paard heel jaar door in weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

paard heel jaar door in weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:21

hoi,

Mijn ouders hebben een weiland gekocht ( juist voor ons huis ) en we gingen er normaal een shetlandpony zetten voor de begrazing. Nu, heb ik gevraagd ( gesmeekt ) aan mijn ouders of we niet een Epony of klein paardje mogen. We zijn nl met 3 van de 4 kinderen die rijden dus er zou genoeg aandacht voor zijn. En dan heeft de shet ook gezelschap.

We krijgen nu dus wss een Epony als we goeie punten hebben. Maar eerst willen mijn ouders toch deze dingen weten:

- Kan een pony/paardje een heel jaar door op het weiland staan? Het is een groot weiland, met schuilstal. Eventueel in de winter kan hij een deken aan?

-De pony zal toch redelijk veel moeten werken, zo'n 6 keer per week, waaronder voornamelijk dressuur en wandelingen... Dan moet hij waarschijnlijk krachtvoer er bij krijgen..?

-Er zal voornamelijk in het bos gewandeld worden, zijn hoefijzers dan een must of niet?

Ik wil gewoon even jullie mening weten, we gaan ons zeker nog grondig informeren bij een aantal paardenmensen en we doen niets overhaast

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:28

ik denk dat het wel kan.. hij moet wel ergens kunnen schuilen en dat kan die ( zij je ) misschien moet je wel even opletten op het gras. dat je misschien telkens een stukje afzet en dan er iets bij doen en dan aan de andere kant weer afzetten. anders gaat het gras misschien snel kapot

Nina_Chicka

Re: paard heel jaar door in weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:31

Als de pony die komt niet bij de vorige eigenaar op stal heeft gestaan kan het wel.
Ik zou wel zorgen voor een schuilhokje en misschien het 1e jaar een licht dekentje maar dat ligt er maar net aan wat het dier gewend is.

Stond de pony bij de vorige eigenaar ook al dag en nacht buiten kun je daar uiteraard gewoon mee verder gaan.

In ieder geval: zorg dus dat je wel even goed informeert bij de eigenaar over het dier. Die kan je vast meer vertellen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:33

Dan kan prima:

-Zorg dan dat je een E-pony neemt van een robuust ras zoals haflingers, fjord, New Forest, Tinker dat soort rassen. Dan heb je vaak niet eens een deken nodig, tenzij je niet zo'n dikke wintervacht wilt.

-Als je zoveel met je paardje gaat werken is een beetje krachtvoer wel beter, maar de robuuste rassen hebben niet veel nodig, halfje is prima in de zomer als je gewerkt hebt, kilootje in de winter. Je zal zeer waarschijnlijk wel hooi moeten bijvoeren in de winter.

-IJzers zijn geen must. Als je veel over straat moet is het raadzaam, maar ook afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven. Maar je moet ze sowieso laten onderhouden door de smid.

Zorg wel dat er een droge plek is, dus niet alleen een schuilstal, maar dat de grond eronder ook droog is als het in de winter e.d. erg nat is. Je kan anders ook nog een inloopstal maken van de schuilstal.

Maar een paardje alleen in een groot weiland is wel een beetje alleen. Het zijn kuddedieren. Misschien handig om er wat bij te zetten al zijn het een paar schaapies van de buurman.

Maar ik vind het nog altijd beter dan een paard dat 24-uur, 365 dagen per jaar opgesloten is!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:33

bonitobol schreef:
hoi,

- Kan een pony/paardje een heel jaar door op het weiland staan? Het is een groot weiland, met schuilstal. Eventueel in de winter kan hij een deken aan?
* ja dat kan prima! ik zou niet eens aan een deken beginnen, in principe kan elk paard die gewend is buiten te staan zomer en winter, zonder dek( zolang ze uiteraard niet geschoren zijn). wat dan goed is, is zo min mogelijk borstelen zo behouden ze hun natuurlijke laag, wat water afstotend is

-De pony zal toch redelijk veel moeten werken, zo'n 6 keer per week, waaronder voornamelijk dressuur en wandelingen... Dan moet hij waarschijnlijk krachtvoer er bij krijgen..?
* in de winter zal er hoogst waarschijnlijk niet genoeg gras op het land staan... je zal dan hooi bij moeten voeren, betreft krachtvoer heb je aan brokken in principe genoeg.

