Veulen wil niet weg van mijn andere paard. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Veulen wil niet weg van mijn andere paard. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:06

Ik ga wel eens vaker wandelen met mijn paard en veulen van 10 maanden. Pas heb ik dat eens alleen geprobeerd met veulen. Normaal geeft ze nergens iets om en is ze heel lief, maar nu bleef ze maar keihard gillen naar mijn andere paard en was er niks mee aantevangen. Ze staan alleen overdag samen op de wei, s'nachts staan ze appart. Mijn andere paard heeft er helemaal geen problemen mee als ik met haar ga rijden en weg ga. Ik hoop niet dat ze met 4 jaar als ze is ingereden nog zo doet. Heeft iemand tips hoe ik dit kan minderen of moet ik gewoon volhouden en maar blijven wandelen met haar tot het vanzelf minder wordt. Als ik dit achter een jaar ga doen zal ze waarschijnlijk te sterk zijn. Dus of het te vroeg is om te gaan wandelen weet ik ook niet. Kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:09

Blijven oefenen. Lijkt mij echt heel normaal in het begin. Ons veulen liet ik na een maand achter in de box om gaan te rijden met de merrie. De eerste keer brak hij hem bijna af zeg maar, daarna heeft hij geen kik meer gegeven. Is gewoon wennen.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:13

is heel normaal, blijven oefenen !
gewoon proberen door te lopen met haar en steeds wat langer.

probeer haar aandacht ergens anders te krijgen dus een snoepje mee of iets anders leuks.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:13

Als ik weg ga uit de wei en buiten ga rijden met mijn andere paard (is niet de moeder trouwens) kan ik haar gewoon in de wei laten staan, hinikt ze een of twee keer en dan is het goed. Maar als ik met haar weg ga grr. Maar ik blijf dan maar volhouden en neem mijn vader maar mee, want ze is nog net te houden. Ze gaat hard bokken en trappen enzo, en wil nog niet in het ziekenhuis komen haha. Maar ik ben een volhouder, dus heeft ze pech gehad haha.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:14

Ik ga nu nog eens wandelen met mijn vader erbij, eens kijken hoe het vandaag gaat.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:17

Inderdaad blijven volhouden.Ik weet niet of je er de mogenlijkheid voor hebt anders zou je kunnen overwegen er een shetlander bij te nemen.Dan staan ze nooit meer alleen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:19

in de opfok gooien, hij heeft leeftijdgenootjes nodig om mee te spelen

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:23

Blijf het veulen mee nemen, alleen. Eerst een klein stukje uit het zicht, geef haar iets waarvan ze smult, als ze daar met jou alleen is. Op een gegeven moment wordt ze steeds rustiger, en als ze dat braaf doet, ga je wat verder weg of wat langer.. Zo zal ze langzaam aan wennen aan dat ze alleen is.

Doe je dat nu niet, heb je straks een probleem als ze wat ouder is!
Sukses...

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:57

ik heb dit probleem ook hoor dus je bent niet de enigste ik probeer ook met regelmaat met hem te wandelen en meestal doe ik dat met zijn maatje andersom geen probleem maar alleen dan heb ik het gedaan hoor ik blijf gewoon oefenen hij zal het later ook alleen moeten doen af en toe dus hoe eerder hij het leert des te beter.

@irish_lady ik heb mijn bijna jaarling ook thuis staan dit gaat prima, hij staat met zijn maatje die hij al kent vanaf zijn geboorte,zijn moeder heb ik helaas de 10de weg moeten brengen naar deslager anders had hij daar ook nog bij gestaan hij heeft toen hij 4 maanden was 3 maanden ergens in een wieland gestaan om afgespeet te worden ik heb hem met 7 weken teruggehaalt hij was zo bang als wat hieraangekomen had hij ringworm shceet 7 kleuren als je in de buurt kwam enzz.
dit was niet het hengstje wat ik weggebracht had ik ben blij dat ik hem hier heb staan want sinds hij thuis is heb ik nog nooit zon vrolijk veulen meegemaakt hij speelt rent bijt doet alles tegen mijn oudere ruin van bijna 9 wat hij eigelijk niet mag hij wordt door hem voorzichtig oip zijn plaats gezet en ik ben ervan overtuigd dat dit voor hem het beste is daaraast komt hij dagelijks in de hand en wordt daardooralleen maar makkelijker dat iemand anders voor de opfok kiest moet diegene zelf weten maar het is niet altijd de beste oplossing.

