Is dit contraktje water dicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latoya_

Is dit contraktje water dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:01

Naar aanleiding van dit topic
[list=]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=559909&hilit=[/list]

kreeg ik advies van vlasta op bokt.nl dat bokkers hier vast wel verstand van hebben en mij kunnen helpen hiermee.

Het contrakt moet dus echt water dicht zijn,
Zodat beide partijen er niet onderuit kunnen.
Het moet dus ook nog is rechtsgeldig zijn!

Nu heb ik even een contraktje opgestelt met behulp van een bokkers.
(bedankt)
Maar misschien missen jullie nog iets,dat jullie zeggen van,prima dit moet er nog in!

Alle tips zijn welkom!

Hier het contraktje..

(invullen in BLOKLETTERS)

Gegevens van het paard 1
Naam Hengst / Ruin / Merrie
Chipnummer
Levensnummer
Gebreken/ziekten
Kleur vacht
Aftekeningen

Gegevens van eigenaar paard 1
Naam
Straat + huisnr
Postcode + plaats
Telefoonnummer
Mobielen nummer

Gegevens van het paard 2
Naam Hengst / Ruin / Merrie
Chipnummer
Levensnummer
Gebreken/ziekten
Kleur vacht
Aftekeningen

Gegevens van de overdracht
De ondergetekende gaan beide akkoord met de ruil

Ondergetekende verkoper verklaart dat alle bij dit paard bekende gebreken en ziekten zijn gemeld bij de ruil.

Het paard ligt volledig ten verantwoordelijke van de 'ruileigenaresse'.
Dwz als het paard verwond is,ten val komt etc dit ten laste van de persoon komt te liggen. Verborgen gebreken uitgesloten.

Beide eigenaars moeten goed met de paarden omgaan.
Dwz als de huidige eigenaar merkt dat zijn paard 'verwaarloosd' wordt,hij/zij het recht heeft het paard meteen terug te halen en evt een schadevergoeding te eisen.

Beide eigenaars hebben ook de verantwoording over de paarden,
hoefsmid,dierenartskosten entingen etc dienen betaald te worden bij de eigenaar waar het dier verblijft.

Als èèn van de 'ruileigenaresse' het niet meer ziet zitten door welke redenen dan ook word de ruil weer ongedaan gemaakt.
En gaan beide paarden terug naar de eerste eigenaars,
incl. gaan de spullen weer mee als dat met de ruil is mee gegaan.

Beide paarden mogen bezocht worden door de vorige eigenaars
Contact houden hoe het verloopt is verplicht voor misverstanden te voorkomen.

Ten alle tijden geld de regel: 'Als èèn van de 'ruileigenaresse'
het niet meer ziet zitten door welke redenen dan ook word de ruil weer ongedaan gemaakt.
En gaan beide paarden terug naar de eerste eigenaars'
In de proeftijd van drie maanden en na de proeftijd

Als èèn van de partijen onder de 18 jaar bevind word dit getekend door èèn van de ouders.
Beide partijen verklaren en gaan ermee akkoord dat dit rechtsgeldig is

Datum Plaats

(handtekening eigenaar 1)

(handtekening eigenaar 2)

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:11

ik zou wel een vast tijd als termijn vastleggen

want in de proeftijd en na de proeftijd is een lange en onzekere tijd

want wat als je na 6 of 7 mnd toch je oude paard terug wil om wat voor reden dan ook? dan hebben jullie nooit zekerheid dat het paard wat je geruild hebt nu echt jouw paard is.

ik zou in overleg een aantal mnd aanhouden en dan de ruil als definitief beschouden.

Latoya_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:31

Klopt.
dat wouden we beide niet,
voor een bepaalde periode

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:37

Niet waterdicht - juridisch snijdt het weinig hout. Te veel vage termen, geen uitleg van wat je waaronder verstaat.

Wil je echt een waterdicht contract, ga dan naar een jurist.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:44

Prrrr schreef:
Niet waterdicht - juridisch snijdt het weinig hout. Te veel vage termen, geen uitleg van wat je waaronder verstaat.

Wil je echt een waterdicht contract, ga dan naar een jurist.

mee eens. Het is veeel te vaag, in de juridische wereld moet je bij wijze van spreken niet zeggen: ik wil koffie.. je moet zeggen: ik wil koffie en dus geen thee.

bovendien is het contract niet proffesioneel opgesteld, de vorm spreekt me niet zo aan. Bovendien zou ik niet eens beginnen aan een contract wat mij de nek omdraait (bij wijze van spreken) die vol staat met spelfouten.....
Een echt waterdicht contract is bijna niet op te stellen als je geen juridische kennis hebt. Misschien kun je langsgaan bij een rechtswinkel?

