paard is gevallen en loopt nu niet goed meer, wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2001

paard is gevallen en loopt nu niet goed meer, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:22

nouja de vraag zegt het al, maar ik zal het nog ff uitleggen.

ik had pas een wedstrijd gehad, ze was dus al wel redelijk moe.
ik had haar en twee andere paarden op de wei gezet en later wou ik haar weer gaan pakken alleen had ze nog geen zin om naa binnen te gaan.(ze heeft wel vaker van dit soort streken)
ze rende dus weg en de ze zaten elkaar een beetje op te stokken.
ze gingen steeds harder rennen en op een geve moment hoorde ik dus een gilletje van een ander meisje dat er ook bij was.
ik draaide me om en zag mijn paardje op staan ze liep op drie benen en een beetje hinkend.
toen ze der te pakken hadden leunden ze niet meer op het been maar het stond wel op de grond.
het stappen gimg goed.

ze heeft gelijk een koude doek op de plek gekregen(tussen hak en knie in)
de volgende dag heb ik haar gelongeerd draf en stap ging goed galop niet dan gaat ze hinken.
gister de dag na de eerste keer longeren heb ik haar weer gelongeerd en stap en draf ging helemaal goed heel even galop geprobeert maar gelijk terug gegaan naar draf want gallop ging nog niet goed.

hoe moet ik hier nou mee door gaan? net zo lang longeren tot ze weer gewoon kan galoperen?
ik houd haar liever wel in beweging.
maar als dit niet goed is wil ik graag tips

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:24

Go see the doctor!

Ik zou dr voor de zekerheid een veearts bij halen, je weet maar nooit!

Goldenflower

Re: paard is gevallen en loopt nu niet goed meer, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:31

Bel de dierenarts.

Niet meer je paard longeren! Dat is niet goed voor je paard, zij heeft last van haar been.

Op de stal laten en afhankelijk hoe erg het is, kun je gaan wandelen met haar.

Eventueel haar been afspuiten als hij dik of warm is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:32

Ik zou niet longeren. Ik neem aan dat er een dikke of warme plek op het been zit?
Ik zou het been regelmatig afspuiten en met de merrie aan de hand gaan stappen. Als ze nog enigszins kan lopen zelf, kan ze misschien in haar eentje op een stukje paddock of wei, waar ze zelf kan beslissen of ze wil lopen en haar been wil belasten. Staat ze op drie benen dan alleen aan de hand gaan stappen.
Ik weet niet hoe lang het geleden is nu maar als ze na een dag of vier, vijf na het ongeluk nog kreupel loopt zou ik de veearts bellen.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:32

niet lonegeren even rustig stappen iedere dag en een Da bellen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:35

Je kan beter rechte stukken stappen dan gaan longeren dat is een stuk zwaarder en dus ook weer belastender voor dr benen.
Verder na het wandelen afspuiten en als je er niet gauw verbetering in ziet de DA bellen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:42

Euh,wat voor nut heeft het om een kreupel paard te longeren
Gooi dat paard lekker de paddock op en bel de DA.
Verder kan je idd afspoelen.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:01

Ik zou er een dokter bij halen en zeer zeker niet longeren!

Mijn paardje is twee jaar geleden gevallen in de rijbak ( toen ze los stond ) en zij had haar heup/bekken gekneusd. Ik zou er niet telang mee wachten je kunt niet zien wat er van binnen gebeurd is.

Veel succes!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:43

niet longeren ... paard kan zo nog een grotere blessure krijgen .. Doek op het been helpt niet veel ...eigenlijk niks ... het been afspuiten wel . stappen in de bak of het harde en de dierenarts er bij laten komen . Paard kan ook onregelmatig wezen in de stap en draf . k weet niet of jij dat kan zien . anders moet je een ervaren persoon erbij halen

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:47

Zoals door iedereen al gezegd je paard zeker niet longeren.Ik vind het alleen wel vreemd dat ze in stap en draf goed liep maar in galop niet?Normaal zie je in galop een paard juist niet kreupel lopen (mits het heel erg is )En zoals ook iedereen al zei,dierenarts erbij halen.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 22:06

nou bedankt voor jullie hulp allemaal maar het is al weer over en
volgens mij dachten jullie allemaal dat het erger was dan het dus eigenlijk was.
ze had ook niks van dikke plekken(Daar heb ik gelijk naar gekeken)en stap en draf ging gewoon helemaal goed, behalve galop
@ blue_star : dan houd ze tenminste beweging en word het been niet stijf.

maar hier kan een slotje op bedankt allemaal