hoelang rij je over 30 km te paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karlos

hoelang rij je over 30 km te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:13

hoi,

Ik ga in de meivakantie naar de veluwe met mijn paard en vraag me af hoelang een rit van ongeveer 30 km zou duren als je toch wel een redelijk tempo wilt houden (niet gigantisch racen maar gewoon doorlopen), ik ben geen type dat alleen maar stapt en mijn paard heeft een hele goede conditie.

Hoe lang doe je normaal gesproken over deze afstand te paard en welk tempo houd je aan (erg veel stappen heel af en toe draven en een keer galop of een pittig tempo met natuurijk ook genoeg stukken stap ertussen?). En wat neem je mee behalve lunch en een e.h.b.o setje?.

alvast bedankt:)

Waratje

Re: hoelang rij je over 30 km te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:35

karlos schreef:
hoi,

Ik ga in de meivakantie naar de veluwe met mijn paard en vraag me af hoelang een rit van ongeveer 30 km zou duren als je toch wel een redelijk tempo wilt houden (niet gigantisch racen maar gewoon doorlopen), ik ben geen type dat alleen maar stapt en mijn paard heeft een hele goede conditie.

Hoe lang doe je normaal gesproken over deze afstand te paard en welk tempo houd je aan (erg veel stappen heel af en toe draven en een keer galop of een pittig tempo met natuurijk ook genoeg stukken stap ertussen?). En wat neem je mee behalve lunch en een e.h.b.o setje?.

Een paard met goede conditie zou een gemiddelde van 13 km/uur moeten kunnen doen. Dus tel maar uit hoe lang je dan bezig bent Stappen is rond de 7 km/uur, draf varieert natuurlijk wat, maar zit meestal rond de 16 km/uur. Als je dus veel draaft ben je met goed 2 uur rond, maar dan heb je misschien niet alles gezien wat er onderweg te zien is
Het hangt dus sterk van jou en je paard af hoe lang je er over doet. Ik zelf zou op die afstand redelijke drafsessies (15 minuten) afwisselen met wat stap en op een stuk dat erg uitnodigt misschien een galopje. Houdt de ademhaling van je paard in de gaten en ga terug naar stap als die zwaar wordt.

Meenemen? Eigenlijk niets anders dan wat ik voor een kortere rit doe: mobieltje en geld voor een ijsje. Als je voor jezelf een pakje brood meeneemt, steek dan ook een appel in je zak, kun je delen met je paard. Als je ijzers onder hebt, kan een hoevenkrabber soms handig zijn en als je pauze wilt houden en met bit rijdt, is een (touw)halsterje wel handig (ik rijdt buiten met touwhalster, dus neem niets extra's mee )

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:38

okey, bedankt .

Ik had namelijk echt helemaal geen idee hoe hard je gaat met een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:25

Waratje schreef:
Stappen is rond de 7 km/uur, draf varieert natuurlijk wat, maar zit meestal rond de 16 km/uur.

Hmm, hier in de trainingsmolen stappen de paarden met 6 km/uur en dat is voor paarden die doorstappen niet gewend zijn soms nog best even wennen. Draf doen de meeste paarden hier in de molen bij 12 km/uur (normaal tempo) of 13 km/uur (net even vlotter).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:28

Tja, ik heb een hardloper en ga ook om met endurance ruiters, misschien iets vertekend beeld

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:37

haha, nou die van mij is pittig en draaft altijd wel een flink tempo zeker als hij niet in de bak is (stap en galop ook maar in draf valt het heel erg op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:40

Waratje schreef:
Tja, ik heb een hardloper en ga ook om met endurance ruiters, misschien iets vertekend beeld

Als je een vlotte 'doorstapper' hebt, dan geloof ik wel dat je aan die 7 km per uur komt. En met doordraven 16 km per uur kan natuurlijk ook. Als de molen (tja, sorry voor dat voorbeeld maar die geeft de snelheid exact weer) op 16 km/uur staat, dan galopperen sommige paarden (vrij rustig) of ze draven hard. En endurancepaarden zullen natuurlijk ook goed getraind worden, waardoor ze hogere snelheden makkelijker lang vol kunnen houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:48

CCCCorine schreef:
Als je een vlotte 'doorstapper' hebt, dan geloof ik wel dat je aan die 7 km per uur komt. En met doordraven 16 km per uur kan natuurlijk ook. Als de molen (tja, sorry voor dat voorbeeld maar die geeft de snelheid exact weer) op 16 km/uur staat, dan galopperen sommige paarden (vrij rustig) of ze draven hard. En endurancepaarden zullen natuurlijk ook goed getraind worden, waardoor ze hogere snelheden makkelijker lang vol kunnen houden.

