bange hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

bange hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 12:39

hoi,
mijn friese hengst wordt dit jaar in mei 3 jaar, nu ben ik een beetje begonnen met een onderlegger,dekensingel en zadel op te leggen. nu reageert hij op alles paniekerig. hij is bij mij geboren en ik heb hem nooit niets misdaan. ik ben met hem van klein veulentje bezig en als ik dan bij hem ben is het een echte knuffelkont, van het zadel en onderlegger heeft hij echt een panische angst. ik ben er nu een dikke maand mee bezig en elke keer heeft hij zo een bang als je met een onderlegger of zadel komt, je kan wel naast hem staan en staan springen en over hem heen hangen,(ze houden mij nog wel vast, dat ik niet met mijn volledige gewicht op hem hang) een bitje maakt hij niets uit, longeren laat hij ook gebeuren . nu ben ik met hem bezig met wat naturel horsemanship, een join up, ik stel me groot op en dan begint hij direct te lopen, maar hij blijft lopen ook al draai ik me weg van hem en maak me klein, als ik dan op de grond ga zitten blijft hij me heel hard in de gaten houden en als ik dan rechtsta begint hij weer als een gek te lopen. als ik hem niet wegjaag loopt hij de hele wei achter mij aan. wie kan mij helpen? hij is heel braaf tijdens het poetsen, bij de veearts en de hoefsmid, maar voor een zadel ,longeersingel of onderlegger heeft hij echt een panische angst. als het erop ligt beloon ik hem heel hard en dan maakt hij er niets meer uit, maar voor hij erop ligt. ik hoop dat jullie er nog iets van snappen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:46

ik snap je wel
als jij bezig bent met NH dan weet je misschien ook de uitdrukking 'approach en retreat'? en misschien ook wel de 'friendly game'?
Speel eens het friendly game met het dekje en laat het hem goed zien en besnuffelen, aai hem er mee en leg het dan langzaam aan op zn rug. Zo elke keer een stukje verder, zodra je merkt dat hij het eng vindt ga je een stapje terug en begin je opnieuw. Datzelfde doe je met alle onderdelen die je op zn rug wilt leggen en dan zou eea toch beter moeten gaan na verloop van tijd.
Wat je vooral NIET moet doen is het dekje in 1 keer op zn rug leggen terwijl je weet dat ie er angstig voor is, dat werkt averechts.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:52

Je gaat veel te snel (wie gaat er nou een zadel op een paard leggen als het schabrak niet eens lukt, laat staan er al op hangen?) en volgens mij heb je met NH geen notie waar je mee bezig bent...

gewoon even terug naar af en opnieuw beginnen.

Laat hem vasthouden door je hulpje zodat hij niet kan gaan wandelen, laat hem aan het schabrakje snuffelen, streel hem ermee, en beweeg het dan langzaam langs hem naar achteren zodat hij kan zien wat je doet en dan leg je het erop. Dat blijf je erop en eraf halen net zolang tot het hem finaal koud laat en dan pas is het tijd voor een dekensingeltje. Al ben je drie weken bezig met dat schabrak, dan is het nog prima. Met zadelmak maken moet je geen haast hebben.

Hij heeft verder geen last van zijn rug, dat er iets bezeerd is door het zadel of het hangen?

Als hij nou angstig blijft, breng hem dan weg naar een prof en laat het doen want anders is hij verknoeid voor je het weet.

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 13:04

hoi,
ik ben al een hele tijd bezig met het dekje, een tijdje terug heb ik een hele tijd in de wei gezeten in de wei met het dekje naast me, dan komt hij gewoon gezellig naast mij staan grazen, niets eng dus, ik heb het al een hele tijd op de staldeur gehangen als hij aan het eten is eenmaal dat het over de deur hangt komt hij even snuffelen en dan eet hij gewoon verder. ik heb het zadel nu een keer of 3 geprobeert, voor te kijken of het verschil maakte, het dekje wappert iets harder dan het zadel, het hangen maakt hij niets uit, ook als je er naast staat en je springt op en neer, ik was al aan het denken ooit ergens gelezen , dat wanneer je een zadel op een paard legt of een dekje dat hij dit vergelijkt met een roofdier dat op hem springt, dus het paard heeft geen bang van het dekje, enkel als je het op hem wilt leggen, dit begrijp ik wel. ik ken the friendly game zeker, ik zal dit nog eens een aantal keren proberen. mijn 3 merries heb ik ook alle 3 zadelmak gemaakt en ingereden, allen met behulp van naturel horsemanship, maar daar heb ik nooit geen problemen mee gehad.ik heb al wel hulp ingeroepen om hem verder in te rijden. dit doe ik wel niet alleen. groetjes en bedankt voor de reacties

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:22

ik heb het al met alle paarden zo gedaan, en nu kan ik zelfs een zadel leggen op een veulen van 8 maand.
je gaat de stal in, met een haddoek of een lap stof
je aait wat over het paard, trekt je niks aan hoe hij zich gedraagt.
leg de doek op zijn rug en poets gewoon
valt die eraf, lg je hem terug.
als dat goed gaat wapper je wat, spring je wat, whatever.
daarna neem je een stuk zwaardere stof
weer hetzelfde
daarna het sjabrak
en daarna het zadel
zadel leg je erop en direct er weer af
5-10-20 keer na elkaar, tot hij zich er nikss meer van aantrekt.
doe gewoon wat gek, en trek je niks van zijn gedrag aan, wil hij dom doen? mij goed, zolang hij niet op me springt is het me om het even.
wel handig om hem even aan een (lang) touw vast te binden.
wel zo dat hij ruimte heeft om weg te springen.