Paard met 2chips.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardlovrtj

Paard met 2chips.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:20

Hey, vandaag is m'n paard gechipt. We hebben geen papier of niets van hem. Normaal kijkt de DA eerst of het paard nog geen chip heeft maar heeft dit deze keer niet gedaan en bij het nummer conteroleren zag ze dat hij al een chip heeft (een nederlandse, nu een belgische) dus hij heeft er dus 2. De DA vroeg aan m'n instructrice of ze het nr wou, om te weten waar hij vandaan komt, zij heeft dit geweigerd (in mijn plaats >;) ). Is het gevaarlijk om het op te zoeken (hij komt van een handelaar) dat hij misschien gestolen is ofzo? Ik zelf zo wel willen weten vanwaar hij komt, mischien heeft hij papieren en kan ik weten wie z'n ouders zijn. Of toch maar oppassen?? M'n ma zit te zeiken dat er veel kan uitkomen, geloven of negeren? Ik ben er in elk geval niet gerust in!

Bedankt!

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:53

niemand?

stabik

Re: Paard met 2chips.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:04

tja, dit is lastig maar ik zou, het denk ik, wel willen weten... ondanks alle negatieve / positieve dingen die er uit voort kunnen komen.
stel dat hij iets mankeerd, kan je het mooi te weten komen en waarschijnlijk nu nog actie ondernemen..

ga eens na bij de politie/overheid of je strafbaar bent als je een paard gekocht hebt van iemand die hem (misschien) gestolen heeft... gewoon voor de zekerheid....

goed over nadenken en als het niet lekker zit dan gewoon niet doen, je ben het tenslotte niet verplicht,toch?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:05

Ik zou in elk geval het nummer willen hebben, je kunt het opzoeken in de databank. En denk je eens in, als jouw paard ooit gestolen wordt, dan wil je toch ook graag je paard terug? Maar denk niet alleen aan de kans van gestolen, hij kan ook afgekeurd zijn ofzo. Toch fijn om te weten, nu kan hij nog terug bij een eventueel gebrek.

Maar het hoeft allemaal niet zo dramatisch te zijn natuurlijk.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:13

Heb je geen aankoopbewijs? En is chippen niet verplicht bij jullie? HEb je ook geen paspoort bij je paard gekregen, want dat is volgens mij wel verplicht (chippen niet).

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:16

germie schreef:
Heb je geen aankoopbewijs? En is chippen niet verplicht bij jullie? HEb je ook geen paspoort bij je paard gekregen, want dat is volgens mij wel verplicht (chippen niet).

Ja, geschreven door me instructrice. Bij ons is dit nog niet verplicht(gedaan voor wedstrijden te starten). En een paspoort heb ik nog niet...

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:20

irish_lady schreef:
Ik zou in elk geval het nummer willen hebben, je kunt het opzoeken in de databank. En denk je eens in, als jouw paard ooit gestolen wordt, dan wil je toch ook graag je paard terug? Maar denk niet alleen aan de kans van gestolen, hij kan ook afgekeurd zijn ofzo. Toch fijn om te weten, nu kan hij nog terug bij een eventueel gebrek.

Maar het hoeft allemaal niet zo dramatisch te zijn natuurlijk.

Ja ok, maar dan ben ik wel me paard kwijt . Hoe bedoel je afgekeurd? Gebreken heeft ie niet.. En hij zou zo terug mogen naar de handelaar, kopers genoegt maar hij gaat niet weg!.
En kan je eens meer uitleg geven over dat opzoeken in de databank?? Nouja, de ooit eens eigenaar geweest hoeft niet te weten wie ik ben of waar ik woon, toch?

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:31

Anders niemand meer????

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:55

Ten eerste,rustig een beetje!Je post staat er nog maar pas en er moet al direct een antwoord zoeken.

