HIT aktiefstallen..wat is jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

HIT aktiefstallen..wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:33

Ik ben bezig met een cursus Paarden Houden en daar hadden we het op een gegeven moment over HIT aktief stallen.

Ik vind dit zelf een hele goed oplossing...als ik het zou kunnen betalen zou ik het zelf ook willen toepassen. Ik hoop binnen afzienbare tijd weer aan het paard te gaan en is mijn doel om het zoveel mogelijk op dezelfde manier te doen.
Niet dat mensen die hun paarden op stal hebben staan het niet goed doen...dat is natuurlijk voor ieder voorzich!!

HIT aktief stallen zorgen ervoor dat de paarden continu in beweging zijn , gedurende de gehele dag kleine beetje voeding krijgen, met soortgenoten staan en heel veel frisse lucht krijgen...dit zijn allemaal dingen waar elk paard veel behoefte aan heeft.

Ben benieuwd wat jullie mening hierover is!

loesje688

Re: HIT aktiefstallen..wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:56

Ik moet zeggen dat ik het heel natuurlijk vind voor je paard, zeker als je er een groepshuisvesting van maakt met een voermachine erin. Er is goed overnagedacht ook, ik heb me er toevallig in verdiept voor school (Ik doe een opleiding dier- en veehouderij aan de HAS) en er zitten ook wel dingen in die logisch zijn voor je paard, bijvoorbeeld dat je de drinkbak helemaal aan de andere kant van de wei moet maken zodat de paarden een eind moeten lopen en actief blijven. Nadeel is wel dat het ontzettend duur is, met name de matten die in de (loop)stal en uitloop moeten komen.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:59

Opzich vind ik het een goed idee, natuurlijk is het fijn om je paar dzo dicht mogelijk bij zijn natuurlijk instincten te laten leven.
Maar een chip inbrengen vanwege de voermachine vind ik dan weer verre van natuurlijk dus daar vind ik van dat er andere mogelijkheden zijn die beter gebruikt kunnen worden.
Echter is mijn ervaring dat het gedomesticeerde paard ook al heel blij is met dagelijks weidegang/paddock, loopstalletje of ruim opgestrooide box

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:03

En een chip omdat we op wedstrijd willen is wel natuurlijk dan???

Je hebt ook voermachines waarvoor ze een soort halsband ommoeten, daar zit een klein kastje met een chip aan vast.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:04

is in mijn ogen erg goed voor een paard. de natuur wordt hierbij goed nagebootst. de hele dag kleine afstanden afleggen en kleine hoeveelheden voer verspreid over de dag. ik houd er helemaal niet van een paard 24 uur per dag op stal te hebben staan, maar dit is persoonlijk natuurlijk. (niet dat iemand zich aangevallen voelt!)
een chip moeten ze toch al hebben met verkoop of wedstrijden ed, dus die nemen we dan maar voor lief

klinkt super in mijn oren!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:07

loesje688 schreef:
En een chip omdat we op wedstrijd willen is wel natuurlijk dan???

Je hebt ook voermachines waarvoor ze een soort halsband ommoeten, daar zit een klein kastje met een chip aan vast.

Nope, maar op wedstrijden wordt niet gezegd dat we zo dicht mogelijk bij de natuur willen staan, op een HIT-stal wel

Klopt, die halsbanden doel ik ook op, echter waren daar allerlei argumenten tegen waardoor toch die chip meer naar voren kwam

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:09

Ik zie het probleem niet zo van die halsbanden eigenlijk... Oke, het ziet er misschien niet zo vriendelijk uit (geeft een beetje een koeienidee) maar goed, als ze er geen last van hebben, wat is het probleem?

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:18

Ik heb geen plaatje kunnen vinden van zo'n band maar wel een gewone band:

Afbeelding

Het lijkt hier een beetje op alleen zitten er dan geen ringen aan maar nog wel een chip.

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 00:47

als ik het zou kunnen bekostigen zou ik denk ik wel voor een chip gaan....kijk helemal terug naar de natuur kan niet als een gedomestiseerd paard wil ...en dan heb ik ook nog voor mezelf het idee dat ze met een band achter dingen kunnen blijven hangen ...en met een chip hebben ze er even last van maar daarna niet meer..

