de DA afwachten. Ik denk dat je het langzaam zal moeten opbouwen, maar ik ben absoluut geen expert op het gebied van voeding en zeker niet van verwaarloosde paarden. Wacht even af wat hij zegt voor je meer schade aanricht dan goeds. Succes! (en even laten weten hoe het gaat natuurlijk )

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 04:58

Stalnijmegen hier op bokt had een paard verwaarloosd uit de opfok teruggekregen. Die moest 10 x per dag een klein beetje krachtvoer geven en onbeperkt hooi meen ik, omdat de darmen niet zoveel voer tegelijk kunnen verdragen.
Misschien kun je haar eens pb-en hoe zij moest voeren of ff terug zoeken op haar berichten.
Malas, zou dat niet gewoon melasse zijn?

viewtopic.php?f=15&t=554556&st=0&sk=t&sd=a

Dit is het topic van stalnijmegen

lunaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:15

Bedankt .. staat idd veel info in ..

De ruin waar ik het over heb staat dus wel al een aantal maand bij iemand die hem gered heeft .. zij heeft dus wel al in overleg met DA een voedingsschema aangehouden .. krachtvoer verdroeg hij idd niet goed enz ..
Ze maken momenteel een mengeling van

1 km maisvlok
1 kg malas
1 kg gerst

en dat krijgt hij per dag.
+ natuurlijk 1 bottel hooi.

Dat zal ik dus ook wel aanhouden of misschien dat ze ondertussen al mengen met krachtvoer ..

Van die malas heb ik geen idee wat het is ..

lunaatje

Re: voedingtips voor verwaarloosd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:15

Afbeelding

foto van de ruin