Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:16

Helaas ben ik door een scheiding alleen voor de kosten van mijn paardje te komen staan.
Daarom ben ik opzoek naar een bijrijden, niet omdat ik het zo leuk vind dat mijn paard door iemand anders gereden gaat worden maar omdat ik simpelweg het geld nodig heb.
Het stalgeld bij mij is €250,- per maand.

Ik zou graag van jullie willen weten als je een bijrijder hebt of je een bijdrage vraagt en zo ja hoeveel?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:22

Ik vraag aan mijn bijrijdster wel een bijdrage. We zijn samen overeengekomen over een bijdrage van 50,- per maand. Dit vond zowel zij als ik redelijk!

Ben je voor 250,- helemaal klaar? of komt daar dan nog voer/ hooi/ stro, hoefsmid ed bij?

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:26

ik betaal zelf voor 2 dagen 60 euro,
als ik 3 dagen zou rijden zou ik 80 betalen.
gelukkig belt de eigenaresse zo'n 4 keer per week of ik dr kan doen.. ( a )

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:30

Ik heb geen bijrijder en ben ook niet op zoek maar als ik er aan zou beginnen zou ik geen bijdrage vragen, het paard is immers van mij en ik ben er mee geholpen.
In jou situatie moet je dus wel een bijdrage vragen ik vind dat afhankelijk van wat die gene er mee mag doen. Stel je bijrijdster doet hem de ene week 3 dagen en de andere week 4 en op die dagen mag ze doen en laten wat ze wil zou ik de helft van de kosten vragen.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:31

Ik heb een bijrijdster, maar zij hoeft niks te betalen behalve haar eigen lessen.

In jouw geval zou ik wel een bijdrage vragen, omdat een geldprobleem de reden is dat je een bijrijdster nodig hebt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:32

Misschien kun je op internet even kijken bij de advertenties of het in jouw regio gebruikelijk is, en zo ja, wat de tarieven ongeveer zijn. Ik hoor van veel mensen op Bokt uit de regio Amsterdam en Rotterdam dat je bijna overal moet betalen, terwijl er hier in de regio dermate veel paarden staan dat de meeste ruiters juist betaald krijgen om te rijden. Toch een beetje een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:35

Ik rijd op een friese wedstrijdstal, en ik krijg er niks voor. Ik vind het een hele eer dat ik op die paarden mag rijden, dus ik vind het wel goed zo. Ik hoef ook geen stallen uit te mesten dus het valt mee.

Ik zou in jouw geval wel geld vragen, dat is wel zo redelijk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:37

Ik krijg niets.
De eigenaars zijn blij dat er iemand is die hun kan en wil rijden.
M'n vrienden daarentegen, least een paard aan half stalgeld.
Maar daarmee rijdt de eigenaar nog af en toe, dus das wel redleijk

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:38

Hahaha, ik BETAAL zelf €250,- stallingskosten, dat is niet het bedrag wat ik aan mijn bijrijder vraag.
En daar komt dan nog de veearts, wormenkuren, entingen enz. bij.

Citaat:
Ik heb geen bijrijder en ben ook niet op zoek maar als ik er aan zou beginnen zou ik geen bijdrage vragen, het paard is immers van mij en ik ben er mee geholpen.

Zo kan je het zien ja, maar aan de andere kant, je bijrijder kan lekker rijden en jij alles betalen.
Je moet het niet zien dat die gene wat voor jouw doet, het is niet dat je bijrijder je plafon voor je gaat witten ofzo.
Ze doet iets wat ze leuk vind, waar je normaal veel geld voor moet betalen, dan vind ik het opzich wel redelijk dat je dan een bijdrage aan de kosten levert.
Maar dat is mijn mening

menollyke

Re: Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:45

Ik vind dat je geen bijrijder moet nemen omdat je financieel anders niet aan kan, dan moet je paard maar verkopen. Klinkt bot, maar wat als je bijrijder opeens niet meer komt, niet betaald of weet ik veel wat, dan kan je gelijk de stal niet meer betalen. Om de helft van het stalgeld te betalen vind ik dan ook niet kunnen, ook al rij je er 3 a 4 dagen in de week op. (dan praat ik als een paardeneigenaar, vroeger had ik een stel eigen paarden)

Aan de andere kant. Als je je paard al kan onderhouden, dan vind ik best wel dat je geld aan een bijrijder kan vragen. Maar meer een symbolisch bedrag. Ik zelf betaal nu 40 euro per maand en heb er praktisch mijn eigen paard voor. Ik was zelfs bereid om 75 euro te betalen voor de helft van de week bij een ander paard. Maar dat was toch wel mijn grens. Tenslotte heeft de bijrijder een paard tot zijn beschikking en is het paard niet gratis. Maar dan ligt de prijs die je kan vragen aan de locatie waar je zit, aan de vraag naar jouw paard (als het een goed paard is, kan je er meer voor vragen) en natuurlijk aan de uiteindelijk bijrijders, hoeveel willen zij ervoor betalen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:46

