Hey ik wil er een fries bij . Maar ik zit nu heel erg te twijfelen. WE kunnen een hengstveulen van 7 maanden kopen zonder papieren. Het is nu al een blok dus het zal zeker weten een stevige worden.Bijde ouders zijn rond de 1,70. Deze kunnen we meteen ophalen. Maar we hebben ook een Friese merrie aangeboden gekregen. Van 4 jaar oud. en ik schat der ongeveer iets boven 1,65 (ik kon het niet goed zien want ze stond in stal) Ze is goed beleert voor de kar en ze word afentoe recreatief gereden. er zitten ook goede papieren bij.en helemaal niet voor een achterlijk bedrag.
Het is een moeilijke keuze .Aangezien ik het liefst zelf het paard opvoed en beleer. Maar dan moet ik weer 3 jaar wachten. Hier kan ik meteen oprijden en kan ik ook nog het 1 en ander leren. De prijs zet ik liever niet hier alleen via pb als je dat wil weten .
Ik zou voor de oudere merrie gaan. Er kan met een jong paard nog zoveel gebeuren waardoor hij misschien nooit bereden kan worden of op vroege leeftijd komt te overlijden. Een ouder paard met een degelijke opleiding is zoveel makkelijker, en snel genoeg naar je hand te zetten.
ze is met haar 3de beleert voor de kar. De man die gaat weleens naar de "boshut" (een soort theehuis in het bos) en hij laat de merrie zo voor de kar staan en ze blijft gewoon rustig voor de kar wachten tot hij terug. Ze is een half jaartje onder zadel. Er rijden nu wat verzorgers van hem op. Maar het probleem is dat hij haar pas na de zomer weg wilt doen.Dus wie weet wat zijn verzorgers er allemaal mee gaan doen.
Het oudere paard heeft als voordeel dat je er direct mee aan de gang kunt. Het jonge dier heeft als voordeel dat je zelf de voorgeschiedenis bepaalt, die je nu van de merrie niet weet. Wel moet je er rekening mee houden dat je ook met zaken als castratie e.d. te maken gaat krijgen (kosten en risico). Ik kan je dit meegeven: Ik heb zelf altijd veulens aangekocht of zelf gefokt en beleerd en het stond voor mij als een paal boven water dat dat ook is zoals ik eht wil...dus een oduer paard was voor mij geen optie. Nu anderhalf jaar geleden liep ik echter tegen een merrie aan waarbij ik op de een of andere manier het gevoel had dat ik haar moest kopen. En dat heb ik gedaan. Ze was neit fijn afgericht, eigenlijk nogal een beetje verprutst. verder ook geen aanhankelijk dier, eerder argwanend en afstandelijk. Nu, anderhalf jaar alter kan ik zeggen dat ik nog nooit zo veel voldoening heb gehad van een paard, als van deze merrie. Ik heb er veel energie in gestoken...maar och...wat is het een fijn dier geworden! Dat wat voor mijn eigen opfok vanzelfsrpekend was, omdat ik ze zelf opgevoed had vanaf het ebgin, was bij deze merrie steeds een wondertje: dat ze ineens wel stilstond bij het poetsen. dat ze niet meer wegsprintte bij het opstijgen, maar keurig wacht totdat ik een teken geef dat ze mag gaan... Ik leer jonge paarden dat vanaf het begin correct aan..dus ik weet niet beter dan dat mijn paard stilstaat als ik er op ga.... En nu ging mijn paard er als een speer vandoor als ik zelfs nog neit in het zadel zat. Alle trucjes waarmee ik anderen altijd help als ik lesgeef...heb ik nu op een eigen paard kunnen toepassen. En met zoveel succes dat ik er de meeste voldoening van heb.... En dat is ook erg leuk om eens mee te maken. Dus....ik wil daarmee zeggen dat een ouder paard je ook nog veel uitdaging en later voldoening kan geven. Succes met kiezen...en geld moet daarbij niet de hoofdreden zijn (je moet het wel hebben natuurlijk), want dat geld geef je één keer uit...het dier dat je er mee koopt heb je elke dag mee te maken. En ze vreten ook evenveel...dus om die ksoten hoef je het ook niet te doen. Nogmaals succes!
Dat klinkt als een heerlijk ongecompliceerd paard. Waar je zonder zorgen nu al lekker alles mee kunt doen. Ook die kun je nog naar je hand zetten en een band mee opbouwen.
De jongere moet eerst nog maar eens gezond 4 worden en dan moet ze nog maar eens onder het zadel, voor de kar het paard zijn wat je graag wilt. Dat blijft een gok.
de oudere absoluut! kun je gelijk mee beginnen en daarbij heeft zij ook nog eens papieren, dus mocht je nog eens een ingeving tot fokken krijgen kan dat of als je haar wilt verkopen kun je er ook veel meer voor vangen dan een papierloze..
Ik zou ook voor de oudere kiezen. En een veulen opvoeden en zo dat is ook niet altijd even gemakkelijk!! Ik neem aan dat de verzorgsters van die fries ook wel weten hoe ze met een paard om moeten gaan!! Daarbij die rijden er nu ook al op!!!! Ik denk niet dat heel veel verschil gaat uit maken. Misschien kun je wel met die man afspreken dat je der al eens een paar keer heen gaat om te rijden!!! Enne zomer is het ook zo!!
De verzorgers zijn 2 meiden van 16 en 10 . over dat meisje van 16 heb ik niks te klagen die rijd netjes en rijd gewoon recreatief , maar dat jongere meisje wilt o zo graag dat het paard aan de teugel loopt wat ze dus niet kan . maar ik ga denk met de eigenaar over leggen dat ze alleen door de 16 jarige word gereden. Ik ga denk toch voor de 4 jarige fries . De reden dat ik zo twijfelde was omdat ik alleen nog paarden van jongs afaan heb gehad.
Ik zou ook voor de 4-jarige gaan. Kun je niet vragen of je haar een tijdje kan verzorgen (ipv de 10 jarige) zodat je gelijk kunt kijken of het 'klikt'. En natuurlijk even met eigenaar. Ik weet niet of je ver van de eigenaar afwoont, anders gaat het natuurlijk niet...
ik zou voor de oudere gaan omdat ie ten eerste papieren heeft en dus is gechipt en je kan er nu al op gaan rijde en met t veulen duurt dat nog wel 2 a 2 1/2 jaar