meer opties tegen luchtzuigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

meer opties tegen luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:34

ik heb een paard met een aantal problemen,waaronder luchtzuigen.
hij had van de week koliek,van de lucht: hij kwam kreupel uit de wei en had zich dus van stress/pijn volgezogen.
ik heb hem nu een luchtzuigband(leren band met ijzeren gedeelte,enkel over de hals) omgedaan maar je merkt aan hem dat het niet prettig zit.
een andere luchtzuigband is geen optie,vind hij namelijk helemaal vreselijk omdat die voor zn oren langs moet.
een maagzweer heeft hij niet,we hebben wel meerdere poeders/brokjes geprobeert tegen maagzuur etc,dit werkte niet.
welke opties zijn er nog meer?: luchtzuigoperatie...of weten jullie er meer?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:44

zuigt ie alleen door zn tanden vast te zetten op een oppervlak of zuigt ie ook 'bloot' dus in de lucht zonder wat vast te pakken?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:47

Wat voor poeder heb je gebruikt en wat geef je hem op een dag te eten??

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:07

hij pakt de deur of een paal in de wei(als ie stress heeft).
hij duwt nu ook eerst met zn ondertanden en gaat dan hangen om te zuigen.
hij doet het ook op zn halstertouwtje,op een ketting niet.
hij zuigt niet in de lucht(op zn tong ofzo).hij zuigt wel op een suikerklontje(alsof hij drinkt bij zn moeder).
ik heb maagcompositum van sde paardendrogist gebruikt,korrels uit amerika wat niet goed-geld terug beloofde.ik heb een stuk of 5 poeders/brokjes geprobeert.
hij krijgt 3 keer een halve kilo brok van horsefood,een halve schep zemelen en een halve schep muesli van havens.
hij krijgt 2 plakken hooi en staat van 8 tot 3 in de wei met een groep.
hij is gaan luchtzuigen rond zn 2,5.hij is toen ook begonnen met werken en heeft vele eigenaren gehad vanwege zn karakter.

zjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:28

Hoe lang heb je maagcompositum gebruikt? Daarvan is namelijk bekend dat het vaak eerst het luchtzuigen verergerd, voordat er verbetering optreedt (het verergeren geeft aan dat het dus effect heeft).

Heeft de stal nog een voerbak, een waterbak etc waar hij zich op kan uitleven? Misschien is het een optie om zoveel mogelijk de plaatsen waar hij op kan gaan luchtzuigen weg te nemen?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:35

er is geloof ik een centraal topic over.
maar oké, ik heb al eens eerder op bokt iets aangekaart, maar kreeg daar geen reacties op.
in een boek die ik heb, vrij oud boek, word een methode omschreven waarbij ze bij het paard aan beide kanten van de wang zegmaar (zijkant hoofd, de huid bij de de neusriem van het halster/ bovenaan de kaak ter hoogte van de kiezen ergens) twee gaten worden gemaakt.
klinkt luguber dat weet ik.
eerst deden ze een buisvormig ding erin tot de wond dichtgegroeid was, en daarna ging dat buisvormige ding eruit, en zag je er ongeveer niks meer van, maar het paard kan dus niet meer luchtzuigen omdat er nnu valse lucht bijkomt.
het werkte echt heel goed.
snap niet waarom dat niet vaker gebeurd eigenlijk met echte luchtzuig die-hards.
het drinken was in het begin wel lastig voor behandelde paarden maar ze leerden het gauw genoeg.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:45

maagcompositum (2 schepjes per dag) gaat pas na zo'n 3 tot 6 maanden werken, heb je dit ook zolang geprobeerd?
Probeer zn brok er eens uit te halen en dit te vervangen door musli, haver etc. Van brok maken ze meer zuur aan waar dus vaak de luchtzuigers niet tegen kunnen en last van de maag krijgen.
Verder onberperkt of een grote hoeveelheid hooi en het liefst geen kuil.

Sommige zitten zover in de cirkel dat ze van het zuigen een soort van high worden, naar mij weten kunnen ze van de lucht die ze zuigen geen koliek krijgen de DA heeft ons toen verteld dat de lucht komt tot de plek (waar je zo'n band kan vastmaken zeg maar) en ze daarna weer uitademen.
Zorg ook voor voldoende afwisseling.

magicrover

Re: meer opties tegen luchtzuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:47

mijn vriendin heeft ook wat poedertjes etc geprobeerd, toch wel al 6 jaar lang en die is (ik weet het het klinkt raar) sinds een jaar begonnen met rennies. het schijnt dat stress etc zuur aanmaken in de maag en dat haar paard het daarom doet. de rennies 4 per dag geeft ze op de hand of door het voer (prakken). haar paard zuigt nu veel minder lucht. misschien een ideetje voor je: rennies voeren.

