Voervraagje voor 4-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Voervraagje voor 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:05

Ik zit te dubben op hoeveel voer ik mijn paard moet laten staan. Ik heb een 4-jarige kwpn-er, hij is dus nog in de groei. Hij had van de zomer al een grasbuikje, en die is hij nooit helemaal kwijt geraakt, maar ik heb sinds een paar weken het idee dat hij nog wat dikker aan het worden is... het is dat het een ruin is want bij een merrie zou je aan drachtigheid denken

Ik rij hem 3 x per week, soms 1x per week aan de longeerlijn, maar de overige 3/4 dagen is hij vrij: wandelen en los. Hij staat in de wintermaanden op stal, maar ik zorg er wel voor dat hij genoeg de box uit komt. Hij staat op stro, en hij knabbelt daar graag van. 's morgens en 's avonds krijgt hij kuilgras.

Hij stond op 3x daags op 1/2 bix / 1/4 haver, maar daar vond ik hem wat lauw op (ook wellicht in combi met een virusje). Daarna heb ik hem op 3/4 bix, 1/4 haver gezet. Toen vond ik hem al heel gauw duidelijk dikker worden, terwijl dat het enige was dat in zijn voer was veranderd. Sinds het begin van de week heb ik hem maar op 1/2 bix / 1/2 haver gezet...

Daarnaast krijgt hij al sinds het begin van winterseizoen 1x per dag peen van me, en een schep stimix granenmix in een voerbal (daar zitten weinig eiwitten in, en is puur voor de bezigheid). Oh ja, wormenkuren krijgt hij gewoon altijd netjes, dus daar kan het niet aan liggen!

Hij zit nu ontzettend goed in zijn vel, maar sinds de laatste voer wijziging is hij wel wat heftiger, vind ik opzich niet zo erg want hij is opzich nog heel goed hanteerbaar. Alleen met het rijden is er nog wat meer geduld nodig om het ontspannen aan het lopen te krijgen Mijn instructrice vind alleen dat die dikke buik niet aan de hoeveelheid bix kan liggen, en vind 1/2 bix te weinig voor hem. Zij gooit het probleem op het kuilgras en de hoeveelheid stro die hij op vreet. Of ik het haver er wel of niet af moet halen, daar hoor ik ook uiteenlopende verhalen over.

Wat adviseren jullie?!

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:30

Ik kan je alleen vertellen wat mijn bijna 4 jarige krijgt. 1,55 m.
's morgens en 's avonds een halve kilo, muesli met granenmix. Dus 1 kg. per dag. Daarbij krijgt hij ook nog knoflook en lijnzaadolie en soms wat appels en worteltjes. Hij krijgt ook 2 x per dag hooi en kuilgras.

Ik zou in iedergeval zorgen dat hij genoeg hooi heeft zodat hij niet van het stroo hoeft te gaan eten.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:38

het schijnt... heb ik van horen zeggen dat het aantal "calorieen" anders is bij ouder en jonger hooi en kuilgras. Misschien ouder hooi voeren? (in ieder geval wel even navragen want ik weet het dus niet 100% zeker)

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:39

hoe doe jij dat in een voetbal? wel leuke tip!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:21

Een voerbal die heb ik bij de paardendrogist gekocht. Daar doe je dus voer in en elke keer als het paard de bal rond rolt komt er een kleine hoeveelheid voer uit als beloning, dus vooral leuk om ze bezig te houden. Heeft ff geduurd voordat het kwartje viel, maar nu is het net alsof je naar een tenniswedstrijd kijkt: die bal wordt in een vast ritme links rechts geduwd terwijl hij steeds z'n beloning naar binnen werkt

Het probleem zit hem ook in dat kuil... ik sta op een manege dus qua type hooi heb ik weinig te kiezen. Ik zou zelf ook liever zien dat hij meer hooi kreeg maar dan wat ouder. Nu is het dus kuil dat vrij eiwitrijk is. Hij krijgt daar 2x per dag een plakje van die hij zo op heeft, en dan begint hij aan z'n stro. Maar meer kan weer niet want dan staan ze met dikke benen op stal...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:12

