Verwaarloosde paarden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

Verwaarloosde paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 23:24

Heey!

Een beetje een rare titel, maar wist even niet hoe ik het anders moest zeggen. Op stal hebben we nu sinds 2 weken 4 paarden van een boer vandaan. Allen zijn zwaar verwaarloosd en hoogdrachtig. Het punt is dat hun buik en benen allemaal onder de klonten stront en zooi zit, gewoon helemaal vastgekleefd/gegroeid. De meeste zijn erg bang, dus maakt het allemaal wat lastiger. Bij 1 shetlandhengstje is het ons al gelukt die op te knappen, maar die is natuurlijk wat kleiner en houd je makkelijker. Maar we hebben 1 grijze Fries (ooit gekruist met een fjord) staan en die gaat redelijk, ik heb haar vertrouwen gewonnen en mag haar poetsen en aanraken zolang ik maar niet aan haar buik en benen kom. Opzich logisch want ze zijn helemaal niks gewend. Ze moet binnen 4/5/6 weken bevallen maar de onderkant zit helemaal onder zooi, ook bij der tepels enz. Dus is het toch wel beter als we dit wegkrijgen. Mijn vraag is nou hoe pak je dit aan. Ze heeft flink losse beentjes om het zo maar te noemen En is redelijk pittig, het beste is om met water het even te laten weken, maar hoe we dat voor elkaar gaan krijgen weten we dus echt niet. Vandaar dat ik het hier plaats. Mischien dat jullie ideetjes hebben hoe ik haar buik ( en eventueel benen) kan proberen te schoonmaken. Voor de andere merries geld hetzelfde. Dat zijn pony's maar veel banger als de friese merrie. Ik merk dat ze steeds meer vooruit gaan, maar hoe me dit gaat lukken weet ik echt niet. Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar kunnen krijgen dit zover te laten komen.? Maargoed iemand ideeen? Of kan dit niet heel veel kwaad? het zijn echt harde stukken gewoon.

alvast bedankt!

groetjes Naomi

loesje688

Re: Verwaarloosde paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:28

Heel voorzichtig en met heel erg veel geduld! Ik weet het anders ook niet... je kan ze moeilijk met z'n vijfen in de houdgreep houden, dan bezorg je die beesten helemaal een trauma Sucses ermee iniedergeval!!!

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:30

Klinkt misschien zielig, maar ik zou er desnoods een praam of doen of wat Bach rescue geven. Beter van niet natuurlijk (vooral praam!) maar je zit natuurlijk ook niet te wachten op een getraumatiseerd paard doordat je met superveel moeite en gestress aan haar buik zit te plukken.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:32

Gossie, vervelend joh. Je moet zoiets iig laten weken. Ze zullen ook wel bang voor de slang met water zijn... Misschien weet je DA raad?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:36

als de poep niet op de huid zit maar echt in de haren kan je het wegknippen, het voordeel daar van is dat het geen pijn doet bij het paard

zit het wel op de huid dan kan je met een spons en warm water probeeren het weg te halen

maar het belangerijkste wat je nu moet doen is geduld hebben en veel bij die paarden zijn zo dat ze leren dat ze jou kunnen vertrouwen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:43

Nog even, dan gaan ze verharen en komt het er vanzelf af.
Doe alleen leuke dingen, zodat ze vertrouwen krijgt. De rest komt vanzelf. Niks forceren-ookal bedoel je het goed.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:49

Ga met superwoman mee, het rommelt er wel vanzelf af. Rustig blijven en vertrouwen opbouwen, veel tijd bij hen besteden.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 00:22

haha, ja maar het probleem is is dat ze helemaal hek word zodra we ook maar aan haar buik zitten, dus ja idd praam. Bij die shetlander is het wel gelukt met zoon speciaal sopje laten weken, en daarna met de tuinslang erop, dat ging nog net, maar mewt een paard van 1.65 is het toch een ander verhaal En kan het is toch niet echt lekker als veulentje geboren word en mama lief is keihard daar onder

