Dilemma- nu veulen kopen, of later een volwassen paard/pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dikkie81

Dilemma- nu veulen kopen, of later een volwassen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 15:42

Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma, namelijk zal ik nu een veulen kopen of over een jaar of 3 een al ingereden pony?

De komende 2-3 jaar kan ik niet dagelijks rijden. Dit omdat mijn prioriteiten dan op een ander vlak liggen. Wel heb ik tijd genoeg om dagelijks bij een veulen te gaan kijken en te borstelen e.d. Ik heb nu 1 keer per week les, maar mis de dagelijkse omgang met een paard heel erg. Financieel kunnen beide opties.

Het voordeel van over 3 jaar en ingereden pony kopen is dat ik de komende tijd geen onverwachte kosten heb.
Het nadeel is dat ik 'm niet zelf heb zien opgroeien, en dat lijkt me juist erg leuk. Verder mis ik dan de dagelijkse omgang met een paard.

Het voordeel van een veulen nu kopen is dat ik er dagelijks naartoe kan. Dat ik er een band mee krijg. Dat ik 'm kan opvoeden zoals ik 'm hebben wil.
Het nadeel is dat ik de komende 3 jaar er al kosten van heb. Dat ik niet zeker weet of ik ervaren genoeg ben om een veulen op te voeden. Ik heb veel ervaring met paarden, maar nog niet met veulens. Dat ik een opfok in de buurt moet vinden waar het naar m'n zin is.

Ik twijfel heel erg. Nu een veulen kopen trekt heel erg. Maar ik wil wel goed weten waar ik aan begin.

Dus alle advies en raad is welkom!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:48

als je een minder heet paard (koudbloed)neemt, kun je er ook prima 1x per week op rijden. Qua kosten verschilt het niet veel. Een volwassen paard hoeft ook niet bereden te worden, als hij maar lekker weidegang en soortgenootjes om zich heen heeft.

Ik zou dus gaan voor een volwassen paard.

Duhelo

Re: Dilemma- nu veulen kopen, of later een volwassen paard/p

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:52

dat zou ik net niet doen
als je wat verder wil in de sport dan is 1 maal per week trainen gewoon niet genoeg.
ik zou voor het veulen gaan. ik rij nu bij een man die niet echt veel afkentvan paarden, maar wel al 2 veulens heeft grootgebracht, nu bezig is met een 8 maand oud veulen, en er ieder moment een kan geborn worden.
ik had hiervoor geen ervaring met eigen paarden, laat staan met veulens, maar ik moet zeggen dat het inrijden me goed afgaat en het omgaan met de jonge veulens ook. dus ik zie geen problemen, ik zou voor het veulen gaan!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:53

Ik zou gaan voor een volwassen paard, en dan een die al is ingereden. Zo kun je proefrijden en kijken of het echt klikt. Die kans is namelijk bij een jong paard ook aanwezig: afgezien van de extra kosten en het risico dat er iets gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden of dat hij de leeftijd van het zadelmak maken niet haalt, de fouten die je kunt maken in de opvoeding en bij het inrijden, de extra kosten van de lessen en het beleren van een jong paard....
Die extra band met een veulen/paard komt pas als je er echt mee aan het werk gaat, en niet als hij in de opfok staat en je er dagelijks naar kunt kijken.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:56

dutske schreef:
dat zou ik net niet doen
als je wat verder wil in de sport dan is 1 maal per week trainen gewoon niet genoeg.
ik zou voor het veulen gaan. ik rij nu bij een man die niet echt veel afkentvan paarden, maar wel al 2 veulens heeft grootgebracht, nu bezig is met een 8 maand oud veulen, en er ieder moment een kan geborn worden.
ik had hiervoor geen ervaring met eigen paarden, laat staan met veulens, maar ik moet zeggen dat het inrijden me goed afgaat en het omgaan met de jonge veulens ook. dus ik zie geen problemen, ik zou voor het veulen gaan!

er staat verder nergens dat ze de sport inwil!