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:48

er is inderdaad een topic over,maar meer over het feit dat ze er geen koliek van kunnen krijgen etc.nu is bewezen dat de mijne er wel koliek van kreeg en ben ik dus benieuwd naar andere opties.
zn water en voerbak staan los in zn stal,hij doet het alleen op hout.ik ben bang dat hij,als ik het hout weghaal/afdek,hij op een stenen randje gaat beginnen,en dat wil ik voorkomen.ik heb maagcompusitum 4,5 maanden gebruikt,en hij verergerde ook niet.hij verergert alleen als het druk op stal is,als er iets in de weidegroep verandert of als hij pijn heeft.
normaliter kan een paard er geen koliek van krijgen nee,maar het komt weleens voor dus.
ik kan hem niet teveel laten werken omdat hij ook kissing spines heeft.

@loveblacky:welk boek is dat?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:50

Paardenziekten in woord en beeld, E.C. Straiton

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:54

timilon schreef:
er is inderdaad een topic over,maar meer over het feit dat ze er geen koliek van kunnen krijgen etc.nu is bewezen dat de mijne er wel koliek van kreeg en ben ik dus benieuwd naar andere opties.

Dat jouw paard luchtzuigt en toevallig koliek krijgt wil niet zeggen dat het 1 met het ander te maken heeft.

Die koliek kan een andere oorzaak hebben.

Ik zou zeggen lees de sticky die hierover is maar eens en de links die daarin gegeven worden: viewtopic.php?f=3&t=513308

ClooneyManon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:56

Quarterh0rse schreef:

waarom kun je een paard dat lucht zuigt beter geen kuilgras geven? Ook dat droge kuil niet?

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:58

mijn paard is volledig onderzocht,heeft regelmatig een opgeblazen buik als hij veel heeft staan luchtzuigen en nu dus koliek gehad.er is niets anders gebeurt,niwets anders gegeten,hij heeft alleen meer luchtgezogen.maar het gaat hier niet om de koliek.

@clooneymanon: ik denk omdat kuil erg zuur is...

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:00

ik ken de vragen al,heb die topics al vaker gelezen maar op mijn vraag is nooit antwoord geweest.
ik vraag dus naar andere opties voor een luchtzuigband,operatie.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:03

Operatie is verboden, ook dat staat in een van de topics te lezen.

En dat er niets verandert is in zijn voeding wil dat nog niet zeggen dat dat niet de oorzaak is.

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:06

maar nog steeds gaat het niet om het feit dat ie koliek heeft gehad,maar om het feit dat ie luchtzuigt en daarmee nog veel meer verpest oa zn rug.ik wil hem van het luchtzuigen afhelpen,of zodanig verminderen dat ik weer met hem aan het werk kan.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:07

Dat staat dus allemaal te lezen in de link die ik je net gegeven heb.

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:13

neen,dat staat er dus niet.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:15

Huisvesting, ander voer, etc, etc

Luchtzuigbanden halen de syptomen niet weg. Operatie mag niet (MI terecht). Dus wat er over blijft om eraan te doen is allemaal in de topics te lezen.

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:19

het kan toch niet dat een fanatieke luchtzuiger zonder aanwijsbare reden zomaar door kan blijven gaan?er moet toch meer zijn dan de reguliere oplossingen?een operatie mag wel op bepaalde klinieken maar de operatie werkt meestal niet.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:23

In Nederland mag de operatie in ieder geval niet.

En behalve dus de reguliere oplossingen is er niets anders. Mijn haf is nu gewoon een gelukkige zuiger. Staat 24/7 buiten in een groep en doet het prima. Ondanks dat er wel paaltjes zijn waar hij op kan zuigen doet hij het nauwelijks. Staat hij op stal dan zuigt hij veel meer.

Hij krijgt verder dus ook geen maagcompositum en krijgt net als de rest van de groep voordroog.

Misschien dat ik geluk heb en dat dit voor hem voldoende is. Maar daar kom je alleen achter door uitproberen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:36

ClooneyManon schreef:
Quarterh0rse schreef:

waarom kun je een paard dat lucht zuigt beter geen kuilgras geven? Ook dat droge kuil niet?

Droge kuil kan wel maar als je van dat zurige en zeer ruikende kuil heb liever niet aangezien dat zuur is en ze dus meer maagzuur aanmaken.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:39

ben je al eens bij een holistische dierenarts (Eric Laarakker bijvoorbeeld) geweest? Hij licht het hele paard door en kijkt dus ook naar voeding, hij is bijv ook anti-kuil omdat dat te zuur is voor paarden, zou hem eens bellen als ik jou was.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:43

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:09

Mijn paard was ook een diehard luchtzuiger.. als ie zn band niet om had deed ie het áltijd, op metalen strips, hout, voerbakken, drinkbakken etc. Alles wat ie maar vast kon pakken.
Had hem dus ook altijd een band om..
Ben een half jaar geleden van stal verhuisd en sindsdien heb ik hem nooit meer zien luchtzuigen, terwijl hij er hier alle mogelijkheid tot heeft. Bij mijn paard was het dus waarschijnlijk stress, hij deed het namelijk ook als hij de hele dag in het land had gestaan en als ik hem alleen even op stal zette om te poetsen.
Misschien is een andere manier van huisvesten of een andere box (waar het rustiger is) een oplossing?
Als hij over het algemeen lekkerder in zijn vel zit zal hij ook minder snel gaan luchtzuigen als er iets gebeurd, dan kan ie wat meer hebben.