ervaring met thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

ervaring met thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:21

Ik rijd nu 5 maanden op een paard, Catherina.
Het gaat erg goed, alleen heeft ze soms de neiging om haar hoofd de lucht in te brengen, waardoor ik het niet meer voor het zeggen heb. Ik rijd haar goed voorwaarts, dus daar ligt het niet aan.
Nu heb ik gehoord dat de thiedeman (als deze op de goede manier wordt gebruikt) 1 van de vriendelijkste hulpteugels is en inwerkt als het paard zijn hoofd te hoog brengt.
Het is niet zo dat ze het maar een paar keer doet, en ik meteen naar een hulpteugel wil grijpen. Ik probeer haar altijd meer voorwaarts te rijden. Maar helaas heeft dat niet altijd zin en blijft ze lekker koppig met haar hoofdje de lucht in lopen, omdat ze weet dat ik het dan niet meer het zeggen heb.

Nu is mijn vraag:
Wie heeft er wel eens gereden (of rijdt) met de thiedeman en hoe bevalt dat?

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:25

ik heb mijn pony een tijdje met thiedeman gereden omdat ik geen controle over hem had hij liep altijd met zijn neus in de lucht.. het helpt niet om je pony aan de teugel te laten lopen hij kan alleen zijn hoofd niet meer helemaal omhoog doen,

misslauie

Re: ervaring met thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:25

ik rijd met een thiedeman..
ik vind het idd de meest vriendelijke hulpteugel..
als je het goed doet hangt hij losjes,maar als het paard zn hoofd te hoog wil doen, kun je dat corrigeren..

ik vind het heel fijn, vooral omdat madam liever naar de lucht kijkt dan naar de grond..

ik ben het wel aan het afbouwen, k wil er strax zonder kunnen...
maja t is een verzorgpaardje.. ze is eigelijk voor zover ik weet altijd met thiedeman gereden.. das natuurlijk weer niet goed..
ik denk dat je het niet te lang moet doen, en vooral niet te vaak!!
je moet er ook nog zonder kunnen, want wil je misschien wedstrijden gaan rijden, dan mag je dat volgens mij niet eens met thiedeman..
ik mocht iig niet diploma rijden met thiedeman...

hoop dat je er wat aan hebt

groetjes laura

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:29

Een thiedemann is inderdaad vriendelijk, mits hij goed gebruikt wordt en als het paard zijn hoofd netjes op de juiste hoogte heeft, dat hij dan losjes hangt. Het is een erg fijne hulpteugel om mee te rijden.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:43

ik heb er mee gereden op een pony die ik een tijdje reed, het lekkere is dat je tijdens het rijden precies zelf kan bepalen hoe erg ie werkt, als jij je teugels loslaat is de thiedeman ook los, ik vond het heel fijn rijden

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:48

ik rijd meestal met thiedeman, wel in de langste stand, gewoon voor het écht omhoog gooien, verder doe ik het zelf.
het werkt perfect.

op 1 ding na, wat ik tegenkwam. een tijdje terug steigerde mijn paard een paar keer. en toen kwam het haakje wat normaal aan de teugel klikt vast in het bit. tot 2 keer toe
toen heb ik even zonder gereden.

nu rijd ik weer met. en het gaat weer goed!

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:48

ik rij ook af en toe met een theidemanteugel, het is een hele vriendelijke hulpteugel en je hebt er zelf geen last van, want je rijd maar met 1 teugel en hij werkt alleen in als je pony z'n hoofd omhoog doet. Gewoon proberen joh, dan merk je het beste of het werkt!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:51

ik heb wel een aantal keren gehad dat de klipjes die de doorhet bit doet en daan aan de ringetjes vast maakt, aan het bit schoten toen mijn paard schrok. verder een goed hulpmiddel.

