Hoe de conditie van je paard/pony opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loes_Joery

Hoe de conditie van je paard/pony opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 07:58

Hoi,
Mijn pony heeft niet een hele slechte conditie maar ik zou hem toch nog wat beter willen maken! Ik heb al een tip van iemand gehad: om 2 minuten te galopperen en dan 1 minuut stappen en dat dan herhalen. Als het dan goed gaat er 3 minuten van maken en 1 minuut stappen. Galoptraining ben ik nu dus al een beetje mee bezig!
Maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen!
Alvast Bedankt!
Liefs

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:00

ik moest juist lange stukken doordraven ipv steeds gaan stappen en dan dat draven steeds langer maken

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:00

Ik wil de concitie van mijn shetje ook opbouwen, maar ik weet eigelijk ook niet zo goed...
Ik ga er ook altijd wel mee wandelen en dan stap draf en galop en longeren doe ik ook nog wel eens maar dat kan ze niet zo goed (ben ik nog aan het leren)
Maar ik ga denk ik die galoptraining ook is proberen..

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 08:06

@ desty: Ok, dat is ook wel een goede! Dank je !
@ Lientjee: Hahaha ok ! Succes ermee alvast !

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:23

Niemand meer iets?!
Ben wel benieuwd hoe andere dit doen!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:42

Mijn vzpaard had ook geen conditie maar hij mocht niet in de bak,was te zwaar.Dus wat deed ik?Ik ging wandelen
Eerst draf,daarna galop,eerst liep het schuim van hem af en daarna was het echt super!

Dus ik zou zeggen:ga wandelen en probeer op een speelse manier de conditie op te bouwen(Ik ben er heel de zomer mee bezig geweest)

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:30

Eerst goed instappen dan draven en dan uitstappen en dat draven steeds wat langer volhouden, de ene dag 10 min draven, dag erna rondje extra en na een week bijv 5 min extra.. en dat zo opbouwen, dan kom je er vanzelf

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 08:28

Allebei bedankt !

monsera

Re: Hoe de conditie van je paard/pony opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:02

Op zich kan de interval training{ 2 miuten galop 1 minuut stappen en dit een aantal keren herhalen}wel heel goed werken maar ik zou daar niet gelijk mee beginnen.Ik denk dat ieder voor zich moet bekijken hoe de conditie van het paard nu is.Is er echt helemaal geen conditie dus het paard heeft of stil gestaan of is maar gewend om 2 keer per week een beetje te bewegen bv dan vind ik deze training veel en veel te zwaar.Als je paard niets gewend is zou ik heel veel met het paard gaan lopen/wandelen.Dirt is het mooiste als je dit buiten kunt doen.Je kunt naast het paard lopen maar er ook op gaan zitten.Als je dit een tijdje hebt volgehouden zou ik ook wat stukjes gaan draven.En dan steeds een stukje langer draven.Uiteindelijk kun je ook de galop mee nemen.Je moet wel rekenen dat je zo een paar weken mss wel maanden bezig bent om je paard op de juiste manier meer conditie te geven.

Is je paard nu wel meer door getraind dus je rijd hem iedere dag of ten minste 5 keer in de week zou ik de interval training wel eens gaan mee nemen.Ik zou dit niet iedere dag doen maar af en toe eens.Ik ben van meening dat je altijd rustig aan moet beginnen en niets moet overhaasten.Je paard moet niet overbelast raken of spierpijn krijgen.Denk daarom ook goed aan het uitstappen na de tijd neem hier echt de tijd voor.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:05

rustig opbouwen, je gaat geen intensieve galoptraining doen met een paard met een slechte conditie! Ik weet niet wat voor pony het is, je zou eigenlijk wat meer informatie moeten geven over maat, leeftijd, wat heeft ie gelopen, hoe 'slecht' is zijn conditie nu?

Als je pony verkeersmak is, ga dan lekker het bos in. Op lange rechte paden kun je meer tempo maken en houd je pony het langer vol, het is ook een stuk leuker door de afwisseling.
Probeer zelf aan te voelen wat er kan en wat niet, begin met veel stap en kleine stukjes draf. Je merkt vanzelf als je zo'n 2 a 3 keer per week traint dat de conditie verbetert. Als het erg goed gaat kun je stukjes galop meepakken, en de drafstukken ook opbouwen. Als je er de tijd voor neemt is de kans dat hij gezond en blessurevrij blijft veel groter, haast kan je pony alleen maar overbelasten.

Als je meer over specifieke conditietraining wil weten zoek dan via google een paar endurance-sites op. Daar staat geregeld informatie over conditie training en opbouw op een verantwoorde manier.

(conditie van longen en hart gaan redelijk snel, maar houd er rekening mee dat pezen en spieren het ook allemaal bij moeten kunnen houden )

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:13

Ik heb ergens een site gevonden waar je in een week of 12 je conditie van je paard kon opbouwen. Kan hem ff niet meer vinden, maar heb de training wel op mn pc opgeslagen. Het is een training die ze gebruiken om je paard te trainen als je endurance wil rijden. Als je hem wil hebben, dan kan ik hem wel ff naar je toe sturen.

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:15

@ monsera: Dank je wel ! Ik rij Joery 5 à 6 keer in de week dus de interval training zou wel kunnen ja !
@ chaai: Dank je wel ! Wat ik hiernet tegen monsera net al zei is dat ik Joery 5 à 6 keer in de week rijd. Zijn conditie is niet slecht! Maar ik wil graag weten hoe ik zijn conditie nog beter kan maken ! Voor informatie over Joery kun je in mijn profiel kijken !
@ foetsie: Ok, ja als je hem zou willen sturen zou ik wel leuk vinden ! Want voor endurance is in der daad goede conditie nodig en ik wil met Joery aan het einde van het zomerseizoen namelijk een terreinrit of een cross mee rijden ! Vandaar dat ik zijn conditie al wil gaan verbeteren !

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:50

Na even zoeken heb ik de site terug gevonden.
Dit is een trainingsschema van 13 weken voor mensen die nog nooit meegedaan hebben aan een recreatierit of endurancewedstrijd en zeker willen weten dat hun paard fit genoeg is om de rit zonder problemen uit te lopen.
Hier staat nog meer info.
Hij staat er onder trainings schema.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
http://www.peelrand.tk/

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:26

steeds langer rijden en veel stappen ! in het bos ofzo

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:11

@ foetsie: Ok bedankt !
@ shana_J: Dank je ! Is op zich ook wel een goed idee!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:54

ik denk dat je bijv. eerst 10 min moet draven ( een tempo ) en dan ong. 5/7 min stappen. en dan weer gaan draven ( en dat steeds verder uitbouwen ) maar je meot altijd wel weer lang gaan stappen als je dat stuk gedraaft hebt

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:56

Ok dank je !

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:45

Gewoon steeds iets langer rijden. en dan stoppen bij het punt dat jij lang genoeg vind. en dat bijvoorbeeld 6 keer per week rijden. dan krijgt ze de conditie die jij wil. bij het ene paard gaat dat sneller als bij het andere.

Loes_Joery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:26

Ok dank je !