Dikkie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 16:01

Nee de sport wil ik niet in. Ik zoek een recreatiepaard. Ik dacht aan een haflinger.

Missnynke: nadeel is dat ik ws een aantal maanden helemaal niet mag rijden. Een koudbloed kan wel een week stilstaan, maar een paar maanden is wat lang. Ik heb aan een bijrijdster gedacht, maar echt goede liggen niet echt voor het oprapen.

Alvast bedankt voor de reactie's. Ik wacht nog even wat meningen af..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:12

hoi dikkie81,

ik heb sinds een half jaartje ook een haflinger veulen deze keuze heb ik gemaakt omdat ik niet dagelijks tijd heb om een paard te rijden ivm studie,stage,werk daarbij ook nog klachten heb waar we nog niet helemaal uitzijn waar het vandaan komt. ik moet zeggen dat ik het echt helemaal geweldig vidn om elke keer als ik kom te zien hoe hij opgroeid of hoe hij weer iets heeft ontdekt. hij staat in de opfok en als ik dus eenseen dagje of 2 dagen of 1 week helemaal niet kan komen maakt dat niks uit. het is gewoon geweldig om uiteindelijk 1 te worden met je paard en dat je alseen eenheid kan gaan beginnen met inrijden. maar das slechts mijn mening (kheb trouwens nog nooit zo een makkelijk veulen meegemaakt haflingers zijn the bomb )

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:09

Heb na het overlijden van mijn paard ook gekozen voor een veulen omdat mijn behoefte niet bij het rijden lag en ik geniet ervan om alles samen met hem te ontdekken en te beleven!!

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:19

Ik zou een veulen kopen...je hebt hier heel erg veel liefde en plezier van! zelf heb ik ook2 veulens en 2jaarlingen (ook bij ons geboren) en je ziet ze opgroeien, en kan ze helemaal naar jou hand opvoeden en het inrijden later is ook leuk.
je kunt van begin af aan een band met ze opbouwen,
eigenlijk alle vordelen die je zelf ook al noemde maar echt ik vind dat er niets leukers is dan je eigen paardje zien opgroeien en veranderen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:22

Wij hebben zelf een veulen gefokt en deze is nu dus echt supermak. We kunnen er echt alles mee doen. Ze heeft heel veel vertrouwen in ons en dat merk je gewoon. Haar moeder hebben we als 3-jarige gekocht en die was toch al enigszins "gevormd". We hebben nu alleen de pech dat toen we haar eindelijk in konden rijden, ze een blessure had die wel een jaar gaat duren. Tja, zekerheid heb je nooit......

Dikkie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:06

Bedankt voor alle reacties!

Een beslissing is nog niet gemaakt, maar ik neem al deze reacties mee.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:19

nog een nadeel van een veulen kopen, je weet niet hoe ie later rijdt of ie uberhaupt lekker zit bijvoorbeeld, dat kan je op een ouder paard wel vast uitproberen. Voor de rest ga ik helemaal met Cassidy mee. Een jong paard loopt door zn leeftijd toch wat meer risico's dan eentje die die jaren van redelijke onbezonnenheid al heeft gehad

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:22

Ik zou geen veulen kopen, omdat je daar toch een behoorlijk risico mee loopt. Is het geen idee om zelf te gaan bijrijden totdat je er aan toe bent om een ingereden paard te kopen?

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:48

Waar wil je het veulen laten?
Je kan zo'n veulen niet alleen laten opgroeien, dus dan naar de opfok.
Staat je veulen in de opfok kan je er niet iedere dag naartoe.

