Verschil tarwe en rogge stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Verschil tarwe en rogge stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:16

Wie kan mij het verschil uitleggen van tarwe stro en rogge stro??

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:03

Precies zoals je zegt; ene stro is van tarwe en andere van rogge.
Maar goed, dat bedoel je vast niet....
Tarwestro is dacht ik wat goedkoper en komt het meeste voor.

Google:
Tarwestro: wordt voor paarden het meest gebruikt en is geschikt om te strooien; het neemt relatief veel vocht op en is wat aan de harde kant. Wordt ook gebruikt voor zeugen.
Gerstestro: Is zacht en neemt minder vocht op. Wordt gebruikt als strooisel voor kalveren, zeugen en geiten. Nadeel is dat dieren er makkelijk van gaan eten.
Roggestro: Is wat harder maar verder zijn de eigenschappen zijn gelijk aan tarwestro.
Triticalestro: Eigenschappen zijn gelijk aan tarwestro, neemt in sommige gevallen minder vocht op. Wordt gebruikt voor zeugen.
Haverstro: Wordt nauwelijks gebruikt. Is hard, neemt weinig vocht op en met name paarden eten ervan.
Koolzaadstro: Zeer geschikt om te strooien. Het is zacht, neemt vocht op en de dieren eten er niet van. Is prijzig en niet ruim voorhanden.

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:52

mijn voorkeur gaat uit naar Gerstestro. Ik vindt persoonlijk dat het goed op neemt, door de langere slierten zorgt het er ook voor dat de box goed opvuld en lijkt dus ook erg netjes.