Ja idd eitwikrijk kuil kan niet teveel (die van mij krijgen diarree).
hmmm lastig hoor, ook met het stro eten... is niet echt risicoloos. het is inderdaad lastig als ze op een manege staan, je kunt moeilijk het zelf inkopen..
Ik ga eens kijken voor de voerbal!!! Super!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:57

Ik zou hem op een ander strooisel zetten,neem bv vlas en dan hooi.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:16

ik zou gewoon het kuilgras minderen, of overgaan op hooi, en kijken of de buik dan minder gaat worden, zo niet, ligt het dus niet daaraan....met hooi heeft ie ook wat meer te doen, kuilgras is zo fijn meestal dta ze het zo weg hebben, en zonder dta je het zelf vaak dooor hebt, geef je ze veelste veel ervan.

anders kan je ook natuurlijk een ander soort bix gaan geven, geef bijv. een prestatiebrok, zodat je maar een minimaal hoeft te geven ervan, en dan kan je het haver waarscheinlijk ook laten... of een eiwitarme bix ofzo.

als je paardje zo druk en gespannen wordt van die haver, zou ik dat zeker laten, wat was eigenlijk de reden dat je hem haver bent gaan voeren?

als de reden dus was , voor wat meer energie ofzo, kan je dus beter op een brok overgaan met meer energie erin, en dan je haver laten staan....

als je het wat simpeler houdt met voer, kan je het ook beter afstemmen op je paard.

en ik denk dat je dat met die voerbal wel moet houden, gaat toch een beetje zijn verveling tegen, en zal die toch minder stro eten dan zonder die bal...

AnoukShel

Re: Voervraagje voor 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:37

Als je op een manege staat kan je niet zomaar overgaan op ander soort brok, en als hun altijd kuil voeren, kan je ook niet zomaar zeggen ik wil hooi.

Ik zou je paard lekker op 3/4 biks zetten en dan 2x per dag kuil.
En savonds gewoon het gebruikelijke wat je altijd geeft.

En dan 1 dag extra in het werk zetten. Dus dan 3 dagen rijden, en 1 dag in de week aan de longeerlijn.

Die van mij werd ook steeds dikker, en toen ik haar wat meer in het werk zetten werd ze weer te mager. Die staat nu op 3x daags 1 biks, en 2 keer kuil per dag. En dan rij ik ook wel minstens 5 dagen in de week.
En ze ziet er nu super uit.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:42

Anouk, je was me voor Aanpassingen in type hooi en bix is inderdaad geen optie.

Ik was haver gaan bijvoeren omdat hij wat lauw werd (terwijl ik maar 3x per week met hem rij). Inmiddels is dat wel over, hij is nu lekker fit, maar niet té heftig. Daar komt bij dat ik vaak hoor dat er in haver toch ijzer zit en dat het zuiverend is voor het lichaam, dus dan geef ik hem dat er liever wat bij.

Ik vrees dat ik voorlopig weinig kan veranderen aan zijn buikje, ik hou het er maar op dat hij door zijn leeftijd wat buikig is Volgende maand gaat hij 24/7 de wei op dus dan zie ik wel weer. Ik rij hem nu soms een 4e dagje (een extra buitenritje) of een keer aan de longeerlijn. Ik heb nu zijn voer alsvolgt aangepast:

O: 1/2 bix 1/4 haver
M: 3/4 bix
A: 1/2 bix 1/4 haver.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:43

Ja een Nette Verandering!!!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:37

Mijn 4 jarige krijg twee 1.5 schepsportbrok, hooi, peen en zemelen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:53

Ik denk dat je al heel redelijk voert.Ik zou niet meer gaan minderen.2 keer per dag kuil moet hij gewoon hebben om zijn darmen gevuld te houden.Hij vult het zelf nog aan met stro maar ik denk dan altijd maar dat ze dat ook nodig hebben.Ik denk dat iets meer beweging het beste gaat werken maar omdat hij nog maar 4 is is dat ook weer wat lastig.Je kan het wel een beetje gaan uit bouwen maar dat doe je al door die keer dat je gaat longeren.Ik zou het nu gewoon weer even aan kijken.