-Er zal voornamelijk in het bos gewandeld worden, zijn hoefijzers dan een must of niet?
* ik ben niet voor hoefijzers...zeker wanneer je bijna nooit op de weg rijdt en je paard ook in de winter buiten staat, wanneer er sneeuw ligt zit er een hele klomp onder, wat gevaarlijk is/kan zijn. op blote voeten kunnen ze veel aan en als je veel bermen/bos rijdt is het helemaal niet nodig

Ik wil gewoon even jullie mening weten, we gaan ons zeker nog grondig informeren bij een aantal paardenmensen en we doen niets overhaast

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:34

mhartog schreef:

Maar ik vind het nog altijd beter dan een paard dat 24-uur, 365 dagen per jaar opgesloten is!

Ja, precies!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:37

dankjewel voor de reacties

Mhartog, er zal een shet bij staan
roossie22: het weiland wordt ook in stukken verdeelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:52

bonitobol schreef:
Kan een pony/paardje een heel jaar door op het weiland staan? Het is een groot weiland, met schuilstal. Eventueel in de winter kan hij een deken aan?

Ja dat kan prima, helemaal als er een schuilstal is, want dan kunnen ze schuilen wanneer ze dat willen. Een winterdeken is niet nodig; een paard maakt zelf wintervacht aan.

bonitobol schreef:
De pony zal toch redelijk veel moeten werken, zo'n 6 keer per week, waaronder voornamelijk dressuur en wandelingen... Dan moet hij waarschijnlijk krachtvoer er bij krijgen..?

Wanneer je dressuur hebt gereden, kun je hem eventueel wat krachtvoer geven (kwart schep is voldoende). Na een wandeling heeft ie geen extra energie nodig.

bonitobol schreef:

Nee absoluut niet. IJzers zijn nooit een must. Het is zelfs gevaarlijk wanneer de pony het hele jaar door in de wei loopt, ivm kans op uitglijden e.d..

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:32

ik ben het met jovarna en roossie22 eens, mijn epony staat ook 24/365 buiten. en heeft nergens last van! ik geef haar in de winter wat bix, maar verder hooi. ik doe er soms wel een regndekentje op want omdat je niet zo mag poetsen, is dat net ff wat makkelijker. ik hou ook niet zo van ijzers, mijn vorige pony koos er zelf altijd voor om op gras te lopen naast de weg. heb eigenlijk nooit ijzers gehad. En dat gaat prima. Ik zou zeggen, goed je best doen op school, en lekker een mooi paardje uitkiezen.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 15:50

Dankjewel jorik en jovarna

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:29

bonitobol schreef:
hoi,

Mijn ouders hebben een weiland gekocht ( juist voor ons huis ) en we gingen er normaal een shetlandpony zetten voor de begrazing. Nu, heb ik gevraagd ( gesmeekt ) aan mijn ouders of we niet een Epony of klein paardje mogen. We zijn nl met 3 van de 4 kinderen die rijden dus er zou genoeg aandacht voor zijn. En dan heeft de shet ook gezelschap.
Heb je al een shet gevonden? Ook die moet verzorgd worden.
En hierbij spreek ik over ontworming,bekapping,voer,verzorging, enz enz enz...
Ik weet een shethengst staan, gratis (ik weet niet of ie al weg is of nie).
Maar ik zou hem zowiezo niet aanraden, want hij is al 3 jaar en heeft nog nooit een mens van heel dichtbij gezien. Ik heb er es een uur achtergezeten met appeltjes en koekjes en dergleijke om een mini-paddockje, maar ik heb er schrammen en builen aan overgehouden. Maar je zult vast wel ergens anders een shet vinden .

We krijgen nu dus wss een Epony als we goeie punten hebben. Maar eerst willen mijn ouders toch deze dingen weten:

IK zou maken dat je evt een deurtje voor de schuilstal zet, dat ze 'snacht binnenstaan. Dat is veiliger en beter. (mbt diefstal ofzo). Ik zou in de winter dus zeker maken dat ze binnen kunnen staan, met een duerjte voor de stal. De shet z'n haar kun je laten groeien, maar zorg mss toch voor een regendekentje als hij buiten mag,maar als het regent. ZE kunnen er wel tegen, maar toch.. Voor de pony zou ik een staldeken nemen (zoiets van hte, is goed genoeg) , want anders sukkel je veel te veel met afzweten. Op stal een staldeken, en je kunt er in de wei oftewel een weidedeken met vulling voor kopen, oftewel een waterdicht deken bovenop je staldeken, anders wordt je staldeken nat enzo, en dat is niet prettig.