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 00:28

Ja dat dacht ik dus ook, van mischien kan het geen kwaad. Maar dat duurt nog wel even tot ze haar vachtje kwijtraakt. Ik ben gewoon zowieso boos op die vent, er gaat nog een heel verhaal aan vooraf over hoe hij met die paarden omgaat. Maar gewoon dat mensen zo'n bord voor hun kop hebben. Ze staan nu allemaal wel in lekker grote schone stallen, zijn ontwormt, ingeent en gechipt enz. alleen ja met die vacht kunnen we gewoon nog niet veel beginnen.
Het stomme is dat die boer voor zn werk koeien houd en die staan erbij alof ze miljoenen waard zijn. Terwijl hij bergen paarden heeft die hij voor de hobby :S heeft en die er dus zo bijstaan. Bijna allen zwanger en niet door de hoefsmid oid bijgehouden. En de manier waarop hij hun halsters bij ze moest opdoen sloeg werkelijk nergens op. Hij moest in een noodvaart half op die rug springen om snel het halster over het hoofd heen te doen. Dit maakt het allemaal gewoon moeilijk voor ons om die paarden te herstellen. Ze hebben gewoon 0,0 % vertrouwen in mensen. Het begint nu gelukkig te komen en ik ben tot nu toe 1 van de weinige die in der stal mag en der mag knuffelen en poetsen. Maar je voelt je toch schuldig omdat je niet meer voor die paarden kan betekenen.
Iedergeval bedankt voor jullie reacties. Ik wacht idd maar even of of het niet vanzelf gaat loslaten.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:46

Bach bloesem of een praam....... dat zijn wel 2 uitersten hoor.

Ik ga mee met de voorstanders van laten-zitten-het-komt-er-vanzelf-wel-af

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:50

als ze goed te eten krijgen, komt de wintervacht er heel snel af hoor, lekker zijn gang laten gaan.......
succes met ze!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:07

Geen praam gebruiken, geen water, geen borstel met die losse benen, maar een doodordinaire BEZEM!

Gewoon laten wennen en trappen ze een keer, gewoon doorgaan, ze trappen dan toch tegen de steel! Zijn ze braaf en blijven ze lief staan, beloon dan en zet ze gelijk op stal. Na 2 keer braaf blijven staan helemaal met de bezem doen. Blijven ze nog steeds braaf staan, pak dan de bezem korter vast. Blijven ze dan nog steeds braaf staan, dan kan je gaan borstelen. Pas nog wel heel goed op. Gaat het niet goed met de borstels, maak dan weer een stapje terug naar de bezem. Even oefenen, maar zelfs het gevaarlijkste paard kan je zo laten wennen aan borstelen.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:14

Ik wil niet veel zeggen, maar ik zou er gewoon een DA bijhalen.
Die heeft er goed verstand van en weet wat het beste voor ze is

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:20

De dierenarts is er hoogstwaarschijnlijk allang bijgeweest, want ze zijn nu ontwormd, geënt en gechipt, geeft de TS aan.. Een dierenarts kan ook niet veel aan angst van een paard doen, daar moet je zelf mee aan de slag, desnoods met een goede instructeur.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:46

@ Teuntje: Een paard met een bezem bewerken wekt wel vertrouwen op dan? Beetje vreemd, dat paard ziet je al aankomen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:55

Wil je dat het paard jou gaat wantrouwen? Dan moet je vooral aan haar buik komen etc!
Er is een hele tijd niks an gedaan - laat het nu ook lekker zitten!
Geef het beesie wat tijd die het verdient, na zo'n situatie.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:01

Schimmelig schreef:
@ Teuntje: Een paard met een bezem bewerken wekt wel vertrouwen op dan? Beetje vreemd, dat paard ziet je al aankomen

Het paard went er in ieder geval aan dat het geborsteld wordt, maar je staat zelf wel op een veilige afstand!

Ik zeg toch ook niet dat je je paard moet bewerken met een bezem, daar versta ik onder dat je bedoelt dan men hem ermee verrot slaat??

Gewoon zachte aaibewegingen ermee maken en ook niet zo'n harde rode bezem gebruiken, maar een met zachte haren.

Hoe zou jij willen borstelen dan, als je elk moment verrot geschopt kan worden door een angstig paard?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:16

wat een naar gebeuren voor die paardjes.
goed dat je er nu mee bezig bent en hun vertrouwen zelfs al wint.
probeer met poetsen iedere keer een stukje verder op hun buik te gaan. beetje bij beetje. doe het heel noncholant zodat het paard niet denkt dat het iets engs zou moeten wezen om op de buik geborstelt te worden....

voor de rest! heel veel succes, en houd ons op de hoogte he!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:18

@ Teuntje: Neeee, met bewerken bedoel ik niet in elkaar meppen

Ik denk zelf dat een angstig paard, alleen maar angstiger zal reageren op een bezem.... (my humble opinion)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:24

als het er echt perse af moet zou ik in overleg met de veearts proberen om de dieren eenmalig te verdoven.
je zit natuurlijk ook met de ongeboren veulens dus zeker in overleg met de veearts gaan doen.
voor de dieren het minst erg en voor jezelf net zo makkelijk.

het echte vertrouwen kun je dan later wel aan gaan werken, met deze dieren zou ik hiervoor kiezen, lijkt me voor hen t beste

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:37

Ik ga hierin ook met Schimmelig mee wat betreft de bezem. Mijn paard kun je makkelijk poetsen en alles mee doen, maar die schrikt zich helemaal kapot als ik hem met een bezem zou willen poetsen. Daarnaast doen de haren van een bezem vaak echt enorme pijn. Probeer maar eens op je eigen huid. Echt lekker is het zeker niet.

