yulan schreef: IK zou maken dat je evt een deurtje voor de schuilstal zet, dat ze 'snacht binnenstaan. Dat is veiliger en beter. (mbt diefstal ofzo). Ik zou in de winter dus zeker maken dat ze binnen kunnen staan, met een duerjte voor de stal. De shet z'n haar kun je laten groeien, maar zorg mss toch voor een regendekentje als hij buiten mag,maar als het regent. ZE kunnen er wel tegen, maar toch.. Voor de pony zou ik een staldeken nemen (zoiets van hte, is goed genoeg) , want anders sukkel je veel te veel met afzweten. Op stal een staldeken, en je kunt er in de wei oftewel een weidedeken met vulling voor kopen, oftewel een waterdicht deken bovenop je staldeken, anders wordt je staldeken nat enzo, en dat is niet prettig.
-De pony zal toch redelijk veel moeten werken, zo'n 6 keer per week, waaronder voornamelijk dressuur en wandelingen... Dan moet hij waarschijnlijk krachtvoer er bij krijgen..?
Als de pony veel moet werken raad ik aan om gewone mengeling te geven, dagelijks. Als je op voorhand weet dat je wat zwaarder gaat rijden geef je maar een beetje meer.
In de winter kun je wortels en bieten bijvoeren.
Het is belangrijk om heel het jaar door hooi te hebben.
In de winter goed hooi, van goede kwaliteit met veel voedingsstoffen.
In de zomer gwn droog hooi, met lage voedingsgehalte als bezighoudertje in stal ofzo, als het regent dat ze tenminste iets hebben.
Krachtvoer zou ik dus wel geven
-Er zal voornamelijk in het bos gewandeld worden, zijn hoefijzers dan een must of niet?
Hoefijzers zijn geen must, maar bekappen wel!
Als je geen hoefijzers zet, mag je niet teveel op het asfalt of kiezeltjes lopen of dergelijke.
Maar zeker dat de hoeven regelmatig bekapt worden, en verzorg ze goed met olie, vet en ook teer, want als ze veel buiten staan, op een drassige grond...
Ik zou juist niet gaan teren en vetten, groote kans dat je de hoeven uitdroogt. Ook moet je juist wel gaan stappen op het asfalt, het dier staat namelijk dan al de hele dag op zachte grond en je zal toch echt op asfalt moeten lopen om doorbloeding te krijgen.
Het beste zou zijn om een stuk, het liefst bij de ingang, te verharde (met betonplaten o.i.d.) dan heb je ten eerste geen bagger zooi, kunnen ze ergens met droge voeten staan, en worden de hoeven beter.
Kiezeltjes zijn erg handig om te kijken hoe je paard zijn hoeven zijn, als deze echt goede hoeven heeft loopt ie er zonder gevoelig te lopen over heen, en blijven ze ook niet hangen.
Dekens kan je er beter niet op gooien, zeker niet als ze gewoon een schuilstal hebben. Ze hebben het niet nodig en met een deken kunnen ze hun eigen vacht niet zo goed regelen, grote kans dat ze het dan of te koud of te warm hebben.
Je kan makkelijk rijden met en wintervacht, en bezweet terug zetten is ook niet schadelijk (mits je ze geen dekens oplegt of scheert, de vacht werkt namelijk zelf al als zweetdeken), als ze bescherming willen gaan ze wel rollen. (maar, als je hem heel vies uit de wei haalt kan je beter niet het hele paard poetsen, dat is namelijk een teken dat het toch wel guur was, poets dan alleen de zadelplek en ga lekker rijden. Poetsen is toch niet nodig verder, is alleen maar voor onzelf)
Onbeperkt hooi/kuil is wél zeeer belangrijk, dat houdt de darmen bezig en houd ze dus warm en gezond. Begin eerst met dat, als het paard aangeeft meer nodig te hebben geef je krachtvoer bij.
Onze paarden staan al zo sinds we ze hebben, in frankrijk reden we ze wel 3x per dag, en die kregen helemaal geen krachtvoer, en hier rijden we 6x per week, fanatiek springen, western en endurance, zonder dekens, zonder zweetdekens, niets, zomers alleen op gras en swinters wel met krachtvoer bij, nooit problemen gehad.