Als de pony veel moet werken raad ik aan om gewone mengeling te geven, dagelijks. Als je op voorhand weet dat je wat zwaarder gaat rijden geef je maar een beetje meer.
In de winter kun je wortels en bieten bijvoeren.
Het is belangrijk om heel het jaar door hooi te hebben.
In de winter goed hooi, van goede kwaliteit met veel voedingsstoffen.
In de zomer gwn droog hooi, met lage voedingsgehalte als bezighoudertje in stal ofzo, als het regent dat ze tenminste iets hebben.
Krachtvoer zou ik dus wel geven

Hoefijzers zijn geen must, maar bekappen wel!
Als je geen hoefijzers zet, mag je niet teveel op het asfalt of kiezeltjes lopen of dergelijke.
Maar zeker dat de hoeven regelmatig bekapt worden, en verzorg ze goed met olie, vet en ook teer, want als ze veel buiten staan, op een drassige grond...

Zo Kzou eiglijk nog meer kunnen zeggen, maarja

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:47

Een staldeken lijkt me zeker niet handig voor een paard wat buiten komt te staan, neem dan gelijk een waterdichte. En voor de shet zeker geen deken, nergens voor nodig..
Verder moet hij wel krachtvoer hebben ja als je er echt vaak mee gaat rijden, zowieso is dat altijd wel aan te bevelen voor de vitamines etc. En verder dan hooi/kuil bijvoeren.
En voor buitenritten etc zijn geen ijzers nodig .

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:09

ok smeejj

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:27

Kan een pony/paardje een heel jaar door op het weiland staan? Het is een groot weiland, met schuilstal. Eventueel in de winter kan hij een deken aan?
Ja hoor, een pony of paard kan gemakkelijk het hele jaar door op het weiland staqan, is zelfs goed voor ze. In de winter kan je wel dekens gebruiken, maar dat hoeft niet hoor. Ik zou er zelf niet aan beginnen, omdat het nogal een gehannes is met dekens. Een zweetdeken zou ik wel kopen, maar dat kan ook gewoon een dekensingel + een fleeceplaid van de Blokker voor 7 euro zijn.

Het allerbelangrijkste is dat de pony/paard over voldoende ruwvoer beschikt, dus zoveel als hij op kan. Als je dit doet is krachtvoer niet eens nodig eigenlijk, maar je kan hem eventueel nog wel een klein beetje krachtvoer geven, of bijvoorbeeld zo'n Pavo Summerfit reep voeren elke dag. Zo weet je zeker dat hij alles binnenkrijgt. Ook een is goede liksteen nodig.

Nee hoor, helemaal niet. Hoefijzers zijn sowieso geen must. Het paard kan makkelijk ijzerloos door het leven. Wel is het belangrijk dat het paard op tijd en regelmatig (iedere 6 tot 8 weken) bekapt wordt, maar dat is altijd zo.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:44

Volgens mij kan het perfect, het paard kan lekker buitenlopen en (je gaat hem 6 keren/week berijden) zal dus zijn conditie wel behouden.
Verder worden paarden die altijd op de weide veel minder vaak ziek dan stalpaarden die een keer in de week een namiddagje op de weide worden.. (normaalgezien toch)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:08

yulan schreef:
IK zou maken dat je evt een deurtje voor de schuilstal zet, dat ze 'snacht binnenstaan. Dat is veiliger en beter. (mbt diefstal ofzo). Ik zou in de winter dus zeker maken dat ze binnen kunnen staan, met een duerjte voor de stal. De shet z'n haar kun je laten groeien, maar zorg mss toch voor een regendekentje als hij buiten mag,maar als het regent. ZE kunnen er wel tegen, maar toch.. Voor de pony zou ik een staldeken nemen (zoiets van hte, is goed genoeg) , want anders sukkel je veel te veel met afzweten. Op stal een staldeken, en je kunt er in de wei oftewel een weidedeken met vulling voor kopen, oftewel een waterdicht deken bovenop je staldeken, anders wordt je staldeken nat enzo, en dat is niet prettig.

