Dillema paard in opfok, of paard naar huis halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Dillema paard in opfok, of paard naar huis halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:15

ik zit met een dilemma, Mijn haflinger enter die staat nu in een opfok. Maar die wei waar ze in staan, die moet opnieuw worden ingezaaid.
Dus hij moet daar af. Nou heb ik een aantal mogelijkheden die ik kan doen.

1. daar naar de 'manege' halen en dat ze alvast leren hoefjes krabben stil staan met borstelen enzv.

2. hier heen halen met een tinker enter, en lekker in de wei laten staan.

3. Alleen hier heen halen, nadat ze hebben geleerd hoefjes uitkrabben enzo, zodat ik hier thuis door kan gaan.

4. Daar laten staan maar dan bij andere paarden. (hoe weten we nog niet)

Hij komt hier thuis als hij alleen komt, alleen in een wei te staan, (achterste) en in de voorste wei staan 2 shetlanders. (word hij dan niet eenzaam)?

Hij gaat zo wie zo altijd in de herfst weer terug naar de opfok, behalve bij punt 3.

Wat zouden jullie doen? graag je mening onderbouwen...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:28

Het leukste als je een veulen hebt is het te zien opgroeien en het zelf elke dag in handen te hebben.Je krijgt daardoor ook een betere band met je paard.Niet iedereen heeft natuurlijk die mogelijkheid,maar ik begrijp dat jij ze aan huis kan hebben en dan ook nog met zijn tweeen?Ik zou dan zeker kiezen voor twee en hem zelf alles leren zoals voetjes geven aan een halster staan,wandelen,enz.het is voor later denk ik ook leuker als je kan zeggen dat heb ik hem allemaal geleerd.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:36

Optie 2 klinkt niet verkeerd, toch met een maatje. Dat is wel belangrijk.
Kan je hem dan niet samen met dat tinkertje thuis zetten? Of iemand anders die nu al bij hem in de groep staat? Het lijkt me dat voor die andere jonge dieren ook een andere plek gezocht moet worden? Misschien is er iemand wel heel blij dat hij samen met jouw enter in de wei kan staan.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:41

iig niet alleen in een weiland zetten, optie 2 zou ik kiezen

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:43

Ik zou ook gaan voor optie 2. Dan heeft hij iig nog een maatje,
en ook iemand van z'n eigen leeftijd. Misschien kunnen er ook nog wel weer bij, is helemaal mooi!

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:45

aerdenhout1 schreef:
Het leukste als je een veulen hebt is het te zien opgroeien en het zelf elke dag in handen te hebben.Je krijgt daardoor ook een betere band met je paard.Niet iedereen heeft natuurlijk die mogelijkheid,maar ik begrijp dat jij ze aan huis kan hebben en dan ook nog met zijn tweeen?Ik zou dan zeker kiezen voor twee en hem zelf alles leren zoals voetjes geven aan een halster staan,wandelen,enz.het is voor later denk ik ook leuker als je kan zeggen dat heb ik hem allemaal geleerd.

Hier sluit ik mij bij aan! Helemaal mee eens!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:01

aerdenhout1 schreef:

Helemaal mee ens!
Ik kies dus voor optie 2.

pubelia

Re: Dillema paard in opfok, of paard naar huis halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:02

en zou het dan ook kunnen dat de in de voorste wei de twee shetlanders komen te staan, en in de achterste wei alleen die haflinger, ze kunnen elkaar zien hoor...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:17

Laat je enter eerst nog maar lekker van zijn vrije leventje genieten. Je kan er nog zat mee omprutsen als ie 3 jaar is. Ik zou 'm iig bij één of meerdere maatjes neerzetten. Voor die jonge paarden is sociaal contact heel belangrijk.
Kijk, je kunt 'm af en toe wel eens even door de handen hebben. Dat is zeker niet verkeerd want dan blijven ze handzaam. Maar ik zou 'm ook niet elke dag door de handen halen. Laat 'm nog lekker spelen, is goed voor 'm.

meagan_sarah

Re: Dillema paard in opfok, of paard naar huis halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:19

Het is beter om een maatje bij hem in de wei te zetten, ondanks dat ze elkaar kunnen zien. Zo hoeft hij zich niet te vervelen. Wij hebben dat ook nooit gedaan. Ondanks dat er een wei verder andere paarden stonden stond een veulen/enter/twenter nooit alleen.

dimma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:57

tuurlijk is het leuk om je veulen op te zien groeien.
maar het is beter als ze met meerdere paarden staan, mijn merrie heeft altijd alleen gestaan en met het gevolg dat ze nu een behoorlijk trauma heeft opgelopen.(niet alleen daardoor maar 1 van de oorzaken)Ze is nl niet gesocialiceerst.En dat doen veulens als met meerdere paarden staan.Dus ik ben een voorstander van om met meerder te staan.