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:17

De enige twee stallen in Nederland die nu nog met die systeem werken liggen naast de stal waar mijn paardje staat. Als ik zo zie hoe de paarden er daar bij lopen, super!!
Ze leven gewoon in natuurlijk kuddeverband, alleen dan wel in een sorot kunstmatige omgeving .

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:24

nooit gehoord van HIT aktiefstallen
klinkt wel interessant en paardvriendelijk
een halsband lijkt mij wel erg gevaarlijk..kunnen ze ergens aan vast blijven haken...
een chip vind ik helemaal geen alternatief ..ik zou trouwens om geen enkele reden mijn paarden chippen
dat is ook helemaal niet verplicht..zelfs niet bij wedstrijden
een zendertje met een loodje in de manen vast knijpen is misschien wel een redelijk alternatief
al kunnen ze het loodje beter niet verliezen.. anders krijgen ze geen eten
is er een site van dit systeem?
ben eigenlijk wel benieuwd

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:17

hier is de site!

www.aktiefstal.nl

er staat veel in het duits maar de plaatjes spreken voor zich...en je komt er best wel goed uit ...en ik ben absoluut geen ster in het duits!!

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:21

Volgens mij moeten vanaf 1-1 2006 alle paarden gechipt en een paspoort hebben.

Citaat:
VANAF 01-01-2006:

- alle paarden die in Nederland gehouden en vervoerd worden moeten een paspoort en een chip hebben.

dit geldt ook voor paarden en ponies die recreatief worden gehouden (niet ingeschreven stamboek of sportorganisatie)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:27

Heeeej! Ik was toevallig vorige week nog op zoek naar deze informatie! Ik kon me nog herinneren dat vorig jaar een manege in het nieuws was met zo'n aparte manier van een manege runnen. Ik vind het echt een super idee en tja, het zal wel een dure aanpassing zijn, maar vanuit een paard gezien is dit toch wel een heerlijke manier van je dag doorkomen...en waarom zijn die matten zo nodig? Ik kan me voorstellen dat je modderpoelen ook wel door een andere grondbedekking kan voorkomen, of niet?

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:40

even gepikt van de brochure...staat het toch wel het duidelijkst!

* betere gezondheid van de paarden door optimale bodemcondities
*geringere gewrichts belasting door schokdempende werking
* vormgeving en sterkte speciaal ontwikkeld voor paardenhoeven
*moddervrije bodem verhoogt aktiviteit en beweging
* bevordert spelen en rollen
*vergemakkelijkt het schoonhouden
*garandeert afvoer van regenwater
*permanente scheiding van toplaag en onderlaag
*met een drainage doek zonder onderbouw mogelijk
*geen bodem verdichting
*eenvoudig en snel te leggen
*blijvend elastische voegen en ribben gegarandeerd vormbehoud bij temp. verschommelingen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:29

Het systeem spreekt me zeker aan, maar ik weet niet in hoeverre dit al jaren uitgetest is.
Een bodem die niet dicht slaat lijkt Utopie, maar de tijd zal het leren.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:50

Ik ben voor mijn studie ook wezen kijken bij een van die bedrijven die een aktief stal heeft. op zich vind ik het een mooi systeem. de paarden lopen lekker bij elkaar en staan buiten.

Wat ik me wel af vraag, is wat de echte toegevoegde waarde is van het voersysteem. Ik ken namelijk een andere stal waar ze al langer een groep paarden in een loopstal en uitloop hebben. Maar daar werd gewoon gevoerd. De paarden konden daar ook altijd wat eten van het ruwvoer.
Het is niet dat ik tegen die voerautomaten ben, maar ze zijn niet goedkoop, vandaar dat ik me dit af vraag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:11