Wacht een paar jaar en koop een ouder paard.
Kan je voorlopig sparen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:03

als ik wil kan ik best elke dag naar de opfok.. ik vind somge reacties over het hebben of kopen van een veulen echt geklets van achter de ellebogen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:05

Wendy schreef:
Ik zou geen veulen kopen, omdat je daar toch een behoorlijk risico mee loopt. Is het geen idee om zelf te gaan bijrijden totdat je er aan toe bent om een ingereden paard te kopen?

is dat niet bij elk paard?
en dan vraag ik me ook eens af wat voor risico's jij bedoel?
nie aanvallend hoor gewoon nieuwsgierigheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:06

luuntje schreef:

Kan je voorlopig sparen.

op financieel gebied zit het wel goed stond in haar openings bericht

Dikkie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:25

Wendy schreef:

Ik heb zelf ok gedacht aan een bijrijdpaard. Het nadeel hiervan is dat ik mezelf niet als bijrijder zou willen. Ik kan namelijk niet altijd rijden (misschien wel een paar maanden niet), en daar gaat de eigenaar wel van uit.
Verder heb ik 2 jaar lang paarden bijgereden, maar voelde daar nooit zo eigen mee als met mijn eigen pony vroeger.

Bedankt voor het meedenken.

Dikkie81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:32

luuntje schreef:

Kan je voorlopig sparen.

Sparen is niet nodig, dat heb ik al een aantal jaar gedaan.
Ik heb vandaag wat onderzoek gedaan en er is een betaalbare opfok hier vlakbij, dus dat is geen probleem meer.

De meeste reacties zijn positief over een veulen kopen, maar ik zou inderdaad ook nog graag weten wat Wendy bedoeld met de risico's misschien zie ik wel wat over het hoofd. Maar het lijkt me dat met een ingerden paard net zoveel mis kan zijn als met een veulen. Maar ik heb er dus geen ervaring mee, dus ik hoor het graag....

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:43

Het is allebei eigenlijk even leuk.Maar een veulen zit natuurlijk,zals gezegd,meer risico aan.Vergeet ook niet dat je een vrij duur paard hebt staan voordat je er uiteindelijk op gaat rijden!Reken maar eens uit wat hij je heeft gekost na een jaar of drie.De dierenarts, hoefsmid , stalling enz. enz.Daartegenover staat dat het wel heel leuk is om je veulen op te zien groeien en hem zelf alles te leren.Dus eigenlijk zal je deze moeilijke beslissing helemaal zelf moeten nemen.Maar ik weet zeker dat wat je ook doet je heel veel plezier gaat krijgen aan je eerste eigen paard!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:39

Ik heb in december 2005 een kwpn hengstveulen gekocht en dat is mijn eerste eigen paard. Ik was niet op zoek, maar hij kwam met z'n moeder bij ons op stal staan en ik was meteen verkocht.Hij kende nog helemaal niks en was bang van mensen. Inmiddels vertrouwd hij mij helemaal en hij is van een bang veulen veranderd in een brutale jaarling. Het is geweldig om dit zo mee te maken, het is echt mijn maatje. Hij staat op een pensionstal waar hij overdag buiten staat met een even oud hengstveulen. Ik ga er iedere dag heen en poets hem ong. 3 x per week en ong. 1x per week ga ik er 5 - 10 min. mee wandelen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:50

Ik zou zelf een aantal jaren wachten. Een jong paard moet opgroeien, gaat meestal altijd goed, maar kan ook minder goed gaan. Met alle ellende en gebreken van dien. Ook het karakter (deels kan dit natuurlijk gevormd worden) moet bij je passen wanneer je het dier gaat rijden.
Ik heb een aantal jaren geleden een tweejarige merrie gekocht. Geweldig dier, was er bij fokker gelijk gek op. Helaas klikte het absoluut niet met rijden toen ze vier was. En heb ik dat paard moeten verkopen. Wel heb ik in die twee jaren veel liefde van dit paard gekregen, maar ook de nodige kosten. Tijdens haar opgroeiperiode had ze meerdere keren last van een hardnekkige mok, is een stuk van haar hoef afgebroken, is ze een poos kreupel geweest, daarvan foto´s gemaakt.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:56

