Ik rij hem 3 x per week, soms 1x per week aan de longeerlijn, maar de overige 3/4 dagen is hij vrij: wandelen en los. Hij staat in de wintermaanden op stal, maar ik zorg er wel voor dat hij genoeg de box uit komt. Hij staat op stro, en hij knabbelt daar graag van. 's morgens en 's avonds krijgt hij kuilgras.
Hij stond op 3x daags op 1/2 bix / 1/4 haver, maar daar vond ik hem wat lauw op (ook wellicht in combi met een virusje). Daarna heb ik hem op 3/4 bix, 1/4 haver gezet. Toen vond ik hem al heel gauw duidelijk dikker worden, terwijl dat het enige was dat in zijn voer was veranderd. Sinds het begin van de week heb ik hem maar op 1/2 bix / 1/2 haver gezet...
Daarnaast krijgt hij al sinds het begin van winterseizoen 1x per dag peen van me, en een schep stimix granenmix in een voerbal (daar zitten weinig eiwitten in, en is puur voor de bezigheid). Oh ja, wormenkuren krijgt hij gewoon altijd netjes, dus daar kan het niet aan liggen!
Hij zit nu ontzettend goed in zijn vel, maar sinds de laatste voer wijziging is hij wel wat heftiger, vind ik opzich niet zo erg want hij is opzich nog heel goed hanteerbaar. Alleen met het rijden is er nog wat meer geduld nodig om het ontspannen aan het lopen te krijgen
Mijn instructrice vind alleen dat die dikke buik niet aan de hoeveelheid bix kan liggen, en vind 1/2 bix te weinig voor hem. Zij gooit het probleem op het kuilgras en de hoeveelheid stro die hij op vreet. Of ik het haver er wel of niet af moet halen, daar hoor ik ook uiteenlopende verhalen over.Wat adviseren jullie?!
die heb ik bij de paardendrogist gekocht. Daar doe je dus voer in en elke keer als het paard de bal rond rolt komt er een kleine hoeveelheid voer uit als beloning, dus vooral leuk om ze bezig te houden. Heeft ff geduurd voordat het kwartje viel, maar nu is het net alsof je naar een tenniswedstrijd kijkt: die bal wordt in een vast ritme links rechts geduwd terwijl hij steeds z'n beloning naar binnen werkt
Aanpassingen in type hooi en bix is inderdaad geen optie.
Volgende maand gaat hij 24/7 de wei op dus dan zie ik wel weer. Ik rij hem nu soms een 4e dagje (een extra buitenritje) of een keer aan de longeerlijn. Ik heb nu zijn voer alsvolgt aangepast: