rijbak maken ! zand of houtsnippers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

rijbak maken ! zand of houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:30

hey!
men pa en ik gaa, binnenkort een rijbak maken,
20 op 40,+ 2 nieuwe stallen,buiten de bak !
maar,zou ik zand of houtsnippers nemen of e.v.t een mengeling ...
bij de piste van de ponyclub is het zand,maar als het regent is het altijd vol met plassen en modder ...
en van houtsnippers weet ik het niet,we zouden er wel een bedrijf voor aanspreken als het houtsnippers zijn ...

maar ...wat is jullie ervaring met zand of houtsnippers,
zou ik zand nemen of snippers ...

groetjes

tenerife

Re: rijbak maken ! zand of houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:34

Zand en dan een draineerbuisje erdoor

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:36

zand, drainage en stoffen snippers erdoor. Ik neem aan dat je het ook als paddock gaat gebruiken. ( of in ieder geval los? ) dan zijn houtsnippers niet geschikt.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:42

Op wat voor bodem zitten jullie dan? Dat is ook nog verschillend; je hebt kleibodem of turfbodem geloof ik etc, etc.
Iedere bodem heeft weer een speciale behandeling nodig als het op paardenbakken aanleggen aankomt.
Willen jullie het zelf gaan doen of huur je er een bedrijf voor in?
Wij hebben het toendertijd (ongeveer 12 jaar geleden) zelf gedaan (wel een loonbedrijf laten komen voor het afgraven).
Ik heb zelf geen goede ervaringen met houtsnippers, maar deze had ik dan ook gratis bij de gemeente vandaan en dat is echt rotspul.
Naaldhoutchips (speciaal voor paardenbakken) zijn wel weer heel goed, maar ook duur.
Je kan aan drainage denken als het water slecht wegloopt in de bodem.
Wij hebben het zelf niet, maar we hebben een giga eikenboom op de hoek van de bak staan die veel water wegslurpt. Bovendien hebben we de bak wat laten aflopen naar achteren, waar een geultje loopt die richting een sloot gaat en zo het water afvoert (maar onze bak is eigenlijk altijd droog).
Laat je bak in ieder geval diepspitten, dus de zwarte aarde naar beneden en het witte zand naar boven toe. Je kan eventueel de toplaag nog aanvullen met wat extra wit zand. Trouwens, hoe witter het zand hoe grover de korrel en hoe zwaarder de bak heb ik me wel eens laten vertellen. Al zijn alle net nieuw aangelegde bakken in het begin zwaar en duurt het even eer dat het zand gezakt is en de bak goed rijbaar is.

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:10

het is een gewoone "grasbodem'
we zouden het zelf doen maar het zand wel door ee bedrijfje laten loodsen

nog ervaringer ?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:14

Om een echt goede bak te maken, moet je toch wel hulp krijgen van mensen die er veel verstand van hebben. Het valt echt niet mee. Bij mijn pony hebben we een zandbodem plus drainage, maar daar liggen vaak plassen in. Houtsnippers heb ik zelf ook geen goede ervaringen mee. Wel met de stofjes, dat vind ik altijd fijne bakken. Ik sta nu overigens op een stal met een perfecte bodem, wel zand maar proffesioneel erin gelegd. Zelden een plas.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:39

Elout; gras kan op alles groeien, Aldewereld doelt op de grondsoort: klei, veen, zand, of evt. löss.

Maar de meeste houtsnippers zijn waardeloos, ze gaan snel composteren en dan krijg je een ondoordringbare laag.

paardje25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:45

oeps sorry,ik weet niet juist ...
dus de meeste zeggen : zand met dreinage,wat zeggen de andere ?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:28

Onze bak is net klaar, vandaag voor het eerst erin gereden. Wij hebben gekozen voor een bak met drainage en voor de toplaag speciaal zand met Megatop houtchips erdoor. We hebben gekozen voor hout omdat het afvoeren van zand met kunstvezels echt enorm duur is. Er is bij ons 200 m3 zand in gegaan en het kost een vermogen als je dat ooit af zou moeten voeren. De mensen die ik gesproken heb en Megatop al jaren in hun bak hebben liggen, waren er erg tevreden over. Ons paard heeft artrose, dus een bak met alleen zand is te zwaar. Sommigen zijn erg enthousiast over eb en vloedbakken. (dan heb je geen snippers o.i.d. nodig) Zelf heb ik daar minder goede ervaringen mee.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:34

Als je bak erg nat is moet je er geen houtchips in doen.

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 09:24

Jol1 schreef:
Onze bak is net klaar, vandaag voor het eerst erin gereden. Wij hebben gekozen voor een bak met drainage en voor de toplaag speciaal zand met Megatop houtchips erdoor. We hebben gekozen voor hout omdat het afvoeren van zand met kunstvezels echt enorm duur is. Er is bij ons 200 m3 zand in gegaan en het kost een vermogen als je dat ooit af zou moeten voeren. De mensen die ik gesproken heb en Megatop al jaren in hun bak hebben liggen, waren er erg tevreden over. Ons paard heeft artrose, dus een bak met alleen zand is te zwaar. Sommigen zijn erg enthousiast over eb en vloedbakken. (dan heb je geen snippers o.i.d. nodig) Zelf heb ik daar minder goede ervaringen mee.

proficiat !met je bak !
zijn er nog ervaringen ?
eigenlijk,wat vinden jullie een goede afmeting voor een buiten bak ?
20 op 40 of 40 op 60 of anders ,

groetjes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:09

20x40 m vind ik wel een prettige maat, maar als je met z'n tienen tegelijk in een bak rijdt, dan lijkt me 20x60 m wel fijn. Wij zijn hooguit met z'n tweeën, dus kunnen goed uit de voeten met 20x40 m. Daarnaast is een 20 x 60 m bak ook de helft duurder. Zand, andere materialen en arbeid zijn behoorlijk aan de prijs, het is dus niet zo dat je voor iets meer geld gelijk een veel grotere bak kunt aanleggen.