Als de pony veel moet werken raad ik aan om gewone mengeling te geven, dagelijks. Als je op voorhand weet dat je wat zwaarder gaat rijden geef je maar een beetje meer.
In de winter kun je wortels en bieten bijvoeren.
Het is belangrijk om heel het jaar door hooi te hebben.
In de winter goed hooi, van goede kwaliteit met veel voedingsstoffen.
In de zomer gwn droog hooi, met lage voedingsgehalte als bezighoudertje in stal ofzo, als het regent dat ze tenminste iets hebben.
Krachtvoer zou ik dus wel geven

Hoefijzers zijn geen must, maar bekappen wel!
Als je geen hoefijzers zet, mag je niet teveel op het asfalt of kiezeltjes lopen of dergelijke.
Maar zeker dat de hoeven regelmatig bekapt worden, en verzorg ze goed met olie, vet en ook teer, want als ze veel buiten staan, op een drassige grond...

Ik zou juist niet gaan teren en vetten, groote kans dat je de hoeven uitdroogt. Ook moet je juist wel gaan stappen op het asfalt, het dier staat namelijk dan al de hele dag op zachte grond en je zal toch echt op asfalt moeten lopen om doorbloeding te krijgen.
Het beste zou zijn om een stuk, het liefst bij de ingang, te verharde (met betonplaten o.i.d.) dan heb je ten eerste geen bagger zooi, kunnen ze ergens met droge voeten staan, en worden de hoeven beter.
Kiezeltjes zijn erg handig om te kijken hoe je paard zijn hoeven zijn, als deze echt goede hoeven heeft loopt ie er zonder gevoelig te lopen over heen, en blijven ze ook niet hangen.

Dekens kan je er beter niet op gooien, zeker niet als ze gewoon een schuilstal hebben. Ze hebben het niet nodig en met een deken kunnen ze hun eigen vacht niet zo goed regelen, grote kans dat ze het dan of te koud of te warm hebben.
Je kan makkelijk rijden met en wintervacht, en bezweet terug zetten is ook niet schadelijk (mits je ze geen dekens oplegt of scheert, de vacht werkt namelijk zelf al als zweetdeken), als ze bescherming willen gaan ze wel rollen. (maar, als je hem heel vies uit de wei haalt kan je beter niet het hele paard poetsen, dat is namelijk een teken dat het toch wel guur was, poets dan alleen de zadelplek en ga lekker rijden. Poetsen is toch niet nodig verder, is alleen maar voor onzelf)

Onbeperkt hooi/kuil is wél zeeer belangrijk, dat houdt de darmen bezig en houd ze dus warm en gezond. Begin eerst met dat, als het paard aangeeft meer nodig te hebben geef je krachtvoer bij.

Onze paarden staan al zo sinds we ze hebben, in frankrijk reden we ze wel 3x per dag, en die kregen helemaal geen krachtvoer, en hier rijden we 6x per week, fanatiek springen, western en endurance, zonder dekens, zonder zweetdekens, niets, zomers alleen op gras en swinters wel met krachtvoer bij, nooit problemen gehad.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:10

Waaaw toydoll, schitterend, dankje

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:36

Sluit me aan bij Toydoll.

Mijn arabiertje staat ook dag en nacht op de weide, in de winter wordt er (droge) kuil bijgevoerd. Hij krijgt er een enorme pens van, maar dat is gewoon een buik vol met ruwvoer, oftewel: zijn kacheltje

Je hoeft je dus niet eens te beperken tot de "sobere" rassen, al moet je een paard dat altijd op stal heeft gestaan natuurlijk niet in een koud jaargetijde pardoes naar buiten plempen.
In de winter zit een weidepaard natuurlijk wat dikker in z'n vacht. Sommigen vinden dat beperkend; je moet wat meer oppassen met in het zweet rijden en langer uitstappen bijvoorbeeld. Maar je krijgt er wel een gezond en vrolijk paardje voor terug!

Kijk ook eens op http://www.paardnatuurlijk.nl , daar vind je antwoorden op meer vragen dan je zelf verzinnen kan

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 09:04

lijnEnAtlas schreef:
Sluit me aan bij Toydoll.

Mijn arabiertje staat ook dag en nacht op de weide, in de winter wordt er (droge) kuil bijgevoerd. Hij krijgt er een enorme pens van, maar dat is gewoon een buik vol met ruwvoer, oftewel: zijn kacheltje

Je hoeft je dus niet eens te beperken tot de "sobere" rassen, al moet je een paard dat altijd op stal heeft gestaan natuurlijk niet in een koud jaargetijde pardoes naar buiten plempen.
In de winter zit een weidepaard natuurlijk wat dikker in z'n vacht. Sommigen vinden dat beperkend; je moet wat meer oppassen met in het zweet rijden en langer uitstappen bijvoorbeeld. Maar je krijgt er wel een gezond en vrolijk paardje voor terug!

