veulen kappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberS

veulen kappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:18

hoevaak kappen jullie jullie veulen/jaarling?

AppaloosGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:23

We hadden niet echt een tijd dat we het bij ons veulen lieten doen, je zag het aan zijn hoeven als hij weer aan de beurt was, je zag dat ze te lang werden, en er niet meer goed op stond, bij ons had ook een soort rantje op zijn hoef, daar kan je precies aan zien hoeveel de hoef groeide

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:29

Ik zou iig net zo vaak als een volwasseb paard laten doen, het liefst vaker (ook bij volwassen paarden)
Zeker voor veulens is het heel belangrijk dat de hoeven vanaf het begin goed bij gehouden worden. In de eerste levensjaren ontstaan vaak al zwakke plekken in hoeven en benen.

Hoefjes van veulens die pas geboren zijn zijn heel smal en hebben een andere vorm dan 'gewone' hoeven en ze zijn nog wat zacht. Dit is om de baarmoeder te beschermen.
Zodra het veulen geboren is gaat het als snel staan en loopt al snel met de kudde mee. Over harde rotsachtige bodem. Hierdoor krijgen de hoeven hun juiste vorm, ze openen zich en worden steeds harder.
Veulens van gedomesticeerde paarden worden vaak op stal geboren, blijven daar een aantal dagen (niet altijd natuurlijk) en gaan daarna de wei in, een wei met zachte bodem.
De hoeven krijgen minder de kans om de juiste vorm aan te nemen en worden minder hard.
Juist hierom is het belangrijk om al vroeg te beginnen met bekappen en je veulen zoveel mogelijk op harde ondergrond te laten lopen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:03

om de 10 weken, net zoals mijn andere paarden. Bij een veulen is het juist extra belangrijk omdat eventuelen afwijkingen gecorrigeerd kunnen worden !

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:19

Als bij mijn paard de ijzers verwisseld worden laat ik gelijk mijn veulen mee doen. Ik heb haar wel pas sinds 5 a 6 maanden. Voor die 6 maanden is het belangrijk, om een goede hoefstand te bepalen, daarna gaat dit steeds slechter. Ze staat nu goed op haar hoeven, zou dit niet zijn dan zou de hoefsmith het wel aan geven en vaker komen.