Ik vind het ten zeerste zeer laks dat de DA vóór het chippen het paard niet heeft gecontroleerd en bovendien vind ik niet dat de instructrice beslissingen moet nemen in jouw plaats.

Ik zou wel willen weten waar mijn paard vandaan komt maar je loop wel het risico veel negatieve uitslagen tegen te komen.

Ik dacht dat een paspoort niet verplicht was in België?
Kan ik dat ergens opzoeken/aanvragen?

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:58

Ik zou wel om het nummer vragen en dan in de databank kijken. Miss heeft hij wel hele leuke stamboom ofzo
Maar stel, als hij dus wel gestolen is, en die eigenaren zijn al lang aan het zoeken, hebben slapenloze nachten, hopen elke keer tog hun paard weer teug te zien... Dan boeit dat jou niks?
Kan me voorstellen dat jij ook niet graag je paard kwijt bent, maar die mensen hebben dan tog ook recht om te weten dat hun paard nu in goede handen is

Maar idd, ik denk niet dat het zo iets dramatisch is...

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:14

Paarden die in nl gestolen zijn of waar iets mis mee is ( b.v afgekeurd voor de verzekering) gaan nog wel eens naar Belgie en dan zijn de paspoorten zomaar opeens verdwenen.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:45

Eerlijkheid duurt het langst... ik zou zeker weten willen weten waar mijn paard vandaan komt! En als hij gestolen blijkt te zijn is dat toch verschrikkelijk? Ook voor zijn vorige baasje! Ik zou opzoeken waar hij vandaan komt en contact opnemen met zijn vorige eigenaar.

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:01

Ik zou het uitzoeken, stel je voor dat je paard ooit ergens anders gescand wordt (welke reden dan ook) dan sta je daar mooi met je mond vol tanden. Leg het dan maar eens uit welke chip de goede is enz........
Eerlijk duurt het langst.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:07

Is de dierenarts die die chip ontdekt heeft niet verplicht om er melding van te maken?

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:47

Dat je uberhaupt die vraag stelt, het lijkt mij zeer logisch om het nummer wat er al in zat na te trekken. Natuurlijk wil jij je paard niet kwijt, maar mocht het een gestolen paard zijn (als dat al zo is, want dat hoeft helemaal niet) dan wil de oude eigenaar op zijn minst wel weten hoe het met zijn paard is,en jij wilt neem ik aan, toch ook niet op een gestolen paard rondrijden.....

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:52

erg dom van de dierenarts, ik heb er nog geen meegemaakt die dit niet eerst controleerd !!

bij keuren of bij enten word het bij ons ook vaak gedaan, en terecht die chip is om beter te kunnen opsporen waar gestolen dieren blijven !!

dan over het opzoeken van dat nummer, absoluut doen !!
wat heeft jouw instructruice voor recht dit te weigeren ??

ik zou het absoluut gaan nachecken, wie weet is dit paard gestolen of bij de slacht weggekocht

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:48

luuntje schreef:
Is de dierenarts die die chip ontdekt heeft niet verplicht om er melding van te maken?

Vroeg ik me ook al af...
Ik vind trouwens dat je de PLICHT hebt om het uit te zoeken.
Voor jezelf maar ook voor het paard.

Vind het dan ook een aparte actie van je intructrice.....

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:16

Misschien een geruststelling. Als het paard gestolen blijkt te wezen, maar je hebt het te goeder trouw gekocht. Dan raak je je paard echt niet zo makkelijk kwijt. Ik zou meer verwachten dat het paspoort door gebreken of andere vervelende zaken 'kwijt' is geraakt.
Ik vind de beslissing van jouw instructrice trouwens wel vreemd. Heeft zij soms iets te maken met de aankoop van jouw paard, is zij de verkoper of zo?

paardlovrtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 21:34

Marsu schreef:
Misschien een geruststelling. Als het paard gestolen blijkt te wezen, maar je hebt het te goeder trouw gekocht. Dan raak je je paard echt niet zo makkelijk kwijt. Ik zou meer verwachten dat het paspoort door gebreken of andere vervelende zaken 'kwijt' is geraakt.
Ik vind de beslissing van jouw instructrice trouwens wel vreemd. Heeft zij soms iets te maken met de aankoop van jouw paard, is zij de verkoper of zo?