Kijk ook eens op http://www.paardnatuurlijk.nl , daar vind je antwoorden op meer vragen dan je zelf verzinnen kan

waaaw ja schitterende site

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:01

Dat kan prima hoor!
Je hoeft niet eens perse een sober ras te nemen.
Zelfs een arabier kan gewoon in de winter zonder dekentje buiten staan.
Als je maar wel in de lente bijvoorbeeld daarmee begint.
Dan kan het dier wennen aan de overgangen van het weer.

Ik denk dat jou paardjes een super goed plekje krijgen zo!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:41

bonitobol schreef:
hoi,

Jahoor, dat kan best.
Als de pony er al aan gewend is, is er helemaal geen probleem. Zoniet, dan kun je hem er aan laten wennen.
Een deken (waterdichte!) in de winter kan handig zijn als je veel met de pony traint, zodat de pony niet een al te dikke wintervacht krijgt.
Maar daarom kan je pony wel gewoon (dag en nacht) om buiten blijven lopen.
Of de pony een deken nodig heeft en zo ja, hoeveel, ligt aan de pony en dat kun je dus pas bezien als de pony er is.

Ligt geheel aan de pony zelf, wat hij nodig heeft.
Houdt er ook rekening mee dat je in de winter waarschijnlijk ook hooi bij moet voeren omdat er dan weinig meer (aan voedingswaarde) op het land staat.
Hebben jullie ook opslagruimte daarvoor? Ook als de shet er alleen staat, moet die waarschijnlijk bij gevoerd worden in de winter met hooi.

Nee, geen must. Sommige pony's hebben het wel nodig, anderen niet, ligt aan de hoeven en als de pony het nodig heeft, zal je dat snel genoeg merken (of je hoefsmid) en dan kunnen er altijd nog ijzers onder, dat hoeft niet op voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:09

Citaat:

Ja hoor, geen enkel probleem. Dekens hoeven op zich niet, maar als je je pony een beetje dun in het haar wilt houden (i.v.m. veel moeten werken), dan kun je deze het beste wel op tijd onder dekens gaan zetten (dikte afhankelijk van temperatuur). Mocht je ervoor kiezen om dekens te gaan gebruiken, koop dan meteen goede (die echt waterdicht zijn etc.).

Citaat:
De pony zal toch redelijk veel moeten werken, zo'n 6 keer per week, waaronder voornamelijk dressuur en wandelingen... Dan moet hij waarschijnlijk krachtvoer er bij krijgen..?

Ja, dat zou ik wel doen. De hoeveelheid is natuurlijk afhankelijk van de pony die je uitkiest. Denk eraan dat je in de winter ook ruwvoer bij moet voeren.

Als ik jou was zou ik direct aan de schuilstal een paddock maken, die open of dicht kunt zetten naar de wei toe. Als de wei erg nat is en de paarden deze stuk dreigen te gaan lopen, dan kun je ze opsluiten in de paddock en je weiland sparen. Weiland door midden delen is ook handig, zodat aan de ene kant het gras kan groeien terwijl ze op de andere kant lopen.

Citaat:
Er zal voornamelijk in het bos gewandeld worden, zijn hoefijzers dan een must of niet?

Niet perse, hangt van de kwaliteit van de hoeven af en of je erg veel over het asfalt moet. Ik heb heel veel buitengereden met een pony zonder ijzers zonder problemen. Deze pony had wel goede hoeven en ik stak toen zo de weg over het bos in. Onderweg hoefde ik ook niet heel erg veel over de verharde weg.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:32

@cccorine: het weiland is 5 Hectare groot en wordt zeker verdeelt

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:35

Tuurlijk kan je paardje het hele jaar de wei op!
De mijne (KWPN/volbloed) staat 24/7 buiten, ook in de winter, gewoon een deken er op
Als je idd een schuilstalletje hebt en voldoende gras om goed te verdelen zie ik niet in waarom het niet zou kunnen

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:41

Natuurlijk kan die het hele jaar op wei, er is toch een schuilstal..
Mijn 3 VZ paardjes staan sinds vorige zomer op wei. Een kwam
van stal, die heeft een deken op, de andere twee staan al de
hele winter zonder deken buiten, t zal hun wat boeien L

Ik zou inderdaad de wei opdelen, ten eerste gaat je gras niet
zo snel kapot, en ten tweede krijgen ze dan niet teveel gras in
een keer binnen. Want dat kan soms heel gevaarlijk zijn!

Veel plezier met je pony