Latoya_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:47

klopt heb even snel getypt.
We gaan er idd eerst mee naar juridische wereldje
Wij willen zekerheid en hun denk ik dan ook.

bedankt.

beantsje

Re: Is dit contraktje water dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:50

Latoya_ schreef:

Gegevens van de overdracht
De ondergetekende gaan beide akkoord met de ruil

eigenaar 1 en eigenaar 2 komen overeen dat zij hun paarden ruilen op...(datum).

Ondergetekende verkoper verklaart dat alle bij dit paard bekende gebreken en ziekten zijn gemeld bij de ruil.

hier moet je bekende gebreken en ziekten met name noemen, zodat bewezen is dat ze gemeld zijn. Bijv. "eigenaar 2 is bekend met het feit dat paard 1 een luchtzuiger is" Daarnaast raad ik jullie sterk aan om de paarden te laten keuren.

Het paard ligt volledig ten verantwoordelijke van de 'ruileigenaresse'.
Dwz als het paard verwond is,ten val komt etc dit ten laste van de persoon komt te liggen. Verborgen gebreken uitgesloten.

dit is de meest kwetsbare plek van de overeenkomst. Stel, je hebt geruild en na 3 weken raakt paard 1 kreupel. Kan eigenaar 2 dan de ruil ongedaan maken?
Het verstandigste is om een proefperiode in te lassen en deze heel kort te houden, maximaal 2 weken. 3 maanden is echt veel te lang, er is dan echt een risico. Bijvoorbeeld als jij jouw oude paard wil, dan zegt de andere eigenaar: mijn paard is veel minder waard geworden en dat verschil moet jij bijleggen.

Beide eigenaars moeten goed met de paarden omgaan.
Dwz als de huidige eigenaar merkt dat zijn paard 'verwaarloosd' wordt,hij/zij het recht heeft het paard meteen terug te halen en evt een schadevergoeding te eisen.
Deze bepaling kan niet. Op het moment dat de ruil gesloten is en de proefperiode afgelopen, zijn jullie beiden eigenaar van je 'nieuwe' paard. Dat betekent dat jullie het volledige recht hebben om ermee te doen wat jje wilt. Je kunt een koper geen verplichtingen opleggen. Ook kan een nieuwe eigenaar besluiten zijn paard door te verkopen!!

Beide eigenaars hebben ook de verantwoording over de paarden,
hoefsmid,dierenartskosten entingen etc dienen betaald te worden bij de eigenaar waar het dier verblijft.

Als èèn van de 'ruileigenaresse' het niet meer ziet zitten door welke redenen dan ook word de ruil weer ongedaan gemaakt.
En gaan beide paarden terug naar de eerste eigenaars,
incl. gaan de spullen weer mee als dat met de ruil is mee gegaan.

Zoals gezegd, houd een korte proefperiode, juist om trammelant te voorkomen. Realiseer je ook, dat je je niet aan je nieuwe paard kunt hechten als de vorige eigenaar elk moment zijn paard weer terug kan eisen!

Beide paarden mogen bezocht worden door de vorige eigenaars
Contact houden hoe het verloopt is verplicht voor misverstanden te voorkomen.

Zou ik zeker niet doen. Echt hoor, als je paard verkocht is, moet je hem loslaten. Dat je de vrijheid neemt om eens te bellen ok, maar je kunt de nieuwe eigenaar tot niets dwingen en eerlijk gezegd is het voor jezel ook niet goed.

Ten alle tijden geld de regel: 'Als èèn van de 'ruileigenaresse'
het niet meer ziet zitten door welke redenen dan ook word de ruil weer ongedaan gemaakt.
En gaan beide paarden terug naar de eerste eigenaars'
In de proeftijd van drie maanden en na de proeftijd
Ik zou bepalen dat de ruil alleen ongedaan kan worden als beide paarden gezond zijn. Bovendien kan de ruil alleen ongedaan worden gemaakt in de proeftijd. Verkocht is verkocht.

