Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
karlos schreef:hoi,
Ik ga in de meivakantie naar de veluwe met mijn paard en vraag me af hoelang een rit van ongeveer 30 km zou duren als je toch wel een redelijk tempo wilt houden (niet gigantisch racen maar gewoon doorlopen), ik ben geen type dat alleen maar stapt en mijn paard heeft een hele goede conditie.
Hoe lang doe je normaal gesproken over deze afstand te paard en welk tempo houd je aan (erg veel stappen heel af en toe draven en een keer galop of een pittig tempo met natuurijk ook genoeg stukken stap ertussen?). En wat neem je mee behalve lunch en een e.h.b.o setje?.
Stappen is rond de 7 km/uur, draf varieert natuurlijk wat, maar zit meestal rond de 16 km/uur. Als je dus veel draaft ben je met goed 2 uur rond, maar dan heb je misschien niet alles gezien wat er onderweg te zien is
)
.
Waratje schreef:Stappen is rond de 7 km/uur, draf varieert natuurlijk wat, maar zit meestal rond de 16 km/uur.
Waratje schreef:Tja, ik heb een hardloper en ga ook om met endurance ruiters, misschien iets vertekend beeld
CCCCorine schreef:Als je een vlotte 'doorstapper' hebt, dan geloof ik wel dat je aan die 7 km per uur komt. En met doordraven 16 km per uur kan natuurlijk ook. Als de molen (tja, sorry voor dat voorbeeld maar die geeft de snelheid exact weer) op 16 km/uur staat, dan galopperen sommige paarden (vrij rustig) of ze draven hard. En endurancepaarden zullen natuurlijk ook goed getraind worden, waardoor ze hogere snelheden makkelijker lang vol kunnen houden.
die is absoluut niet vlot, maar vind het ook niet zo leuk om lange ritten te maken. CCCCorine schreef:Waratje schreef:Tja, ik heb een hardloper en ga ook om met endurance ruiters, misschien iets vertekend beeld
Als je een vlotte 'doorstapper' hebt, dan geloof ik wel dat je aan die 7 km per uur komt. En met doordraven 16 km per uur kan natuurlijk ook. Als de molen (tja, sorry voor dat voorbeeld maar die geeft de snelheid exact weer) op 16 km/uur staat, dan galopperen sommige paarden (vrij rustig) of ze draven hard. En endurancepaarden zullen natuurlijk ook goed getraind worden, waardoor ze hogere snelheden makkelijker lang vol kunnen houden.
Ook als ik erop zit, heeft ie er flink de sokken in. 

.
). Als je gewoon een leuke dagtocht wilt hebben dan kun je uitgaan van zo'n 7 tot 10 km/u, dus tussen de 3 tot 4 uur
. Nog een stop en een lunchpauze dan kom je daar wellicht nog overheen
.
) ook nog heel even stoppen om iets te eten en mijn paard wat te laten drinken.