Ervaringen kunstgrasbodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_

Ervaringen kunstgrasbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:04

Hoi hoi,
Mijn 4 jarige ruin staat bij mij thuis en komt elke dag een paar uur in de paddock. Vorig jaar trok hij zijn voorijzers steeds af met het spelen in de paddock. Verschillende mensen hebben al aangegeven dat dit te maken heeft met de bodem, die toch nog wat te zwaar is. Ik heb ook wel gemerkt dat dat waar is: hoe natter ik de paddock houd, hoe lichter de bodem blijft en hoe langer de ijzers onder bleven. Daarom wil ik de toplaag graag gaan binden met bijvoorbeeld kunstgras of Agterberg-vilt. Kunstgras (Swanenberg gebruikt dit als toplaag in de rijbodems) is voor mij het goedkoopste, maar ik ben zo bang dat mijn paard het zal verwarren met echt gras, ermee zal gaan spelen en ervan zal eten. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:07

Je bedoeld stukjes kunstgras erin vermengt?

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:10

In de toplaag van ongeveer 15 cm. zou het zand gemengd worden met kunstgrasvezels. Daardoor wordt de bovenste laag vaster van structuur.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:18

Ik ken het...
Paard ging er niet van eten...(als hij met z'n neus op de grond kwam)
Wij mochten de paarden alleen los doen in de paddock
Ookal zag/ voelde ik het verschil niet met rijden.
Als het een tijd mooi weer was, kwam het boven "drijven" , dus was de bak groen. Met natter weer verdween het weer.

Ik vond het zonde van het geld wat de pensionstalhouder had geinvesteerd.

RUBYWHITE

Re: Ervaringen kunstgrasbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:32

Er zijn goedkopere methodes, je kan je bodemstructuur ook verbeteren door flink wat stro te vermengen met het zand. Dat zie je hier in de omgeving enorm veel gebeuren bij mensen die net een nieuwe rijbak aanleggen die te zwaar is, en t werkt echt super. Je hebt alleen wel veel stro nodig maar dat is veelal goedkoper dan kunstgras-producten.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 10:42

Bedankt voor je tip, maar mijn keuze gaat op dit moment eigenlijk tussen kunstgras en vilt. Ook omdat paddock moeilijk te bereiken is voor de machine die de zaak zal moeten mengen (er moet een deel van de omheining voor worden afgebroken) kan ik niet ieder jaar opnieuw gaan mengen. Het kunstgras alleen is ook niet zo duur heb ik begrepen. Maar als het er eenmaal in zit, filter je het er niet zo gemakkelijk uit. Daarom wil ik graag zeker zijn dat mijn paard er niet van zal eten, want dan zou ik een groot probleem hebben...

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:48

Bij ons zijn ze gisten begonnen met de bak. We krijgen nu een bodem met vilt. Het zand met kunstgras gaat nu de paddock's in. Ik zal donderdag laten weten of ze ervan eten. Ze staan vandaag voor het eerst in een paddock met vermengd zand en kunstgras.
Toen het in de bak lag werd het nooit zwaar. Nu krijgen we vilt in de rijbak. Hopelijk zijn de plassen nu verledentijd. Want dat hadden we wel met kunstgras.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:55

khorizon schreef:
Bij ons zijn ze gisten begonnen met de bak. We krijgen nu een bodem met vilt. Het zand met kunstgras gaat nu de paddock's in. Ik zal donderdag laten weten of ze ervan eten. Ze staan vandaag voor het eerst in een paddock met vermengd zand en kunstgras.
Toen het in de bak lag werd het nooit zwaar. Nu krijgen we vilt in de rijbak. Hopelijk zijn de plassen nu verledentijd. Want dat hadden we wel met kunstgras.

Oh, dan zou ik graag van jou wilen weten hoe dat vilt bevalt.
Ik heb goede berichten gehoord.
Mijn longeebakje is vaak net en vijver dus zit ik daar aan te denken....

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:23

Met vilt toevoegen alleen raak je natuurlijk geen plassen kwijt. Als de ondergrond niet voldoende water doorlaat kan het regenwater niet weg. Dat is op te lossen door een complete bodem aan te leggen met bijvoorbeeld een puinlaag en daarboven nog een drainagesysteem. Daarop dan een verende laag en ten slotte de toplaag, waarin dat vilt/kunstgras dan vermengd zit. Een goede bodem aanleggen is een hele kunst, omdat het mengen van zandsoorten heel nauw komt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:29

Vertel mij wat...mijn bak was eerst super...nu niet meer ...
ooit houtsnipper erop gedaan - koste aardig wat geld en heb er maar een jaar plezier van gehad.
Het waren 'goede" snippers hoor.

Maar ik wel wel gehoord dat het plassenprobleem aardig oplost, doordat het water in het vilt trekt.
je krijgt dan nog wel een slurpgeluidje maar ja.....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:07

Hier in de buurt heeft iemand het ook.
Maar daar zit echt niet zoveel in dat het echt gras lijkt. Daarbij voelt een paard toch het verschil tussen een sappig grassprietje en hard plastic?

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:21

Onze paarden hebben er de afgelopen dagen niet van gegeten. Ze hadden gelukkig door dat het geen echt gras was.
De bak was gisteren avond klaar maar nog erg zwaar. Heb er dan ook maar even in gestapt. En daarna in een andere bak gaan rijden. Vandaag zou hij gaan sproeien en dan moet de bak goed zijn (moet nog inklinken).
De oude dreinage is ook vervangen. Ze hebben dus niet alleen de toplaag vervangen.
Mocht ook wel want soms was de bak net het ijsselmeer.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:38

Op onze pensionstal hebben we Swanenberg binnen en buiten, ze eten er niet van hoor! Paarden ruiken het verschil wel Het zijn echt perfecte bodems!!

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 09:29

Klinkt hoopvol, ik denk dat ik het dan toch maar ga proberen. Als ik zo nieuwsgierig mag zijn Starbreeze, welke stal bedoel je dan? En staan jullie paarden er ook los in?