Wat voor bit bij een normaal, braaf paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Wat voor bit bij een normaal, braaf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 23:06

Hey, ik rijd een nieuw paard en ze is echt supermakkelijk. Niet bang, nieuwsgierig en vrolijk. Ze loopt ook al lekker ontspannen en nageeflijk onder me. Nu is mijn vraag wat voor bit ik het beste bij haar kan gebruiken. Ik gebruik nu een enkel gebroken D-trens, maar ik wil sowieso een andere want deze is van heel licht, goedkoop materiaal. Ook vind ik de notenkrakerwerking niet zo prettig lijken. Maar als ik een bit zoek zonder notenkrakerwerking kom ik weer uit bij een stang ofzo en dat is toch juist voor zeer heftige paarden? Wie kan me helpen!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:08

dubbelgebroken bitje
notekrakerwerking is vermindert, en bij een bol tussenstukje is het een vrij zacht bit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:09

Wat het paard het prettigst vind.
Een ongebroken trens (geen stang, stang heeft hefboomwerking) kan voor veel paarden juist heel vriendelijk zijn doordat het geen notenkrakereffect heeft en voornamelijk inwerkt op de tong ipv op de lagen.
Maar niet elk paard vind het fijn.
Een dubbel gebroken bit met bol tussenstukje heeft ook geen notenkrakereffect en prik ook niet in het gehemelte. Hij werkt wel weer meer in op de lagen dan een ongebroken trens.

Het best is om zoveel mogelijk bitten eens te proberen, dan kan je zelf ervaren wat het paard fijn vind. Misschien kan je wat bitten lenen van iemand.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:10

mijn woorden dutske

Anoniem

Re: Wat voor bit bij een normaal, braaf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:26

Geen bit

Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende soorten bitloze hoofdstellen te krijgen, dus waarom probeer je dat niet?

Fitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 23:28

Ben net wat topics over bitloos hier aan 't doorlezen en ik word behoorlijk enthousiast! Morgenochtend ga ik even met stalhalster rijden, kijken hoe dat gaat. Bitje lijkt me toch wel handig om er bij te hebben voor buitenritten enzo, ik rijd er toch nog maar sinds een week op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:16

Bit(je?) is niet 'handig'.

Op het NA subforum lopen diverse topics over bitloos; lees die ook maar eens.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:18

dubbelgebroken, liefst zo'n ( naam kwijt,, ehh ) speeksel aanmakend ( DUUR ) ding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:46

ik zou dan kiezen voor een dubbelgebroken bitje met dik tussenstuk. Een sprenger bijv.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:43

Als hij hier goed op loopt waarom wil je dan persé een ander? Een goedkoop bit hoeft geen slecht bit te zijn. Belang van het paard moet voor jouw verlangens gaan.
Zelf hebben we een myler gekocht omdat het paard een kleine mond heeft en zich sterk maakte, maar veel liever had ik een trens gebruikt van €13,00, dan had ik de rest aan lessen kunnen besteden....
De keuze viel op de myler ivm het kokertje waardoor er geen hefboomwerking optreedt, maar het is allemaal betrekkelijk en persoonlijk. Je kan je hele inhoudt van je portomonnee kwijt aan bitten en speeksel kan hij ook aanmaken door hem een stukje appel te geven met zijn bit in, dat is veel goedkoper en werkt net zo goed.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:08

amondi schreef:
Als hij hier goed op loopt waarom wil je dan persé een ander? Een goedkoop bit hoeft geen slecht bit te zijn. Belang van het paard moet voor jouw verlangens gaan.

Hm, je hebt wel een punt en ik hoef natuurlijk ook niet beslist een ander, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat m'n paardje dat goedkope, lichtgewicht ding wat soms misschien zelfs in haar gehemelte prikt fijn vindt... Het is een heel lief beest, waarschijnlijk laat ze het niet eens merken als het pijn zou doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:11

Ik zou gaan voor een dubbel gebroken bitje met bol tussenstukje
Daar lopen erg veel paarden fijn op.
Misschien kun je van een kennis er wel een keer 1 lenen vordat je het koopt.

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:16

Ja idd, gewoon dubbelgebroken bitje.. K&K? geloof ik..Das de dure versie, volgens mij, maar wel een fijn bit..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:16

Ik zou wat Jovarna zegt lekker proberen bitloos gaan rijden, desnoods wissel je het af met een bit af en toe. Je stalhalster geeft wel veel ruis door, je kan dan beter met een touwhalster gaan rijden. Ikzelf rij met een LibraRB

Op buitenritten zijn ze vaak in het begin wat kijkeriger. Ik heb de eerste paar keer een bit eroverheen gedaan, maar de teugels van het bit lagen na 3 keer nog steeds werkeloos over de knop van mijn zadel, dus laat ik hem voortaan thuis. Soms rij ik nog met bit, maar lang niet altijd. Ik doe meestal precies andersom wat andere ruiters doen, die rijden voor de lol een keer in de maand bitloos, dat doe ik met bit.

Ik heb trouwens een dubbelgebroken KK Conrad Ultra bitje, 18 mm dik.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 12:19

je zegt dat ze al lekker ontspannen en nageeflijk loopt... Waarom zou je dan een ander bit gaan lopen, ik denk dat het paard het bit wel prettig vind anders zou hij nooit zo lopen

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:02

dubbelgebroken