gr gemma

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:05

Ik heb een soort gelijk probleem met het veulen wat bij mijn paard staat. ( alleen is het niet mijn veulen ) Ze staan sinds 2 maanden naast mekaar op stal, en sinds een maand staat het veulen in de wei bij mijn paard. Ze breekt de hele stal af als ik alleen maar met mijn paard ga rijden, is helemaal bezweet als ik terugkom ( kan binnen 10 min zijn ) en vandaag is ze ook weer door de draad op de wei gerend omdat mijn paard al aan de andere kant stond en zij niet snapte hoe ze er nou bij kwam en koos dus voor een andere uitweg als ik open hield

Maar het vervelendste is dat mijn paard sinds een paar dagen precies hetzelfde begint te doen. Als het veulen weg gaat breekt zij de stal af :S

Overigens kunnen beiden wel alletwee zonder de ander meegenomen worden dan is er niks aan de hand, alleen degene die " achterblijft " ( met nog andere paarden ) raakt helemaal in paniek

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:25

irish_lady schreef:
in de opfok gooien, hij heeft leeftijdgenootjes nodig om mee te spelen

Dan bel ik jou op als ze drie is en mag je alleen met haar gaan wandelen. Denk dat ze met jou erachter aan dan in volle vaart gaat. Ze heeft genoeg aan mijn andere paard wat ook nog een jongere is om te spelen. Er zijn veulens die het nog slechter hebben. En ik laat mijn andere paard niet alleen staan om mijn veulen weer ergens anders te stallen wat extra geld gaat kosten. Als ik alleen een veulen had deed ik jou advies opvolgen, maar dan ging ik nog steeds alleen met haar proberen te wandelen, omdat ze steeds sterker wordt. Als ik geld had kocht ik haar nog een paar veulentjes erbij . Kan me wel in je indenken.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:31

Ik heb haar vandaag op de trailer geladen en een paar meter van de wei vandaan gereden en ben toen in het bos gaan wandelen samen met mijn vader waar we normaal ook wandelen als ik mijn andere paard mee nam. Ze loopt trouwens al gewoon uit zichzelf de trailer op. Het was al veel minder erg als de laatste keer. Nu nog eens oefenen om van de wei af te wandelen. Ga ook maar 10 minuutjes, niet te lang. Maar volgens mij moet ik het gewoon blijven proberen het ging nu al beter. Bedankt voor jullie adviezen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:45

Herkenbaar!!! Ik ga ook stukjes verder. Eerst volgde ze elkaar op de voet!! (we hebben ook een bijna jaaeling en een bijna 3 jarige) Nu gaat het al een stuk beter!!! We hebben ook eens bij andere paarden gedaan een de andere kant op en de andere de andere kant. Op een gegeven moment zien ze elkaar niet en horen ze elkaar niet meer!!! Uit mijn ervaring gaat het dan meestal wel goed. Met je trailer kan ook en dan steeds een stukje dichter bij huis tot dat je dadelijk van huis af kunt vertrekken!!

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:14

Mijn hengstje staat in de opfok en ik heb het zelfde probleem gehad als ik hem uit de groep haalde, nu gaat het goed, maar soms blijft hij het nog proberen door gek te doen om eerder terug te komen en hij gaat dan hiniken waardoor de andere terug gaan hiniken en dan is het hek van de dam, maar ik hou me aan mijn vooraf gestelde doel we gaan tot daar maakt me niet uit hoe en dan pas weer terug, tussen door een aantal keer halthouden en weer weglopen (dat oefen ik normaal gesproken ook)