vraagje over bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

vraagje over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:59

ik heb een vraagje over bitten, wat is nu het verschil tussen een bus en watertrens (ik weet hoe ze er uit zien, maar wat doet het)? en wat is beter enkel of dubbel gebroken?

A10

Re: vraagje over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:30

Bij een burtrens zitten de ringen vast aan het mondstuk. Bij een watertrens kun je de ringen ronddraaien.

Welk bit beter is ligt aan de mond van het paard. Dubbelgebroken passen over het algemeen mooier, er is meer druk op de tong. Een enkelgebroeken heeft een notekraker effect, er komt druk op de lagen en als de teugels erg strak worden aangenomen prikt het scharnier in het gehemelte.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:32

Een bustrens zitten de ringen dus vast, bij een watertrens los. Losse ringen kunnen tussen z'n lippen ofzo blijven zitten, die stukjes, en kan dus wonden veroorzaken, bij een bustrens heb je dat niet.

A10

Re: vraagje over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:37

Ja dat zeggen ze, maar ik heb meer wondjes gezien door haakjes aan bustrensen dan van watertrensen.
Kijk bij aanschaf goed naar de kwaliteit, er mogen geen scherpe randjes aanzitten en het bit moet zeker niet te smal zijn.

Een watertrens is geschikt voor een paard dat zich snel vastzet op het bit, door de losse ringen gaat dat moeilijker.
Als je paard moeilijk is in de aanleuning kun je weer beter een bustrens pakken.