Mijn paard stapt (als ze lekker los is) zo'n 8 km/uur. En draf, ach, als ik het een lekker drafje vind, niks hard of zo, zitten heel veel paarden ook in galop. Dat is voor een groot deel ook training, want als je er vaker mee gaat rijden, leren ze die draf ook gewoon te doen. Kan heel nuttig zijn voor dressuurruiters, een rijmaatje van me heeft dankzij onze ritten goede punten voor uitgestrekte stap en draf. Paard heeft daar ook echt lol in gekregen, ging buiten een prachtige uitgestrekte draf laten zien, zonder dat de ruiter dat vroeg. Erg gaaf om te zien

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:52

sja, merel doet 30 km met 4 hoeven in der neus. die is daar ongeveer een uur en 20 min mee bezig. als leon en merel voor endurance trainen gaan ze altijd de duinen en het strand door en nemen ze regelmatig de route van endurance wedstrijd katwijk en zijn binnen 1,5 altijd weer terug.
en dan hebben ze niet overdreven gegaloppeerd oid, maar merel loopt gewoon vlot, als zij in haar ritme zit haalt ze de 17 km met gemak.

met willem doe ik over 4,5 km al een uur die is absoluut niet vlot, maar vind het ook niet zo leuk om lange ritten te maken.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:01

ja het verschilt inderdaad erg per paard, die van mij is heel druk en loopt graag door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:11

CCCCorine schreef:
Waratje schreef:

Vergeet je niet dat een paard in de molen constant een rondje draaft en dat dat toch niet helemaal hetzelfde is als een rechte lijn.
Ik snap je denkwijze wel en het klopt in principe ook wel, maar ik denk toch dat de vergelijking niet rechtlijnig opgaat.
Ik merk bijvoorbeeld aan mijn jonge paard dat stappen in de bak erg traag gaat, zeker als ik erop zit, terwijl hij buiten flink doorstapt, zo flink dat ik hem af en toe terug moet zetten, omdat ie gewoon niet bij te benen is Ook als ik erop zit, heeft ie er flink de sokken in.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:40

Ik rijd met mijn pony 13 km in 1,5 uur en dat is met stukken draven en een galopje..

(om je een beetje een richtlijn te geven)

Rastan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:51

ik heb eens uitgerekend. Als je een goed getraind enduranc paard hebt: 2.5 uur

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:56

Nou, een écht topendurance-paard kan dat wel in 1,5 / 2 uur hoor. 30 km is in mijn optiek niet echt ver.

Maar als vakantie-ruiter ga je toch weer anders rijden. Je stopt misschien ook nog onderweg voor een picknick en dan ben je toch snel 3 / 4 uur weg.
Stappen: gemiddeld 5 km / uur, draf 12, galop 20 ofzo. Maar ja, als je geen heel goed getraind (endurance)paard hebt, kan je echt niet meer dan 15 km achter elkaar draven en galopperen. En het stappen drukt het tempo echt enorm.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:43

Het gemiddelde tempo van een recreatieruiter ligt rond de 10 km/h. Je bent met deze rit dus een uurtje of 3 bezig.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:47

Ik denk dat je idd niet moet kijken naar het tempo van een Endurance ruiter. Je bent daar op vakantie, wilt een leuke rit maken, wellicht de volgende dag weer .

Mijn paard zit meestal rond de 10 km/u en dat is hard zat (ook voor een Endurance ). Als je gewoon een leuke dagtocht wilt hebben dan kun je uitgaan van zo'n 7 tot 10 km/u, dus tussen de 3 tot 4 uur . Nog een stop en een lunchpauze dan kom je daar wellicht nog overheen .

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:51

ja inderdaad ik wil ook wel wat van de omgeving zien en als mijn paard het toelaat (hij is vrij ongeduldig ) ook nog heel even stoppen om iets te eten en mijn paard wat te laten drinken.