Kleine of grote balen kuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Kleine of grote balen kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:37

Omdat ik al meer pony's heb staan en een deel van de pony's op kuil heb staan zit ik er over te denken om aan grote balen kuil te beginnen ipv de kleintjes.

Maar, is dit de moeite voor mij? Ik voer nu iets minder dan een klein baaltje per dag(laten we zeggen ong 6 in de week).
Hoeveel baaltjes gaan er ongeveer in een grote baal? Ik dacht dat een kleintje ong 25 kg was en een grote 300 kg, dan zouden er ongeveer 12 kleintjes in een grote gaan en daar doe ik dan 2 weken mee. Is dat snel genoeg voordat de kuil bederft?

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:42

Zal aan de kwaliteit kuil liggen, de hele natte moet wel met een week op, de drogere kan je wel 2 weken over doen. Mijn ervaring is dat de baal dan wel helemaal opengesneden moet worden, zo schimmelt hij minder snel.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:46

ik sta op een stal waar je onbeperkt kuil mag pakken, met ongeveer 25 paarden. wij doen een dag met zo'n grote baal
op de stal waar ik gewerkt had stonden ook ruim 30 paarden, met 2 keer daags voeren hadden we zeker 2 keer in de week een nieuwe baal nodig. dus hoe het er na 2 weken uit ziet weet ik dus niet.

het verschilt per baal hoe die is ingepakt. je hebt hele droge kuil, maar ook hele natte. dus hoe houdbaar het is hangt daar ook van af. als er al schimmeldraden in zitten(jehoeft het niet altijd te zien) dan is die baal niet lang houdbaar. als het van binnen uit begint.

ik weet niet wat het prijsverschil is? stel datie 1,5 week mee zou gaan en je de rest weg moet gooien, maar je daarmee toch nog goedkoper uit bent dan 6 keer in de week een kleintje, dan zou je het voor 1 keer eens kunnen proberen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:52

Ik betaal nu 6 euro per klein baaltje(=ong 36 euro in de week), en de grote balen zijn hier in de buurt ong 20 euro(=ong 10 euro in de week).
Dus volgens mij moet dat veel goedkoper uitpakken, zelfs al zou ik een deel weg moeten gooien.
Ik zal dan wel echt naar zo droog mogelijke kuil moeten kijken omdat het 'maar' om 5 pony's gaat die onbeperkt kuil krijgen.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:55

Wij betalen €30 voor een hele baal, en doen daar met 2 paarden 3 weken mee. Het gaat wel, maar de kuil moet idd niet te nat zijn. We hebben nu kuilhooi, das heel droog, nog net geen hooi.

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:03

inderdaad ingekuild hooi zou ik nemen! ik doe nu bijna twee weken met een grote vierkante baal, gaat super en bederft niet!

veeeeeeeeeeeeel goedkoper voor je ook!!

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:15

Cis: We hebben nu ook kuilhooi.
Ik wou het er net van de week met je over hebben, dat een grote echt voordeliger is.
Als je het besluit, weet ik nog wel iemand.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:28

wij zijn juist over gestap van grote naar kleine pakjes, omdat ze veel fijner te hanteren zijn, en kan gewoon per plak voeren, bij zn grote baal moet je meer wikken en wegen..

ik zou gewoon bij de kleintjes blijven nu vooral het warmer word, dan heb je dat net niet zo snel verzuren..
en er gaat weer gras groeien, dan hebben ze vaak ook niet zo veel kuil meer nodig..

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:04

Ik heb 3 paarden aan huis (wel grote) en heb ook balen van 400kg, maar dat is kuil wat bijna hooi is, zo droog.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:51

Er gaan in die grote vierkante balen zo'n 15 kleine pakjes hooi.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:14

kleine of grote duhh..... kijk naar de kwaliteit en laat hiervoor een uitvalmonster nemen en zorg dat je weet van welk land het komt waneer het binnen is gehaald. wijze van bemesting is bijvoorbeeld enorm van belang aangaande de kwaliteit en die is absoluut anders dan bij koeien. Dus wat voor een koe kwalitatief hoogstaand is voor een paard de reinste ellende. Daarentegen ben ik niet zo'n voorstander van kuil en heb liever gewoon baaltjes hooi. maar je hebt niet altijd de keus en dat begrijp ik ook wel. (zeker bij mensen die op een pensionstal staan).

Succes verder hiermee

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:17

Kijk hiervoor ook eens in de laatste in de strengen, en dit verhaal van BGG (of iets dergelijks) is maar minimaal. maar goed je moet ook niet idereen tegen de haren instrijken.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:30

Ik zal kijken of ik de in de strengen kan krijgen .

Ik moet wel kuil voeren. Met hooi weken voor deze groep ben ik meer dan een uur per dag bezig(heb ik dus wel geprobeerd). Voer ik geen nat hooi of kuil heb ik een pony die meteen bronchitis krijgt ivm een versmalling aan haar luchtwegen.

Ik heb een adresje gekregen van een vriendin van mij voor hooi-kuil(net geen hooi, net geen kuil) en wil dat eerst maar proberen. Dat blijft langer goed dan 'echte' kuil en is waarschijnlijk 'nat' genoeg voor die pony.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:43

ik voer ook kuil grote baal €25 per baal ook kuilhooi perfect spul en doe er zekers 5 weken mee..

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:46

Ik zou die optie die je als laatste zei doen, en dan grote balen,

Ben je goedkoper uit, en minder tijd kwijt

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:43

Ik weet misschien ook wel iemand die een grote balen te koop heeft.

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:55

er ziten ongeveer 12 a 13 kleine pakjes in 1 grote

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:56

het bederven valt wel mee, maar je moet wel oppassen voor t broeien, wand dan kan je brand krijgen

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:57

maar een oplossing daarvoor is om het een beetje los te gaan gooien, dat er genoeg 'koude' lucht bij kan