vliegendeken? goed of juist vervelend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

vliegendeken? goed of juist vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:30

ik wil van de zomer een vliegendeken gaan kopen. maar met zoon nekding( hoe noem je die eigenlijk?) vinden paarden dat niet erg. en vinden ze zoon deken uberhaupt niet vervelend in de zomer? wij hebben ontzettend last van horzzels.
nu heeft ze ook een deken op. en ik denk niet dat ze er last van heeft. hoe merk je of een paard er last van heeft?

hebben jullie nog tips qua merken ofzo?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:44

heb je last van horzels of van dazen? Horzels lijken op bijen en zitten vaak meer rond de benen en leggen eitjes (die kleine gele stipjes), dazen zijn een soort grijze grote vliegen en bijten en zuigen dan bloed.
Mijn ervaring met een vliegendeken is goed maar als het heet is buiten dan heb je door de deken kans dat je paard zn warmte niet kwijt kan en oververhit raakt. Ik heb geen ervaring met een hals maar wel met een vliegenkap rond de ogen en daarvoor moet je een goed pssende nemen want anders doet ie meer kwaad dan goed, omdat anders de ogen geirriteerd raken en kunnen gaan ontsteken.
Zorg dat de gaatjes in de deken niet te groot zijn en zorg voor een stevige goede kwaliteit deken dan doe je er langer mee. Persoonlijk vind ik die van Anky (prijzig?) een hele goede.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:36

ok
ik denk dat het dazen zijn, maar eitjes hebben ze ook dus misschien allebei dan?
een vliegenkap is geen optie mijn ponny schuurt al bij haar voorpluk,
iig bedankt!

Orchid

Re: vliegendeken? goed of juist vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:47

Ik heb deze zomer heel veel profijt van m'n vliegendeken gehad, zeg maar gerust dat mn paard dat dus had
Gewoon geen vlieg meer te zien, kon ze ook weer eens lekker rustig staan grazen.
Ik heb ook 1 met hals, vliegendekens zijn heel licht dus ik denk ook niet dat een paard er last van zal hebben.
Sowieso niet meer dan van vliegen

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:49

en als ze gaan rollen? raakt ie dan niet in de knoop? heb een keer een deken kapot moeten snijden omdat de pony in de knoop zat.
en kan die onder of op het zadel met rijden of moet je dan echt een aparte voor het rijden kopen? want mijn zweet deken gooi ik ook over het zadel

Sancerre

Re: vliegendeken? goed of juist vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:36

Voor het rijden is de Boett deken die ik heb niet echt geschikt. In de wei kan die van mij er alles mee. Hij doet er ook lang mee, maar dat is per paard verschillend. Mijn pony vindt het erg fijn en schuurt dan bijna niet meer. Als hij hem niet op heeft, wil hij meteen op stal omdat hij gek wordt van de jeuk.
Als ik een buitenrit maak spuit ik hem meestal helemaal onder(niet dat dat veel helpt), omdat een deken vaak gaat schuiven.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:38

Als Orchid rolt blijft hij prima zitten hoor, er zitten kruissingels + van die beenriempjes aan..
Ik rijd er niet mee, nogal lastig.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:25

Vliegendeken is in principe een superoplossing.
Helaas wel de nare ervaring gehad dat het paard ging rollen,en zijn been vast draaide in de stof.Dorrdat het niet zo heel stevig is scheurde het snel kapot met als gevolg dat zijn been helemaal verdraait raakte in de deken.
Dit paard (van m'n vriendin) is nu panisch voor dekens.
Maar dit is echt de 'ouderwetse' vliegendeken van gehaakte touwtjes.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:00

Mijn IJslander krijgt wel een vliegendeken op hoor, en dan ook nog wat vliegenspray kan ze lekker rustig grazen!

velinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:33

Heeft er soms iemand van jullie ervaring met de deken van bucas buzz-off met volledige hals?