sporen met wiel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lazy

sporen met wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:02

Wat is het nut ervan?

Ik heb een paard wat echt heel slecht voor het been is, heb altijd zonder sporen gereden, maar ben uiteindelijk toch maar overgestapt en met sporen gaan rijden.
Nu heeft mijn paard een dikke vacht/huid en op gewone sporen reageerd ze absoluut niet nu heeft iemand mij aangeraden om sporen met wil te gebruiken.
Wat is jullie ervaring hier mee?

_Dunja_

Re: sporen met wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:21

Ik heb zelf geen ervaring met sporen met wieltjes.
Maar ik zou het je afraden om dat te gaan doen.

Je zegt dat je paard slecht voor het been is en daarom ben je begonnen met sporen rijden, je paard is hier nu aan gewent en nu wil je zwaarder sporen gaan rijden.

Over een tijdje is je paard hier ook aan gewent en wat moet je dan gaan gebruiken...

Ik zou graag de oplossing voor je hebben maar het enige advies wat ik kan geven is, als je gaat rijden en je geeft 3 keer been en je paard reageert niet een tik geven...
En als je paard dat weet dan kan je na een tijdje bij 2 keer een tik geven en ga zo maar door...

Hoop echt dat het werkt voor je !!!!

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:30

ik zou het je ook afraden om met sporen met wieltjes te rijden.
je kan wel proberen een zweep bij je been te houden en als ei niet luisterd op been. een tik geven met de zweep op de plek waar je ook aanspoord...misschien helpt het:) als ei echt niet luister dan moet je maar gewoon een harde tik geven of even op het schouder van"he ik ben hier je moet opletten"

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:32

Ik heb zelf wel sporen met wieltjes. Het is eigenlijk ideaal als je je benen mooi stil kan houden. Je hoeft je benen dan nl maar een heel klein beetje te bewegen en het is al duidelijk wat jij wil.

Als je paard niet aan het been is, zou ik geen zwaardere sporen nemen, maar betere instructie.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:08

Hm ik zal het ook afraden, zoals vlasta al zei, je paard gaat ook aan de andere sporen wennen en dan ben je nog verder van huis.

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:04

Dat is afhankelijk hoe je je been gebruikt, ik rij met sporen met een glad wiel. Mijn paard word helemaal kribbig van gewone staafjes zeg maar

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:23

Spoortjes met een wiel zijn vriendelijker dan een gewoon spoortje
De wieltjes glijden zo soepel over de huid terwijl een gewoon spoortje erin prikt

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:54

ik heb ook wielsporen en ze zijn een stuk vriendelijker dan de stompe sporen die ik hiervoor had!

willem is vrij afgestompt vanwege zijn manegeverleden.
doordat hij vrij vaak aan de steiger ging en ik mevast klemde en daardoor dus wondjes veroorzaakte(met mijn stompe sporen) ben ik over gegaan op wiel, omdat als je daar je paard mee raakt, het wiel zo weg glijd.

ik had geen betere sporen kunnen bedenken. willem heeft geen wondjes meer. ik hoef hem niet meer steeds te prikken. hij is beter aan het been en ik hoor mijn sporen geluid maken als ik ze te veel gebruik, dus een teken dat ik op moet letten.
ik heb overigens een groot grof wiel.

maar wielen gebruiken omdat hij zijn sporen niet zou voelen door de dikke vacht zou ik niet doen. tussen de wieltjeskomt heel snel zweet, huidsmeer en haren te zitte. je moet dan ook altijd zorgen dat het wieltje blijft draaien, anders zijn het net mesjes.

in jou geval zou ik idd met de zweep aan de slag gaan. goeie instructie scheeld ook. ik heb nl ook eengoeie instructrice die willem vlotter voor het been maakt vanwege haar manier van lesgeven. ik doe nu minder moeite, en willem loopt beter

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:41

Blue_Star schreef:
Spoortjes met een wiel zijn vriendelijker dan een gewoon spoortje
De wieltjes glijden zo soepel over de huid terwijl een gewoon spoortje erin prikt

Ben ik het mee eens , maar voor jouw denk ik dat je er wel mee moet oppassen dat hij hier ook niet gelijk aan went.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:08

als een paard zou gaan wennen aan sporen danben je zelf rijtechnisch gewoon niet goed bezig.
dat zoubetekenen dat je beter zonder hulpmiddelen kan rijden, want reageren doetie er toch niet op.

dan is een been zonder spoor fijner om aan te voelen dan een spoor die er steeds in geramt wordt, want zo komt dat nu over op mij.

ga er rijtechnisch gewoon eens aan werken. het is veel makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik, maar ik weet ook dat ik ook op dat punt stond waar jij nu staat en ik willem een heel stuk flitsender op mijn been heb gekregen, door goeie instructie!

dus zodra je paard aan sporen gaat wennen, dan ben jij dus degene die het fout doet. dan kan je er nog zoveel aan hangen en zoveel dingen proberen, maar dat gaat hem dan niet worden.

als je consequent aan de slag gaat dan zal je echt merken dat het beter gaat. als een 18 jarig paard die 3 kwart van zijnleven in de manege heeft gelopen flitsender kan worden, dan zal dievan jou het ook kunnen.
sleutelwoord is puur consequent zijn

Authentic

Re: sporen met wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:19

Je moet juist geen sporen gebruiken als je paard niet goed aan het been is, als je paard goed aan het been is dan kan je sporen gaan gebruiken ter verfijning! Sporen met wielen moet je rollen, als je ermee gaat porren werken ze wel sterker in maar dat is niet de bedoeling ervan. Grotere wieltjes zijn zachter dan kleine.

lazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:46

bedankt voor de reactie, ik ben juist druk bezig mijn paard vor het been te krijgen, maar ze is ook super eigenwijs en als ze geen zin heeft doet ze het niet. (het is een fries)
Aangezien ze is ingereden met sporen (heb ik niet gedaan) is het heel moeilijk om dit er uit te krijgen en je moet erg hard drijven.
Mijn instructrice heeft mij geadviseerd om toch met wiel te gaan rijden, met de zelfde reden als gekke_koei vandaar