De hele nederlandse koeienstapel loopt met halsbanden dus dat gevaarlijke valt reuze mee.
Het lijkt mij ook een mooi systeem, maar persoonlijk voor mezelf zou ik er geen krachtvoerautomaat in hoeven, mijn paarden krijgen toch al niet veel krachtvoer.
Probleem met het ruwvoer lijkt mij: ik heb een twenter en een 4 jarige die allebei snel dik worden, en een 20 jarige merrie die niet genoeg kan eten. Dit is dus moeilijk in zo'n groepshuisvesting.
Positief vind ik de beweging, het verstrekken van stro naast hooi/kuil. Wat ik me wel afvraag is of deze paarden ook nog gewoon het weiland in gaan, daar zijn mijn paarden toch het meest happy. Dure matten ten spijt, maar niets ligt zo lekker als het gras, rolt zo lekker als modder en voor gras laten die van mij zelfs brok staan.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:12

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 22-03-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:19

Niet iedereen heeft voor zijn paarden een weiland ter beschikking, dus staan ze als ze geluk hebben overdag in een paddock en 's avonds op stal.
Voor dit soort paarden is het dus wel degelijk een vooruitgang.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:22

Complete onzin is nogal kortzichtig van je. Het is een aktief stal waar de paarden veel meer bewegen dan in een prut weiland met schuilstal, verschillende bodems en ruwvoer. Heb jij de hele winter door genoeg gras?

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:31

complete onzin...vind ik nog kort door de bocht...

ze zitten niet opgesloten met het voer..ze kunnen in en uitlopen..
aan de voerzijde waar het ze eten ...kunnen ze aan beide kanten weglopen

Citaat:
Niet iedereen heeft voor zijn paarden een weiland ter beschikking, dus staan ze als ze geluk hebben overdag in een paddock en 's avonds op stal.
Voor dit soort paarden is het dus wel degelijk een vooruitgang.

helemaal mee eens!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:39

Ik heb de site van die hitactief stal bekeken en wat is mis is de weidegang voor de paarden, dat lijkt me toch het meest natuurlijke voor paarden, dat ze ook gras kunnen eten. Verder vind ik het onzin om van die matten in de stal te leggen. Het komt op mij over als:"we willen de paarden zo natuurlijk mogelijk huisvesten maar leggen wel matten in de stal anders moeten we zoveel uitmesten en kost het zoveel strooisel.."
Verder kan een paard niet genoeg ruwvoer eten, waarom niet de hele dag ruwvoer verstrekken, waarom moet dat in kleine porties gegeven worden?

Mijn paard staat sinds 3 weken bij een stal waar de paarden in een loopstal gehouden worden. Overdag gaat de groep naar buiten in de wei, en dat is een flink weiland, ben ongeveer 10 - 15 minuten bezig mijn paard uit de wei te halen als hij achterin staat... 's avonds komen de paarden naar binnen en staan dan nog in de groep. Overal ligt goede kwaliteit hooi zodat alle paarden zoveel kunnen eten als ze willen. De bodem is voor een deel beton en er ligt stro. In de stal staan schotten zodat paarden zich af kunnen zonderen als ze daar behoefte aan hebben en dat doen ze ook regelmatig. Het krachtvoer wordt verdeeld over 2 porties per dag, veel krijgen ze niet, is niet nodig als de paarden voldoende goede kwaliteit hooi kunnen eten.

Sinds mijn paard daar staat heeft hij trouwens geen problemen meer met zijn spijsvertering, hij had vaak wat last van vocht wat uit zijn darmen kwam lopen terwijl zijn mest wel goed was, dat is nu weg.

Het idee van een hitactiefstal is wel goed, ik denk dat het voor veel paarden een hele vooruitgang is als ze zo gehouden zouden worden en ik zie nog wat verbeterpunten...

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:02

Citaat:
Verder kan een paard niet genoeg ruwvoer eten, waarom niet de hele dag ruwvoer verstrekken, waarom moet dat in kleine porties gegeven worden?

Kleine porties..omdat een paard maar een kleine maag heeft...dezelfde grote als die van een duitse dog. Gezien het paard van nature een vluchtdier is moet de maag niet te vol zijn om te kunnen vluchten. Vandaar dat paarden de gehele dag kleine beetje voer moeten krijgen...genoeg om te kunnen vluchten maar weinig genoeg om niet een te volle maag te krijgen.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:05

Daar staat nu een heel stuk van in de mensport!