veluwe dagtocht 2 en 3, ook water om te zwemmen met paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karlos

veluwe dagtocht 2 en 3, ook water om te zwemmen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:42

Hoi,

ik ga naar de veluwe in de meivakantie en ben van plan de dagtochten 2 en 3 te gaan rijden. Welke vinden jullie de mooiste en wat kom je onderweg tegen aan bijvoorbeeld drukke wegen of slechte paden?.
Zijn er ook meertjes waar je veilig kan zwemmen met je paard?.

bedankt.

ikke

Re: veluwe dagtocht 2 en 3, ook water om te zwemmen met paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:44

Meertje op de Veluwe? Ik vrees dat je je daar niet te veel van voor moet stellen. Voor zover ik weet kun je vrijwel nergens op de Veluwe serieus het water in met je paard (ik hoor graag als dit anders is en waar)
Daarnaast nog een tip: koop goede kaarten van de omgeving. De Veluwe-trailroutes lopen niet over de mooiste stukjes Veluwe, is mijn ervaring.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:58

wij gaan in de zomervakantie vaak naar de veluwe toe met onze pony.
en uit ervaring zeg ik dat er dan vaak losse paden bij zijn.
vooral de hoofdpaden van de veluweroute erg los zijn.
we zijn nog maar 1keer in zwaar klapzand terecht gekomen.
als we veel zware paden tegen komen wijken wij gewoon van de route af.
een goede kaart van de omgeving is wel aan te raden ookal staat de route erg goed aangeven met pijltjes.

en een meer om met je paard in te zwemmen ben ik ook nog niet tegen gekomen.
wel wat andere meertjes maar die lagen niet op de route.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:03

okey dat is jammer,ik zou grag een keer gaan zwemmen met mijn paard

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:06

waar je kunt zwemmen met je paard zou ik zo ook niet weten.
maar ik denk dat daar wel plaatsen voor zijn waar dat kan.
ben wel benieuwd waar je wel kunt zwemmen met je paard.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:47

Als je wilt zwemmen met je paard moet je echt naar een stal toe die daar een speciale vijver voor gemaakt heeft. De meeste meertjes zijn ook erg onbetrouwbaar om ver in te rijden ivm. kuilen en grote stenen, als je paard daarover valt zal hij de volgende keer niet graag meer het water in gaan.
Mijn advies is dan ook, als je een meertje tegenkomt, ga niet dieper dan dat je de bodem kan zien. De ene keer is dan tot zijn knieën, de andere keer wat verder.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:58

Sjonniej schreef:
Als je wilt zwemmen met je paard moet je echt naar een stal toe die daar een speciale vijver voor gemaakt heeft. De meeste meertjes zijn ook erg onbetrouwbaar om ver in te rijden ivm. kuilen en grote stenen, als je paard daarover valt zal hij de volgende keer niet graag meer het water in gaan.
Mijn advies is dan ook, als je een meertje tegenkomt, ga niet dieper dan dat je de bodem kan zien. De ene keer is dan tot zijn knieën, de andere keer wat verder.

Kleine correctie: Die meertjes zijn niet onbetrouwbaar, die blijven wat ze zijn, een plas water. Het is alleen niet erg verstandig om een meertje in te duiken wat je niet kent. Ik heb met mijn vorige paard diverse malen gezwommen, maar dat waren altijd meertjes waarvan ik wist hoe het zat.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:56

dat is waar, ik was niet van plan zo een meer in te duiken met mijn paard, vraag me aleen af waar je wel van dit soort meertjes kan vinden behalve op een stal. Lijkt mij erg leuk om een keer te zwemmen en meertjes waar je paard in mag zonder gevaar te lopen zijn toch wel ergens te vinden of niet?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:54

Ja zo kan je het ook zeggen Ikke. Maar het komt er dus op neer dat de bodem niet overal mooi egaal verloopt

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:27

Sjonniej schreef:
Ja zo kan je het ook zeggen Ikke. Maar het komt er dus op neer dat de bodem niet overal mooi egaal verloopt

Dat klopt Het maakt natuurlijk ook uit of je paard als een dolle het water inraced, of dat ze er voorzichtig inlopen. Mijn oude paard had nog wel eens de neiging om onvoorzichtig te zijn, dus dan moet je als mens extra opletten.
Voor Karlos: Jawel, die meertjes bestaan, maar je moet ze weten te vinden.
Ik weet er in Uffelte eentje (de genieput, voor de kenners), in de buurt van Drouwen (Drenthe) is een plek waar het kan en in de achterhoek zijn ook enkele bekende plaatsen.
Ook in zee kun je natuurlijk zwemmen, maar doe dat wel met mensen die lokaal bekend zijn. Zolang je weet wat je doet, is de zee niet gevaarlijk. De zee tolereerd echter geen onverantwoord gedrag, dat loopt zeer snel uit op een drama. Even ergens naar de kust rijden voor een plons is dus vragen om moeilijkheden.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:49

okey bedankt , ga even kijken of ik dan va de zomer naar zo'n meertje kan

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:06

@ikke: waar in de buurt van Drouwen precies?
Wij zitten daar vlakbij en ik zou het heel graag eens proberen.
ik weet wel een plas met prachtig zandstrandje, mooie hellingen en geen zwemmers in de buurt van Gasselte.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:14

beantsje schreef:
@ikke: waar in de buurt van Drouwen precies?
Wij zitten daar vlakbij en ik zou het heel graag eens proberen.
ik weet wel een plas met prachtig zandstrandje, mooie hellingen en geen zwemmers in de buurt van Gasselte.

Hhmm, dat zou wel eens kunnen kloppen. Verdikke, ik kom juist terug uit Drouwen. Vandaag even bij vrienden aldaar op bezoek geweest. Had ik dat geweten, had ik het even gevraagd, zij gaan daar namelijk wel eens zwemmen.