Mmm, hiermee ga ik nu even niet helemaal akkoord .
De eigenaar betaalt stro en eten, zonder mij zou ze dat sowieso ook doen.
Rijden doen ze niet met de pony.
(lees: pony/ eigenaar:groot ).
Ik heb voor de pony laatst een uitrijdeken gekocht.
En nieuwe bandages,
en zadeldoekjes,
en een hoofdstel.
Ik doe dit vrijwillig, maar ik wil natuurlijk goed voor de man komen natuurlijk.
Ik ben ook de enige die de pony es een goeie poetsbeurt,
afhankelijk van de situatie zou ik wel / niet geld vragen.
In jou situatie zou ik dus wel geld vragen, en evt moet je ze maar gaan begeleiden ofzo

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:47

Een goedkopere stal zou ik eerder overwegen dan een bijrijdster in jouw geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:49

Ik vind het voordeel van geld vragen dat het minder vrijblijvend is. Mijn ervaring is dat wanneer je niks vraagt de bijrijder snel de oren laat hangen.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:51

mijn bijrijdster betaald de helft van stalgeld en de helft van de smid

maar toen ik dat een tijd geleden vermelde hier op bokt heb ik de halve wereld over me heen gehad,dat het absurd zou zijn.

hier in de regio is het normaal dat je mee betaald,en diegene die daar moeite mee hebben moeten dan maar niet op een adv van jou reageren

ik vindt het ook normaal,een eigen paard kost een hoop geld,dus waarom zou een iemand dan gratis op jouw paard laten rijden terwijl hij/zij op een manege ook moet betalen?
en jij alle kosten van slijtage aan tuig en ijzers moet ophoesten die daardoor slijten?
en een bijrijdpaard kan je als eigen beschouden,en er een band mee opbouwen.

ik heb al jaren bijrijdsters en hun hebben er altijd aan meebetaald en zonder gezeur gelukkig!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:51

Mmmm, ik, als bijrijder, zou winnetou persoonlijk nooit opgeven!!!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:55

menollyke schreef:
Ik vind dat je geen bijrijder moet nemen omdat je financieel anders niet aan kan, dan moet je paard maar verkopen. Klinkt bot, maar wat als je bijrijder opeens niet meer komt, niet betaald of weet ik veel wat, dan kan je gelijk de stal niet meer betalen. Om de helft van het stalgeld te betalen vind ik dan ook niet kunnen, ook al rij je er 3 a 4 dagen in de week op. (dan praat ik als een paardeneigenaar, vroeger had ik een stel eigen paarden)

Aan de andere kant. Als je je paard al kan onderhouden, dan vind ik best wel dat je geld aan een bijrijder kan vragen. Maar meer een symbolisch bedrag. Ik zelf betaal nu 40 euro per maand en heb er praktisch mijn eigen paard voor. Ik was zelfs bereid om 75 euro te betalen voor de helft van de week bij een ander paard. Maar dat was toch wel mijn grens. Tenslotte heeft de bijrijder een paard tot zijn beschikking en is het paard niet gratis. Maar dan ligt de prijs die je kan vragen aan de locatie waar je zit, aan de vraag naar jouw paard (als het een goed paard is, kan je er meer voor vragen) en natuurlijk aan de uiteindelijk bijrijders, hoeveel willen zij ervoor betalen.

Het is niet zo dat ik mijn paard niet kan onderhouden als ik geen bijrijder neem, ik hou €120,- per maand over als ik geen bijrijder heb.
Dit is best te doen, ik heb een spaarrekening achter de hand (uitkoop bedrag van mijn ex) voor als er onverwachte dingen gebeuren, daar kan ik ook eventuele veeartskosten van betalen.

Het is krap maar ik zou het kunnen redden.
Binnenkort komt er een meisje kijken die mijn paard evenuteel zou willen bijrijden, ik heb €75,- bijdrage per maand gevraagd en via de mail ging ze daarmee accoord.
Ze kan dan 3 keer in de week rijden.
Maar ik moet nog kijken of deze dame geschikt is om mijn paard te verzorgen, het is natuurlijk een jong paard en hij moet nog veel leren.
Dan kan je niet iemand hebben die geen ervaring met paarden heeft, daar kan je je paard zeker mee verpesten.
Ze mailde dat ze ervaring heeft met paarden in rijden, dus ik ben benieuwd....