Als je een verhaaltje wilt horen over de risico's heb ik er wel eentje voor je. Juni 2004 heb ik ook een veulen gekocht. Puur voor het feit dat ik het beest op wilde zien groeien en blabla. De reden dat ik voor een veulen heb gekozen is omdat ik er nu gewoonweg nog geen tijd voor had ivm mijn studie. Iedere dag rijden lukte gewoon niet. Mijn andere pony is te oud en die staat nu lekker met pensioen. Tegen de tijd dat het veulen ingereden zou kunnen worden, zou mijn studie afgelopen zijn. Vond ik wel een mooie timing.
Het beestje kwam iedere dag op de wei met andere paarden en afgelopen november heb ik haar alsnog naar een échte opfok verhuisd. De stal waar ik eerst stond had namelijk geen jonge paarden en ik merkte dat ze daar wel behoefte aan had.

Paar maanden terug heb ik haar naar de kliniek gebracht ivm een operatie. Ze had ocd in haar sprong. Gevolg, ik moet nou ongeveer evenveel tijd aan haar besteden als iemand die een volwassen paard heeft, die die al berijdt. Nou is dit maar voor enkele maanden en ik hoop dat ze volgende maand weer volledig op de wei kan, maar hier had ik geen rekening mee gehouden. Mijn studie is momenteel op zijn drukst en laten we vooral nog maar zwijgen over de kosten. Al met al had het op geen slechter tijdstip kunnen komen voor mij persoonlijk.

Bovendien is het een flinke pittige tante wat betreft de omgang. Ze is gelukkig al heel wat verbeterd sinds ze in de opfok staat, maar met rijden zal ik het ook zwaar gaan krijgen. Maar dat weet ik nu dus allemaal nog niet.

Mijn advies: Als je de tijd, het geld (en wat extra's) en de nodige ervaring hebt, zou ik het doen. Anders zou ik gewoon even wachten en over een paar jaar een ingereden paardje uitzoeken.

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:00

Ook ik heb om dezelfde reden die jij aangeeft een veulen gekocht.
Ik wou mijn eigen paard graag zien opgroeien en er een band mee opbouwen. Ik heb hem gekocht toen hij negen maanden was, nu is hij twee.
Ik ben nog steeds blij met deze keuze en zou niet anders willen.
Volg je eigen gevoel en zorg ervoor dat jij happy bent met de keuze die je maakt, dat is veel belangrijker....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:36

Met het risico bedoel ik inderdaad een aantal dingen die hier genoemd zijn, het veulen kan ocd krijgen, kan later rijtechnisch niet bij je passen etc.

Zelf heb ik desondanks vorig jaar wel een tweejarige gekocht, waar ik heel veel plezier aan beleef.
Maar het kost uiteindelijk denk ik niet minder tijd dan een volwassen paard, ook met een jong paard moet je een band opbouwen. In het begin natuurlijk niet zo, maar later ga je daar wel tijd in steken. Ik ben toch elke dag wel minimaal een uur bezig met mijn paardje wat nu bijna 3 jaar oud is

De reden dat ik een jong paard wilde is dat ik zelf mijn eigen paard wilde inrijden. Ik heb in het verleden teveel fout ingereden paarden moeten corrigeren, nu wilde ik het eens zelf doen op mijn eigen manier. Dit is niet de makkelijkste weg tot nu toe, maar ik zou mijn paardje niet meer willen missen.
Voorbeeldje is trouwens dat Walter een stuk groter wordt dan mijn bedoeling was bijvoorbeeld. Ook is het maar de vraag hoe zijn karakter zich uiteindelijk zal ontwikkelen.

Een stalgenootje van me heeft al heel wat medische kosten aan haar jonge paard gehad, bij haar paard is spat en ocd geconstateerd. Hij is net een paar maanden onder het zadel maar zal nooit kunnen doen waar zij hem eigenlijk voor gekocht had.
Bij een ouder paard weet je dat soort dingen eerder bij de koop.