Coby10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:25

Ik heb buiten altijd een Thiedemann teugel eraan. Het fijne is dat je er eigenlijk niets fout aan kunt doen. Als je de teugel lang hebt voelt je paard er helemaal niets van. Als je de teugels aanneemt en het paard blijft een beetje in normale aanleuning lopen in principe ook niet. Alleen als hij echt zijn kop eruit gooit werkt de teugel in. Ik vind dat het paard nog erg veel vrijheid heeft met zijn aanleuning, zelfs als je de teugel op het laatste haakje zet.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:29

goeie hulpteugel!
zeker een goede tussenweg om zelf (straks zonder hulpteugel) te leren om het paard aan de teugel te rijden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:30

Als mensen problemen hebben bij bv het buiten rijden adviseer ik eerst een thiedemann teugel te proberen. Het voordeel is dat je maar 1 teugel hebt, het bit niet scheper wordt, je de kop niet tussen de voorbenen trekt en dat hij makkelijk in gebruik is. Bovendie werkt hij vaak net wat fijner dan een martingal.

Het ergste vind ik als mensen een scherper bit gaan gebruiken, omdat hij buiten hard gaat..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:34

Ik heb er ook mee gereden op een paardje die ik een tijdje reed.

Ik vond het een hele vijne hulp-teugel! echt een super ding.. Hij is ook heel vriendenlijk etc. ((is allemaal al gezegt))

haha ik zeg ook: Gewoon een keer proberen, merk je het het beste.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:36

Vaak als mensen niet aan de teugel kunnen rijden, krijgt het paard verkeerde bespiering, waardoor het steeds moeiljk gaat worden.
Door die hulpteugel krijg je goede bespiering, waardoor het dus steeds makelijker wordt.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:39

Ik rijd als ik op buitenrit ga met mijn bijrijdpaarden met thiedeman omdat je meer controle hebt over de hoofdhouding.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:03

@ superwoman ... een thiedeman gebruik je niet voor het aan de teugel rijden hoor ...... Geloof dat je dan nogal dom bezig bent

Saantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:11

bedankt voor de reacties

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:14

Je had toch nog een teugel vast bij de Thiedemann ?
Zal wel aan mij liggen.

Ik bereed hier ook wel eens een paardje mee en ik moet zeggen dat ik het een erg fijne teugel vond, zoals de meeste al zeggen werkt ie niet constant in en kun je gemakkelijk even de boel 'losgooien' .

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:20

Ik vind een thiedemann ook perfect.
Bij mijn vorige paard gebruikt omdat ze haar hoofd in de lucht gooide en er keihard vandoor ging.
Nu ga ik hem weer gebruiken om de rug spieren t e trainen.
Want mijn paardje wil niet aan de teugel lopen en gooit dus ook zijn hoofd omhoog.
en heeft dus totaal geen rugspieren.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:33

Het volgende staat in 'Ruiters en rechters' van Ernest van Loon:

Citaat:

De Thiedemann-teugel

Deze teugel is een belangrijke verbetering op de slofteugel en geniet veel te weinig bekendheid. De thiedemann-teugel bestaat uit een soort halve slofteugel, die van het voortuig af door de trensringen aan de gewone teugel wordt bevestigd, waartoe op drie verschillende afstanden ringen aan de teugel zijn genaaid; hiermee kan de hulpteugel korter en langer worden ingesteld. het grote voordeel van deze hulpteugel is, dat hij door het paard zelf en niet door de ruiterhand wordt ingeschakeld, zodra het paard het hoofd omhoog brengt en zich zelf uitschakelt als het paard hals en hoofd in de goede richting brengt. Deze teugel is dan ook zelfs in een minder kundige ruiterhand vrij onschuldig en in zijn corrigerende werking zeer effectief.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:38

Ik rij ook met thieddeman. Hij heeft uitspattingen, en dan gooit ie zn hoofd in de lucht, en dan heb ik 'm kwijt. Eerst geprobeerd zonder,maar niks hielp, en met thieddeman, is dit toch minder geworden.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:06

Heb er vroeger wel eens mee gereden en we hebben enkele manegepaarden met thiedemann lopen. Goede werking en als het paard niet meewerkt, hangt de thiedemann los, dus heeft deze geen werking

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:34

Het heerlijke van de thiedeman is, wanneer het paard goed loopt, is er ook geen druk.En je kan hem aanpassen naar mate het beter gaat.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:37

Als je de thiedman gebruikt om het paard naar benee te rijden doe je toch iets niet goed