Als èèn van de partijen onder de 18 jaar bevind word dit getekend door èèn van de ouders.
Beide partijen verklaren en gaan ermee akkoord dat dit rechtsgeldig is

Datum Plaats

(handtekening eigenaar 1)

(handtekening eigenaar 2)

Latoya_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:55

Hardstikke bedankt voor je informatie.
dit was gewoon te kijken wat er ong inmoet

Bedankt

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:34

viewtopic.php?f=13&t=559909
Hier de link ik zie dat die andere van Latoya_ het niet doet.

Latoya_ Ik kijk er vanavond even naar want ik moet nu werken

Mensen, ze weet dat dit contract niet waterdicht is maar voor degene die verstand hebben van contracten kunnen haar wellicht wel helpen het contract waterdicht te maken...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:08

O ja, was ik nog vergeten te zeggen; bij een minderjarige moet inderdaad de ouder tekenen, die is de wettelijk vertegenwoordiger.

Overleg vooral goed alle rampscenario's, bijv. paard krijgt koliek, paard valt dood neer, ruiter doet iets doms waardoor paard gewond raakt, ruiter krijgt ongeluk, ruiter krijgt na 3 maanden spijt. Dit moet je in het contract regelen.
Een contract (opmaken in tweevoud en alle pagina's laten tekenen door beide partijen) is inderdaad rechtsgeldig zolang het niet strijdig is met de wet. Maar als er echt iets fout gaat, wordt het een civiele procedure die minimaal maanden gaat duren en gauw meer kost dan het hele paard. Je kunt echt niet je oude paard met de politie weer ophalen ofzo.
Daarom is het van belang alle akelige mogelijkheden van te voren goed te bespreken en dicht te timmeren in het contract.

Ook is het goed af te spreken dat de paarden bij evt. terugruilen opnieuw klinisch gekeurd worden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:20

Het commentaar van Beantsje is op zichzelf prima en een goede aanvulling op je kontrakt. Maar is het ook idd de bedoeling dat de eigendom van beide paarden overgaat op de nieuwe eigenaar? Want daar gaan de aanvullingen van uit. Jouw oorspronkelijke tekst lijkt er meer op dat jullie ruilen van paard, maar dat wel de oorspronkelijke eigenaar ook eigenaar blijft en daarom het paard ook kan terughalen indien er iets niet goed gaat.
Het is dus wel zo belangrijk om duidelijk vast te leggen of de eigendom overgaat op de andere partij! Door overgang van de eigendom gaat nl ook de aansprakelijkheid tegenover derden (andere mensen en dieren) mee over, als je eigenlijk alleen elkaars paard leent of gebruikt is dat niet automatisch zo. Dus belangrijk voor je verzekering om te weten of je wel of geen eigenaar wordt van het paard na de ruil.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:37

Ik had uit het andere topic van ts begrepen dat het in principe definitief is, daarom ben ik er idd vanuit gegaan dat de paarden ook eigendom zouden worden van de nieuwe eigenaar, vooral omdat ts spreekt over een proefperiode van 3 maand.
Ik ben natuurlijk geen jurist maar als je wel eigenaar blijft, wordt het wel heel ingewikkeld. Vooral omdat het niet om een 'zakelijke' uitbesteding gaat maar paarden waar je een grote gevoelsband mee hebt.

En inderdaad zit je daarnaast met de aansprakelijkheid.
Door op het moment van ruil de 'koop' te sluiten met het recht van teruggave, is dat probleem uit de wereld.

Latoya_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 21:26

Bedankt allemaal.
\Ik heb toch besloten om het niet te doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:26

Even nieuwsgierig;
is dat vanwege de haken en ogen? Of vanwege het feit, dat het dan definitief zou zijn?
Of mss omdat je het gewoon liever bij je eigen paardje houdt?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:44

Ik laat mijn contracten tegenwoordig altijd opstellen door een jurist. Is niet duur, altijd juridisch verantwoord en waterdicht. Weet je zeker dat je goed zit.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:32

beantsje schreef:
Even nieuwsgierig;
is dat vanwege de haken en ogen? Of vanwege het feit, dat het dan definitief zou zijn?

Dit vroeg ik me eigenlijk ook af...

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:45

vlasta schreef:
beantsje schreef:
Even nieuwsgierig;

Dit vroeg ik me eigenlijk ook af...

Ik ook!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:50

Van ruilen komt huilen heb ik vroeger al geleerd. Ben nu wel nieuwsgierig waarom je dit toch niet gaat doen...