Ik zou ook wachten tot de haren eraf komen en als het lukt om te bortelen (je hebt gelukkig nog een aantal weken en uit ervaring weet ik dat het snel kan gaan wanneer een paard je eenmaal vertrouwt) met een heel erg zachte borstel beginnen over haar hele lijf. Niet de buik. Eerst de hals. Tot ze gaat ervaren dat dat best lekker is eigenlijk. En tepels schoonmaken... Het zou inderdaad goed zijn, wanneer die schoon zijn als het veulen komt, maar zoveel merries vinden dat een rotgevoel. Lijkt me wat veel gevraagd van die paardjes om dat te accepteren. Heel rot, maar kan denk ik niet anders.

Heel veel succes met ze. Ik hoop dat het allemaal goed komt.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:18

mijn Haffie vindt het héérlijk om met de bezem gerost te worden. Zoveel paarden, zoveel voorkeuren? Maar je zou natuurlijk ook een zachte bezem kunnen gebruiken? Een paard wat geen slechte ervaringen met een bezem heeft hoeft daar toch niet báng voor te zijn? Lijkt me raar. Voordeel van die bezem is dat je op veilige afstand toch het paard kunt laten ervaren dat borstelen lekker kan zijn. Zelf iets fabriceren met een steel en een borstel kan natuurlijk ook....

Hoe komt het dat als mensen over een bezem horen dat zij dan meteen aan het meppen met een bezem denken? Is dat hún referentiekader? Zorgelijk.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:21

misschien een idee om een kalmeringspasta te geven zodat ze even in een roesje staan te suffen. Dan kan er in ieder geval redelijk zonder stress schoongemaakt worden.
Wel even uitkijken iv de dracht....niet alle pasta's zijn geschikt.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:28

Rosita schreef:
mijn Haffie vindt het héérlijk om met de bezem gerost te worden. Zoveel paarden, zoveel voorkeuren? Maar je zou natuurlijk ook een zachte bezem kunnen gebruiken? Een paard wat geen slechte ervaringen met een bezem heeft hoeft daar toch niet báng voor te zijn? Lijkt me raar. Voordeel van die bezem is dat je op veilige afstand toch het paard kunt laten ervaren dat borstelen lekker kan zijn. Zelf iets fabriceren met een steel en een borstel kan natuurlijk ook....

Hoe komt het dat als mensen over een bezem horen dat zij dan meteen aan het meppen met een bezem denken? Is dat hún referentiekader? Zorgelijk.

Ik dacht zeer zeker niet aan meppen .. Ik snap echter wel, dat het vanuit het oogpunt van de meeste paarden gezien, erg ENG is om met een bezem benaderd te worden. Onder mijn pony mag ik rustig door bezemen, maar haar bezemen

Daar hebben we borstels voor (en natuurlijk bij een bang paard; borstels en veel geduld!)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:01

Voor je een paard uitgebreid gaat borstelen e.d is het gewoon heel belangrijk dat ze vertrouwd raken met aanrakingen. Dus die (zachte) bezem is helemaal geen gek idee. Wat er ook nogal eens gebruikt wordt is een steel met daarop een tennisbal gemonteerd, over die tennisbal doe je dan weer een handschoen (zorg wel dat het een stevig geheel is zodat het niet bij de minste beweging uit elkaar valt). Op deze manier kan je een paard langzaam en op veilige afstand laten wennen aan handen.
Laat haar langzaam aan de hand wennen, door de geur opsnuiven e.d, en daarna verleg je langzaam de grenzen. Leg de hand bv. op de schouder (of rug) en laat deze rusten (zonder te bewegen) tot je paard stil staat. Staat ze eenmaal stil dan haal je de hand weer weg (dat is haar beloning voor het stil staan). Zo komt haar hele lijf aan de beurt. Als ze daar aan gewend is kan je de hand langzaam gaan bewegen (aaien) en als dit allemaal goed gaat dan kan je je ook gaan richten op buik en tepels e.d.
Ik heb mijn pony nu bijna 2 maanden (4 jaar en nog niets mee gedaan) en ook al was ze niet zo angstig, van aanrakingen moest ze niets hebben maar door iedere dag oefenen kan ik nu ook alle delen aanraken die nodig zjn en ook zij moet binnenkort bevallen.