Waar moet je op letten als je een zadel op je paard past?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lascolover

Waar moet je op letten als je een zadel op je paard past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:09

hoi allemaal!!
ik heb nu een zadel op proef maar ik weet eigenlijk niet waar ik goed op moet letten of hij ook goed op mijn pony pas

hebben jullie tips voor mij? ik hoop het wel

alvast bedankt ook

Groetjes Marloes

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:22

niemand een idee?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:23

Een zadel aanpassen leer je niet van een paar tips op internet. Als je paard je lief is laat je dat door een deskundig iemand doen.

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:25

maar waar moet je ongeveer opletten

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:35

het gaat er mij om in grote lijnen want staks ben ik dan bij die kennis van ons en dan blijkt dat het zadel ecjht helemaal niet past ensow

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:38

De schoft en de ruggegraat moeten in ieder geval vrij liggen, ook als er iemand op zit. (als je paard braaf is kan je zelfs iemand op het zadel laten zitten en dan kijken of je nog onder het zadel door kan kijken).
Het zadel moet recht liggen, dus niet naar voor of achter gekantelt. En het mag niet klemmen bij de schouders, maar ook niet flapperen.
Dit zijn de grote lijnen, maar het blijft moeilijk om te oordelen of een zadel goed past of niet, zelf laat ook altijd nog iemand kijken.

Succes.

lascolover

Re: Waar moet je op letten als je een zadel op je paard past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:40

heel erg bedankt !!!!!!!!!

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:34

Misschien heb je hier wat aan...
Op de vraag 'wat is een goed zadel?' luidt ons antwoord: dat is een zadel dat een goed passende boom heeft, die correspondeert met de rug van het paard. Bovendien in balans ligt, zodat de ruiter ongedwongen correct rechtop kan zitten met voldoende ondersteuning, terwijl er nog genoeg ruimte is om de balans te kunnen verleggen!

In de praktijk blijken veel zadels te smal, te breed, te lang, te rond, te leeg of te paardonvriendelijk te zijn voor het betreffende paard. Gemiddeld blijken paarden en pony's vaak een breedtemaat van 33 à 34 cm te hebben terwijl de meeste merken niet breder gaan dan 31 cm, vandaar dat veel zadels verbreed dienen te worden inclusief aanpassingen in de kussens etc..

Veel paarden zijn gevoelig in de rug doordat het zadel te lang naar achter draagt, d.w.z. het kussen draagt voorbij de laatste ribben, zodat de rugspieren ter plaatse overbelast worden.

In de praktijk blijkt dat de ruiter door een zadel dat goed in balans ligt veel gemakkelijker correct komt te zitten met bovendien een betere beenligging. Door deze verbeteringen kan men betere hulpen geven hetgeen tot een betere harmonie leidt tussen paard en ruiter.

Ook de singel is van belang voor het paard, veel singels verdelen de druk onvoldoende zodat de singel teveel gaat snijden.

Wat betreft chabrakken kan het ook misgaan, deze dienen voldoende coupe te hebben om niet te gaan knellen of schuren. Geen paard is van boven recht, echter er zijn nog steeds diverse merken chabrakken die wel recht zijn. Af en toe komt het voor dat een op maat aangepast zadel niet voldoet doordat men een verkeerde chabrak gebruikt!

De ligging van het zadel is ook van groot belang, deze dient achter de punt van de schouder te liggen om schoudervrijheid te kunnen bieden naast voldoende draagvlak en balans.

De temperatuur van de zadelkamer maakt niet zoveel uit, de ventilatie is wel belangrijk zodat het er niet te vochtig is. Vermijd geforceerde droging door kachel of zonlicht!

Men kan het zadel het beste regelmatig onderhoud geven met een goede zadelzeep en 1x per half jaar licht inoliën aan de onderkant van de zweet- en onderbladen. Vermijd inoliën van de singelstoten daar dit ze doet uitrekken! Invetten raden we sterk af omdat dit vuil aantrekt en minder goed impregneert.

gr. Sandra en Henk
Zadelmakerij De Olde Maten
www.zadelmakerij.com

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:27

Als je niet weet hoe en wat, zou ik er persoonlijk iemand bij halen die er verstand van heeft. Zo leer jij er ook weer van.
Niet zelf aanprutsen dus

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:02

Daarvoor vraag je toch juist die kennis erbij, om te laten kijken of het zadel echt goed past?! Laat het dus echt door iemand die er dagelijks mee werkt controleren en niet door iemand die wel eventjes een keer komt kijken of het goed ligt..

Beste is anders een paar verschillende zadels te proberen. Kun je zelf onder het rijden de verschillen voelen, maar ook de verschillen er tussen zien als het op de rug ligt.. Ligt de een verder naar achter/ naar voren etc.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:36

Haal er een zadelmaker bij, of een ander DESKUNDIG persoon.

unamie

Re: Waar moet je op letten als je een zadel op je paard past

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:36

een kennis laten beoordelen of een zadel goed ligt
lijkt me helemaal geen goed idee..
ga naar een goede zadelmaker toe
mooi verwoord jacolien.. zo is het precies!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:49

ok allemaal bedankt voor de tips!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:39

Ik verplaats het even naar VMR.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:46

En bij twijffel mag je altijd mailen uiteraard....

Ik kan je maar een advies geven: Haal er een deskundige bij. Een kennis die naar je zadel kijkt is leuk, dat doen vele zadelmakers.
Zoek er een die weet waar hij het over heeft.

_Mayo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:55

Er staat al een topic in dit forum daarover dus eerst ff de onderwerpen door lezen voor je een vraag steld.