HIT actiefstallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

HIT actiefstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:40

Ik zat eens te googlen naar HIT actief stallen. Ik had er wel eens van gehoord, maar wist niet precies wat het was.
Nu dus wel en ik vind het helemaal geweldig.
Zijn er mensen die hun paard in zo'n stal hebben of er ervaring mee hebben?
En zijn er echt maar 2 van zulke stallen in Nederland of zijn er meer (of een zelfde soort principe)

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:55

In Arnhem bij Stal Mansour, www.mansour.nl, en de Measberg hebben ze van die stallen. (maar dat had je vast al wel gevonden via google) Ik had daar laast wedstrijd, vind het er mooi uitzien daar, de meeste paarden snapten redelijk snel hoe ze hun voer konden krijgen werd mij verteld.

Volgens mij zijn deze 2 stallen in Arnhem (nog) de enige. Waarschijnlijk zijn er wel meer mensen die hun paarden op zo'n manier houden, maar dan zonder de voedermachines.

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:28

hoi,
Ik rijd op stal mansour (arnhem), en ik kan je vertellen dat het ook echt geweldig is. Je ziet de paardjes zo opknappen, paarden die normaal zowat niet te poetsen waren vinden het nu heerlijk. Dat is maar één van de vele voorbeelden, maar ze zijn echt zeer positief veranderd. Het gaat ook prima zo, in die voerstations, paarden onderling gaan prima. Ze krijgen lekker hun beweging en zijn lekker vrij.
Of dit echt de enigste stal in Nederland is weet ik zo niet, ik weet alleen dat het nog ergens in nederland geplaatst gaat worden. Wel weet ik dat stal mansour de eerste in nederland was, ze hadden het idee uit duitsland.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:44

Mij lijkt het systeem ook echt geweldig !!
Als ze dat hier nou ook ff zouden doen ...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:09

Dan moet ik maar naar Arnhem verhuizen
Ik zou m'n paard dolgraag in zo'n stal willen. Als het hier in de buurt komt gaat hij direct verhuizen.

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:12

Ik ga mijn scriptie erover schrijven!
dus mensen met ervaring, barst maar los (liefst speciefieke aantoonbare voorbeelden).

Jol1

Re: HIT actiefstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:44

Lijkt mij ook echt super, ik heb de folders hier thuis liggen. Helaas niet haalbaar voor een particulier met een paar paardjes. Wel hebben we de HIT-softbedden aangeschaft en die bevallen ons erg goed.

Jasmijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:42

Kimmb schreef:
Ik ga mijn scriptie erover schrijven!
dus mensen met ervaring, barst maar los (liefst speciefieke aantoonbare voorbeelden).

tja... ik heb me er wel in verdiept.. voorbeelden heb ik momenteel ook genoeg, en andere informatie kan ik zo navragen
Dus als jij nog vragen hebt?

Equidea

Re: HIT actiefstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:44

Jepz op mijn manege! op manege mansour hebben ze die

Heb er goede ervaringen mee, paarden worden niet meer de standaard 3x per dag gevoerd maar meerdere malen per dag kleine porties (dacht 15x) waarbij ze dan een heel parcours moeten afleggen.

Ze hebben een chip in hun hals waarmee geregistreerd word hoeveel ze al hebben gehad.

Ze kunnen naar binnen, er is een stukje bos gebied, een rol plaats.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:48

Er staat nu een heel artikel over in de mensport.

Ik heb er verder geen ervaring mee.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:17

Mijn paard staat niet bij zo'n hitaktief stal maar wel bij een bedrijf waar de paarden in een kudde worden gehouden. Overdag op de erg grote wei en 's nachts in een loopstal. Bij ons hebben de paarden dag en nacht de beschikking over hooi/ruwvoer en krijgen twee keer per dag krachtvoer (biologische haver). Doordat de paarden goede kwaliteit hooi krijgen hebben ze weinig tot geen krachtvoer nodig. Het hooi ligt dusdanig verspreidt dat alle paarden genoeg kunnen eten en niet steeds weggejaagt worden.

Mijn paard is in de al wel 3,5 week dat hij daar staat enorm verandert in positieve zin. Hij is weer vrolijk en enthousiast en straalt gewoon, hij ziet er stukken beter uit.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:31

http://www.actiefstal.nl/
Bij refences bovenin, kun je allerlei voorbeelden zien van hoe mensen deze manier van paarden houden in de praktijk hebben gebracht. Heb vorig jaar heel wat ideeën opgedaan...