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:56

mirgino amen...hier net zo...wij hebben thuis 3 hengsten en 1 ruintje..aangezien wij zelf te weinig tijd voor ons ruintje hebben en hij niet de aandacht krijgt die hij verdiend hebben wij ook besloten om hem of tegaan verleasen of tegaan verhuren..gelukkig hebben wij hem kunnen verhuren en blijft hij dus lekker thuis bij ons op stal staan!!
Inderdaad ga zelf maar eens een paard huren op een manege dan ben je nog duurder uit..dus ook wij vragen de helft van het stallingsgeld...de andere bijkomende kosten zijn voor onze eigen rekening!!
(Wel stellen een contract op met een opzegtermijn van 2 maanden)

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:56

Ik ben ruim 10 jaar bijrijder geweest en ik betaalde gewoon de helft van de stalling en de smid, voor de ene week 3 en de andere week 4 dagen.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:00

Ik ben ook een bijrijder, nouja ik rijd het paard nu eigenlijk alleen omdat de eigenaar zwanger is. Ik betaal 57 euro p.m. dat is de helft van de stallingskosten. Opzich vind ik dat wel redeleijk. Maar als ik bedenk dat echt heel veel mensen hier op zoek zijn naar een betrouwbare bijrijder en dat die dan ook niet hoeven te betalen, baal ik wel eens. Het is ook niet alleen rijden, maar ook uitmesten en voeren komt er bij. Kan dus niet een opeens zeggen heb geen zin om te gaan.

Ik vind wel dat je op een erg dure stal staat. Kan dat niet goedkoper?

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:09

mijn bijrijdster betaald alleen deze kosten de helft stalgeld en helft smid.
en een hoop mensen denken dat je er dan bent,nou vergeet het maar.

een eigen paard stopt niet met deze kosten,de DA ,reparaties aan tuig,wormenkuren,inentingen,extra voer zoals peen en meusli komen voor mijn rekening.

ik vindt dat een bijrijdster[ zeker de mijne] niets te klagen heeft,de eigenaar heeft veeeeel meer kosten dan hun, terwijl ze het paard qwa rijden delen!!!
als mijn paard bv ziek wordt en afgemaakt moet worden ,hebben hun geen kosten,en dat heb ik helaas 2x meegemaakt.

ik vindt diegene die het hardst roepen dat het absurd is om mee te betalen erg egoistisch die denken alleen aan hun plezier en willen daar niets tegenover stellen.

wel de lusten maar niet de lasten!

gelukkig woon ik in een omgeving waar mensen blij zijn dat ze een bijrijd paardje kunnen vinden!

even nog voordat ik weer half bokt over me heen krijgt

dit is niet aanvallend bedoeld,dus voel je aub niet aangesproken

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:11

Ik snap de situatie van de TS helemaal. Ook ik heb reeds een bijrijdster en er komt er nog een tweede bij. Ik doe het niet voor de tijd want dat lukt prima maar ook vanwege het krap bij kas zitten. Ze betalen elk 1/4 van het stalgeld. Daarvoor mogen ze elk drie dagen per week doen wat ze willen met mijn paardje zoals rijden en verzorgen of wat anders. De stalling is bij ons 200 euro in de winter en 100 euro in de zomer dus dat wordt voor de bijrijdsters respectievelijk 50 en 25 euro. Ik vind dat zeker niet teveel gevraagd aangezien er in het stalgeld alleen maar hooi en stro zit en geen voer. Ook smid en veearts moeten worden betaald en die blijven voor mij. Ik kan dit ook betalen dankzij de bijdrage van mijn bijrijdsters.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:15

Reken uit hoeveel je maximaal uit kunt geven aan je paard, dan weet je wat je bijrijder minstens moet betalen.
De regeling die Mirgino heeft klinkt ook heel zo slecht niet!

Mijn eigen bijrijder hoeft niet te betalen, maar ik ben dan ook veelste blij dat ze ermee wil rijden, ik kan het zelf niet. En dan komt hij er toch echt te weinig uit, zeker in de wintermaanden. Zij houdt hem zo mooi aan het lopen.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:18

Ik betaal wel voor het paard dat ik bijrijd.

Ik denk dat je afhankelijk van waar je woont en wat je paardje te bieden heeft, best een bijdrage kunt vragen. Ik denk dat dat voor ieder een eigen keuze is!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:19

In jou geval zou ik het wel doen, maar het moet wel redelijk blijven!

Ik ben een bijrijder, en hoef helemaal niets te betalen.
Zelfs de lessen worden voor de helft meebetaald. (als ik iets anders extra's wil voor het paard dan is het wel logisch dat ik 't zelf betaal).

Verder mest ik wel haar stallen uit e.d.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:20

sherif schreef:
Inderdaad ga zelf maar eens een paard huren op een manege dan ben je nog duurder uit..

Tja, da's dus een kwestie van vraag en aanbod. Wie gaat er nl. nog naar de manege als je van de lokale fokkers, handelsstallen en particuliere eigenaren betaald krijgt om met de paarden te komen rijden, soms nog met lessen en wedstrijdkosten etc. vergoed ook? En dat zit niet eens per se in niveau hoor, op sommige stallen krijgt elke bimbo die op een paard kan blijven zitten een vergoeding, al is het alleen maar voor de benzinekosten (meestal meer, tot uurtarieven toe..). Dan ben je wel gek als je ergens anders gaat betalen natuurlijk