Wie heeft ervaring met een ezel als gezelschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Wie heeft ervaring met een ezel als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:38

Mijn merrie staat momenteel alleen bij mij thuis. Ik heb ruimte genoeg voor een maatje. Nu was ik op zoek naar een leuk goedkoop shet merrietje oid. Maar toen viel mijn oog op een site van ezel liefhebbers.

Het lijkt me erg leuk om een ezeltje erbij te hebben. Heb al info gezocht over verzorging e.d. op internet. Ik niet zo heel veel vinden over mensen die een ezel bij hun paard hebben. Ik heb gelezen dat dit erg goed samen kon.

Wie heeft een ezeltje bij zijn paard en wil mij hier iets meer over vertellen? Groetjes Wreckh

ps Ik hoop dat dit hier goed staat? Anders hoor ik het wel.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:56

Er wordt wel eens gezegd dat paarden en ezels beter niet samen op de wei kunnen i.v.m. wormbesmetting, zoals longworm. Als je goed ent, hoeft dat echter zeker geen belemmering te vormen. Dit staat op de site van Stichting de Ezelshoeve:

Citaat:
Bakerpraatje: ezels en paarden kunnen niet bij elkaar staan in verband met de levensbedreigende wormbesmetting. Dit is zeker niet waar, aangezien ook ezels al vele jaren standaard ingeënt tegen de longworm. Dus paard en ezel kunnen probleemloos bij elkaar in de wei staan, mits paard en ezel ingeënt zijn.

http://www.ezelshoeve.nl/?id=ezel

Dat ze 'standaard ingeënt worden' lijkt me sterk, dat is altijd nog de verantwoordelijkheid van de eigenaar . Maar de strekking lijkt me duidelijk: technisch gezien hoeft het geen probleem te zijn.

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen, aangezien ik de ervaring heb dat paarden en ezels elkaar soms maar vreemde wezens vinden.

Overigens verplaats ik je topic ff naar VMR, daar staat het beter dan op AM.

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 11:58

Ja, dit had ik ook gehoord, maar heb idd hetzelfde gelezen als jou op die site. Mijn vorige paard was schijtsbenauwd voor ezels. Gelukkig is dit paardje niet zo schijterig aangelegd.hihi

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:01

ik heb vroeger een shetmerrie verzorgt (heul lang geleden) en die stond samen met een ezelruin. Dat ging prima, ze hadden goed gezelschap aan elkaar en zijn, voor zover ik weet, nog steeds samen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:08

ja ik heb een ezel als weidemaatje, af en toe borstelen en de hoefjes laten doen. ze wordt netjes ontwormd en geent en absoluut geen trammelant. in de winter staat ze wel bij errug slecht weer op stal. ze eet met de paarden mee, ze heeft het denk ik wel reuze naar de zin. ze heeft een halstertje om en heeft geleerd om netjes mee te lopen. ik heb wel eens een poging gedaan om haar de longeren, maar dat is bij een aantal pogingen gebleven, hihi. wat wil je nog meer weten?

dimma

Re: Wie heeft ervaring met een ezel als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:51

Onze shet heeft een tijd met een ezel gelopen.
dit ging harstikke goed samen.
Leuk spelen en samen eten.
Idd wel goed je inentingen bijhouden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:03

Er is ergens een stichting waar je een ezel kan 'adopteren'. Niet echt adopteren, hij komt dan bij jou thuis te staan en is het gewoon jou ezel, maar officieel blijft hij eigendom van de stichting. Hij wordt dan eens in de zoveel tijd gecontroleerd of hij gezond is enzo en als je hem weg wilt doen zoeken ze iemand anders voor hem.
Ik weet niet de naam hiervan, maar dat kan vast iemand anders vertellen.
Ik ken wel iemand die twee van zulke ezels heeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:20

Wij hebben 1 ezel samen op dit moment met 2 pony's (zaterdag of zondag komen de andere 2 paarden er ook me te staan )
Dit gaat erg goed, wij enten (nog) niet maar wij ontwormen met pasta's die ook ontwormen tegen longworm.

Ze hebben veel plezier met elkaar, het shetveulen dekt dat de ezellin de moeder is en dat denkt de ezellin ook

Waar je goed op moet letten is, dat ezels een vervelende niet waterdichte vacht hebben, dus niet goed tegen regen kunnen (en er ook niet van houden). Dus het meest fijne is een inloopstal.

Maar paarden en ezels zijn goede maatjes.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:24

We hebben ook een ezel op stal die samen met een tinker en een shet op de wei staan. Echt een lollig gezicht die shet en ezel. Ze dagen elkaar enorm uit en zijn altijd aan het stoeien als het er soms erg ruw aan toe gaat haalt de tinker ze uit elkaar. En twee tellen later zijn ze weer bezig (beide 18 jaar oud)

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:25

Karin schreef:
Er wordt wel eens gezegd dat paarden en ezels beter niet samen op de wei kunnen i.v.m. wormbesmetting, zoals longworm.

Dat heb ik ook gehoord. Dat een ezel er wel dragen van kan zijn, maar hier geen last van heeft, en dat een paard er dood van kan gaan...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:38

Alleen als je niet goed ontwormt heb je kans op besmetting. Maar zonder ezel heb je ook kans op besmetting, welliswaar door andere wormen, maar ontwormen moet je toch, met of zonder ezel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:39

Als je karins bericht nou goed leest

En mag ik vragen hoe er muildieren/ezels ontstaan zijn? Aan @toke dan.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:14

Toke schreef:
Karin schreef:
Er wordt wel eens gezegd dat paarden en ezels beter niet samen op de wei kunnen i.v.m. wormbesmetting, zoals longworm.

Dat heb ik ook gehoord. Dat een ezel er wel dragen van kan zijn, maar hier geen last van heeft, en dat een paard er dood van kan gaan...

Nu trek je mijn reactie uit zijn verband en zo ontstaan misverstanden.

Even verder lezen.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:52

Hier een late reactie maar misschien toch een bijdrage:

Lenneke: Ik denk dat jij de Ezelsocieteit bedoeld. Een opvang voor verwaarloosde, zieke, mishandelde, oude.....ezels.

Ezels en paarden kunnen prima samen op de weide. Wel heeft dit natuurlijk voorwaarde:
1. Ontworm je ezel en paard regelamtig. Voor de ezel geld met werkzame stof ivermectine. ( voor paard weet ik dat niet)
2. Een goede hygiene in de wei. Het beste is dagelijks mest verwijderen

Mijn muildieren hebben een tijd tussen de paarden gestaan en dat heeft nooit een probleem opgeleverd. Bij de ezelopvang heeft een tijd een paard tussen een aantal ezels gestaan....ook geen problemen!

Dus ontworm je dieren regelmatig en je pony kan een heel leuk maatje hebben aan een ezel!