paard met aandacht-egoisme.. wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

paard met aandacht-egoisme.. wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:58

hallo allemaal,
Ik zit met een probleem. Ik heb hier thuis een 3,5 jarige merrie (paard) staan, een bijna 2 jarige hengst en een shetlander van 16. Ze staan allemaal bij mekaar (voor degenen die zich druk maken over de hengst bij de merrie, het is de bedoelding dat ze uiteindelijk een veulen produceren )

Maargoed, hier het probleem. Men hengst is ongelofelijk aandachtverslaafd. Zo gauw als iemand de wei in komt, eist hij alle aandacht op en jaagt de andere weg. dit is opzich nog wel op te lossen voor korte termijn,, ik kan wel bij de anderen komen omdat hij mij kent sinds zen geboorte heeft hij toch nog iets meer respect voor mij dan voor anderen. het is ook niet zo dat hij elke keer de aandacht krijgt die hij wilt, we proberen alle aandacht zoveel mogelijk te verdelen over de paarden, en zijn dus ook niet vies van om hem een keer totaal te negeren.

het probleem wordt echter wel erger als ik met mijn merrie aan het werk wil. voor korte tijd kan ik men hengst wel op afstand houden, maar zo gauw als hij ziet dat ik haar mee wil nemen aan een touw, wil hij ook en jaagt hij achter men merrie aan.. (en hij doet dat echt heel erg lelijk, oren plat naar achter bijten enz..) en men merrie heb dan geen zin om dertegenin te gaan dus die neemt gewoon een sprint naar de andere kant vant weiland. Even kort samengevat, ik krijg men merrie nooit uit het weiland zonder dat er iemand anders meegaat die men hengst aandacht geeft en bezig houdt..

heeft iemand enig idee hoe ik hier iets aan kan doen?
zelf doe ik af en toe(ong eens in de 2 weken) niet zwaar grondwerk met hem,, puur zodat hij respect voor me houd (dus egt geen zwaar werk voordat ik dat allemaal over me heen krijg..)

iemand die hierop iets weet?

alsvast bedankt!!
groetjes leonie

NkPrecious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:49

niemand?

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:37

ehm.. ik weet het niet zo goed.. misschien zweepje meenemen? en hem een goeie tik verkopen als die loopt te vervelen

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:08

Ik zou hem duidelijk leren dat hij op moet zouten als jij in de wei bent. Jij komt wel naar hem toe als je hem nodig hebt , en je accepteerd het niet dat hij binnen een bepaalde afstand van jou komt. Zodat je altijd de ruimte hebt om je ding te doen zonder dat je elke keer langs dat dier heen moet wurmen en hem opzij moet duwen.

Als jij in de wei bent mag hij niet opdringerig tegen je doen , dan jaag je hem fel weg. Zo ook als jij met een ander paard loopt : hij heeft daar niks mee te maken en moet opzouten , uit jouw persoonlijke ruimte wegblijven.

Heel streng wegjagen en duidelijk laten merken dat je hem een optater verkoopt als hij niet maakt dat hij wegkomt.

Hij krijgt zijn aandacht ook wel , maar hij is gewoon niet altijd aan de beurt voor aandacht , en als hij niet aan de beurt is moet hij ook gewoon opzouten.

Hij moet jouw persoonlijk ruimte respecteren. Doet die niet dan jaag je hem weg , heel duidelijk en resoluut. Optater verkopen als hij niet opzout , zodat het meteen duidelijk is dat je het MEENT en je er strontsjacherijnig van wordt als hij je ruimte niet respecteerd

Wij hebben hier op de wei ook nogal last van (gehad) met een erg dominante merrie en de andere paarden zijn ook vrij lomp , ik moet HEEL af en toe nog een stuiter uitdelen als ze niet opzouten maar ze weten dondersgoed dat IK de baas ben in de wei , als ik daar loop.

Ook zo irritant als je de wei uit wilt en er staat een groepje paarden voor het hek dat niet opzij wil gaan , dreigen naar het paard dat je mee wilt nemen die vervolgens niet verder durft....

De andere paarden weten heel erg goed dat ik het meen als ik zeg dat ze op moeten zouten , want doen ze dat niet dan deel ik er gerust 1 uit of hou het stroomdraadje van het hek even tegen ze aan
Ja hoor is , als ze niet voor dat hek gaan staan dringen / luisteren naar dat ze moeten ophoepelen , dan kan ik er nooit bij met dat draadje
Dus eigen schuld. En de 2 weken daarna blijven ze (heel vreemd ) op respectabele afstand als ik een paard uit de wei kom halen , hihi.

Dat ze elkaar lopen te zieken in hun eigen tijd moeten ze zelf weten , maar er wordt niet geklierd tegen mij of in mijn omgeving.
Dus ook het paard waar ik vlakbij ben dient met rust gelaten te worden.

Die van mij staat meestal samen met een andere pony , en ze jaagt die pony steeds weg. Heel krengerig is dat

Pony durft dan ook niet te komen als ik ze uit de wei wil halen 's avonds. Gelijk heeft ze , want die van mij grijpt haar anders

Ik pak dan eerst die van mij en ga daarna met die van mij naar de andere pony toe.

Andere pony weet dat ze niet weg moet lopen , en die van mij weet dat ze zich moet gedragen. Ze wil wel een knauw uitdelen en die andere wil wel weglopen , maar ze doen het niet want weten dat IK de regels bepaal op dat moment.

En zo is iedereen tevreden en lopen we gezellig naar stal zonder gedonder. Iedereen weet waar die aan toe is , geen ge-etter als ik erbij loop.

Zodra ik uit de wei ben mogen ze elkaar opvreten wat mij betreft , worden ze bikkels van

NkPrecious

Re: paard met aandacht-egoisme.. wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:52

kijk hier heb ik iets aan!!
heel erg bedankt! kga deraan werken!