Ik heb idd aankoopbewijs door me instructrice geschreven. Ik zou totaal niet weten welke gebreken hij heeft (misschien op het bot zelf maar hij loopt nog netjes en dan nog is op 4 benen ) Hij kent de oefeningen van Z1 Enkel de wissels springt hij niet. springen kan ie 1.30 aan.. Mijn instructrice heeft het paard gekocht en doorverkocht aan mij.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:42

Meisje ga als een speer naar die veearts en vraag dat chipnummer.
Als een instructeur er financieel tussen zit en dat chipnummer niet wil weten deugt er iets niet.....
Of wil jij in het ergste geval een paard hebben wat over 6 maanden niet meer op "4 benen" staat en waar jullie erg veel kosten aan krijgen....
Mischien is er niets aan de hand maar ik heb er geen goed gevoel bij..
En als jij slim bent ook niet.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:55

Stel, je bent op wedstrijd en je paard wordt gecontroleert op een chip.
Hoe ga jij het uitleggen dat er 2 chips in zitten?

Dan wordt er wel een onderzoek ingestelt want een paard met 2 chipnummers en 1 paspoort... Dan kan men denken dat dit niet helemaal zuivere koffie is.

Ik zou maar eens informeren of hier niet iets aan gedaan kan worden. Overigens zeer slordig van de DA om niet te controleren. Hier kan wel eens gedonder van komen.

Ik zou het even controleren. Een paspoort verdwijnt niet zo maar in het niets zonder dat er een nieuwe is aangevraagd.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:00

luuntje schreef:

Dat vraag ik me ook af. Dan heeft de chip nog enigszins nut. En als ik eigenaar was zou ik het zeker willen weten. Je paard zal maar gestolen zijn. Of wat hier ook gezegd wordt, afgekeurd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:00

ik vind het erg vreemd dat je instructice het geweigerd heeft. vooral als zij dit paard doorverkocht heeft. ik zou het chipnr opvragen en na laten kijken wie de vorige eigenaar was. (ik zou dit zelf doen en niet je instructrice het laten doen)

als je bang bent dat je je paard kwijt raakt kun je de vorige eigenaar ook gewoon bellen. je hoeft neit meteen te zeggen waar hij staat.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:09

Ik zal dus meteen gaan infomeren naar het andere chipnummer.. En zeker niet je instructrise iets laten regelen want die zal je waarschijnlijk niet alles vertellen,als ze nu alzo "vreemd"doet..
Zie het ook eens vd andere kant.. Jouw paardje word gestolen.Ikkoop een paardje met een chip zonder paspoort etc.. Het blijkt jouw paardje te zijn.. Moet ik dan ook mn mond houden tegen jou en jij je maar rot zoeken naar je diertje??
Misschien raak je hem kwijt,en wie weet niet...
Wie weet maak je iemand gelukkig die dat paard alJAREN heeft gehad en het diertje vreselijkmist.. Terwijl jij hem dus,na horen van dit verhaal,nog niet zo lang hebt!!
Please denk niet alleen aan jezelf..
En wie weet valt het allemaalwelmee
succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:45

Een DA is verplicht te melden dat hij een dier heeft gechipt waar al een chip in zit. Sterker nog, er mag dan helemaal geen nieuwe chip in...
Ik zou ook gaan uitzoeken waar het dier vandaan komt, alleen aar om een beetje zekerheid te krijgen, wat voor een bloed zit erin, hoe oud is het dier, waar komt hij vandaan. Als hij echt gestolen blijkt te zijn, dan ben jij hem heus niet zomaar kwijt.